HARMADIK RÉSZ
A VÁLTOZÁS
VEZETÉSE
IV. Fejezet
AZ INGATLAN-NYILVÁNTARTÁSI ELJÁRÁS
Az eljárás fogalma
25. §— (1) 62 Az ingatlan-nyilvántartási eljárás az ingatlannal kapcsolatos jogok
bejegyzésére és tények feljegyzésére, módosítására, illetve törlésére, valamint
az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogosult
és az ingatlan adataiban bekövetkezett változások átvezetésére irányuló közigazgatási hatósági eljárás.
és az ingatlan adataiban bekövetkezett változások átvezetésére irányuló közigazgatási hatósági eljárás.
(2)63
Az ingatlan-nyilvántartási eljárásban ügyfél az a természetes
vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, akit (amelyet)
az ingatlan-nyilvántartásba jogosultként bejegyeztek illetve aki (amely) a
bejegyzés folytán jogosulttá, illetve kötelezetté válna, a feljegyzés rá nézve
előnyt vagy terhet jelentene, továbbá az ingatlan-nyilvántartási eljárás
bejegyzett joga vagy a javára, illetve terhére feljegyzett tény
megváltozását vagy törlését eredményezné. Az ingatlan-nyilvántartási eljárásban
ügyfél az eljárást kezdeményező hatóság, valamint az adatváltozást bejelentő
személy is.
(3)64
Az ingatlan-nyilvántartási eljárásban az elektronikus
kapcsolattartás, valamint az elektronikus ügyintézés - az e törvényben
meghatározott kivételekkel - kizárt.
(4)65
Az a beadvány, amelyhez melléklet nem tartozik a
miniszter e törvény felhatalmazása alapján kiadott rendeletében meghatározott
elektronikus űrlap alkalmazásával elektronikus úton is benyújtható.
Az eljárás megindítása
26. §— (1)67 Az ingatlanhoz kapcsolódó jog vagy tény
keletkezését, módosulását, illetve megszűnését a miniszter e törvény
felhatalmazása alapján kiadott rendeletében meghatározott nyomtatványon
benyújtott kérelemre vagy megkeresés alapján kell az ingatlan-nyilvántartásba átvezetni.
benyújtott kérelemre vagy megkeresés alapján kell az ingatlan-nyilvántartásba átvezetni.
(2)
A
kérelemre induló olyan eljárásokban, amelyekben a
jogváltozás bejegyzésének alapjául közjegyző által készített okirat vagy ügyvéd
által ellenjegyzett magánokirat szolgál, a jogi képviselet kötelező. Jogi képviselőnek kell tekinteni az ügyvédet (ügyvédi irodát),
jogtanácsost és a fél képviseletében eljáró közjegyzőt [1991. évi XLI. törvény
175. § (1) bek].
(3)
A
kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező nevét
(megnevezését), lakcímét (székhelyét vagy telephelyét), személyi azonosítóját
(statisztikai azonosítóját), az érintett ingatlannak valamint annak a jognak vagy
ténynek a megjelölését, amelynek bejegyzését, illetve feljegyzését kérik Ha a
kérelmező helyett képviselő jár el, a kérelemnek tartalmaznia kell a képviselő
nevét (megnevezését), lakcímét (székhelyét vagy telephelyét) is.
(4) 68
A kérelmet a bejegyzés
alapjául szolgáló szerződés (jognyilatkozat) keltétől számított 30 napon belül
az ingatlanügyi hatósághoz kell benyújtani. Ha a szerződés (jognyilatkozat)
létrejöttéhez harmadik
személy beleegyezése vagy - ide nem értve az ingatlanügyi hatósági engedélyt - hatósági jóváhagyás szükséges, a kérelmet a beleegyezéstől, illetve a jóváhagyástól számított 30 napon belül kell az ingatlanügyi
hatósághoz benyújtani.
személy beleegyezése vagy - ide nem értve az ingatlanügyi hatósági engedélyt - hatósági jóváhagyás szükséges, a kérelmet a beleegyezéstől, illetve a jóváhagyástól számított 30 napon belül kell az ingatlanügyi
hatósághoz benyújtani.
(5)69
A bejegyzés iránti kérelem benyújtására meghatározott
határidő elmulasztása esetén az adózás rendjéről szóló törvény szerinti
mulasztási bírságot kell fizetni.
(6) A
kérelemhez két eredeti és
egy másolati példányban kell csatolni a bejegyzés alapjául szolgáló okiratot,
közjegyzői okirat esetén a közjegyzői okirat hiteles kiadmányának vagy hiteles
másolatának két eredeti
és egy másolati példányát, amelyeknek tartalmazniuk kell a j ogszabályban
meghatározott esetekben az okiratra vezetett záradékot, továbbá a bej egyzéshez
és az illeték megállapításához szükséges egyéb iratokat.
(7) A bejegyzést - ha jogszabály rendelkezéséből vagy a felek
megállapodásából más nem következik - annak kell kérnie, aki ezáltal jogosulttá
válik Kérheti a bejegyzést az is, akinek ez bejegyzett jogát érinti.
(8)70
Az eljáró hatóság - ideértve a bíróságot, közjegyzőt,
bírósági végrehajtót is - bejegyezhető jogra, feljegyezhető tényre, illetve az
ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogosult és az ingatlan adataiban
bekövetkezett változásokra vonatkozó, végrehajtható határozata alapján
megkeresi az ingatlanügyi hatóságot az átvezetés iránt. A vagyonszerzést
létrehozó, megállapító hatósági határozatot két eredeti példányban kell az
ingatlanügyi hatóság részére megküldeni.
(9)71 A kérelem
a szerződő felek ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratba vagy közokiratba
foglalt közös nyilatkozatával mindaddig visszavonható, amíg abban az
ingatlanügyi hatóság nem hozott határozatot Ha a bejegyzés folytán harmadik
személy vált volna jogosulttá, a kérelem visszavonásához az ő ügyvéd által
ellenjegyzett magánokiratba vagy közokiratba foglalt hozzájárulása is
szükséges. Ellenjegyzésként a jogtanácsos ellenjegyzését is el kell fogadni, ha
a szerződő felek valamelyike jogtanácsos által képviselt szervezet.
(10) Ha a szerződő felek valamelyike
Magyarországon lakó- vagy tartózkodási hellyel (székhellyel vagy telephellyel)
nem rendelkezik és nincs az ingatlan-nyilvántartási eljárás vitelére belföldi
lakóhellyel (székhellyel vagy telephellyel) rendelkező képviselője, a bejegyzési
kérelemhez mellékelni kell magyarországi kézbesítési meghatalmazott nevét és
lakcímét (székhelyét vagy telephelyét), a kézbesítési meghatalmazott
meghatalmazását, valamint a meghatalmazás elfogadását tartalmazó okiratot.
27. § (1) 72 Az ingatlan adatainak, valamint az
ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogosult nevének (cégnevének) és lakcímének
(székhelyének vagy telephelyének) a megváltozását az ingatlanügyi hatóság az érdekelt bejelentése vagy megkeresés alapján vezeti át az
ingatlan-nyilvántartásban.
(1a) 73Hivatalból vezeti át - az (5) bekezdésben és a 28. § (1) bekezdésében foglaltakra
figyelemmel - az ingatlanügyi hatóság
a) az ingatlan (2) bekezdés a) pontjában meghatározott adatában, továbbá a
földrészlet művelési ágában - ide nem értve a művelés alól kivett területet -
és a föld minőségében bekövetkezett, helyszíni ellenőrzés alapján
megállapított,
b)
a hatósági nyilvántartásból, különösen a személyiadat- és
lakcímnyilvántartásból vagy a cégnyilvántartásból történő adatátvétellel a
jogosult adatában bekövetkezett azon
változásokat, amelyeket eljárása során észlel.
(2) 74 Az ingatlan tulajdonosa, az állam tulajdonosi jogait gyakorló szerv vagy a
vagyonkezelő, illetőleg a használó a változás bekövetkezésétől, illetőleg a
tudomásszerzéstől számított harminc napon belül köteles bejelenteni az
ingatlanügyi hatóságnak
a)
az ingatlan határvonalában,
területében, továbbá a földrészlet művelési ágában - ideértve a művelés alól
kivett területet is - és a föld minőségében bekövetkezett változást,
b)
a nyilvántartás tárgyát képező épület, építmény
létesítését, illetve lebontását.
(3)75 A jogosult - a (2) bekezdésben meghatározott határidőben -
köteles bejelenteni nevének (cégnevének), illetve lakcímének (székhelyének vagy
telephelyének) megváltozását. A bejelentésében a jogosult személyi azonosítóját, illetve statisztikai azonosítóját is
fel kell tüntetni.
(4) Nincs szükség külön bejelentésre, ha
a (2)-(3) bekezdés szerinti változás hatósági határozaton alapul, illetőleg a tulajdonjog,
a vagyonkezelői jog változásával kapcsolatos, feltéve, hogy ennek bejegyzését
az érdekelt harminc napon belül kéri.
(5)76 Az ingatlan adataiban hatósági határozattal, a település
közigazgatási, belterületi határának, továbbá a közterület nevének
módosításával kapcsolatban bekövetkezett változások átvezetése iránt az erről szóló döntést hozó szerv keresi meg az ingatlanügyi
hatóságot.
1^(6) 77 Az
ingatlanügyi hatóság a lakcímre is kiterjedő
adatfelhasználás esetén az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett lakcímadatot -
az adatfelhasználást megelőzően - összeveti a személyiadat- és
lakcímnyilvántartást vezető hatóság nyilvántartásában szereplő adattal. Ha az
ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett lakcímadat nem egyezik meg a személyiadat-
és lakcímnyilvántartásban szereplő adattal, az ingatlanügyi hatóság a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő
adatot használja fel, és az adatváltozást az ingatlan-nyilvántartáson
hivatalból átvezeti.
27/A. §—Az
eljárás megindításáról az ingatlanügyi hatóság azt az ügyfelet értesíti, akinek
az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett tulajdonjogának törlését, illetve akivel
szemben vételi jog bejegyzését kérik Az
értesítést az ingatlanügyi hatóság az ügyfél ingatlan-nyilvántartásba
bejegyzett lakcímére, illetve székhelyére kézbesíti.
Az adatváltozás átvezetése
alapjául szolgáló okiratok
rj=28. §— (1) 80 Az ingatlan adataiban
bekövetkezett változás átvezetéséhez a külön jogszabályban meghatározott
hatósági engedély, jóváhagyás vagy igazolás, az állami ingatlan-nyilvántartási
térképi adatbázis tartalmát érintő változás
átvezetéséhez pedig jogszabályban meghatározott, ingatlanügyi hatóság által
érvényes záradékkal ellátott változási vázrajz is szükséges. Az Fttv. 23. § (1)
bekezdésének a) és
h) pontja, valamint a 14. § (8) bekezdése alapján
készített vázrajzot mindazoknak alá kell írniuk, akik a változás alapjául
szolgáló okiratot aláírják. (2) Művelési ág változása esetén nem kell változási vázrajzot
benyújtani az ingatlanügyi hatósághoz, ha81
a) a változás egy földrészleten belül nem éri el a 400 m -t,
b) egy földrészlet egész területe
más művelési ágra változik,
c)
egy vagy több alrészlet területe teljes egészében
azonos művelési ágra változik és így a földrészlet egy művelési ágba kerül, cl) ha egy alrészlet
egész területe más művelési ágra változik.
(3)82A
27. § (2) bekezdésében meghatározott változásokat az
ingatlanügyi hatóság bejelentés és a bejelentés során csatolt, az ingatlanügyi
hatóság által hatályos záradékkal ellátott változási vázrajz alapján vezeti át. A
nyilvántartott adatoknak a tényleges állapottal való egyezőségét az
ingatlanügyi hatóság ellenőrizheti.
(4)83 Bejelentés hiányában, de
az (1) bekezdésben foglaltak alapulvételével is átvezeti az ingatlanügyi
hatóság azt a változást, amelyről ellenőrzése során vagy hivatalból tudomást
szerez. A hivatalból indult eljárás
költsége azt terheli, aki az adatváltozás bejelentését elmulasztotta, kivéve,
ha az adatváltozás hatósági döntésen alapul, amelyről a hatóságnak az
ingatlanügyi hatóságot is értesítenie kellett. A meg nem fizetett
költség adók módjára behajtandó köztartozásnak minősül.
Jogok bejegyzése és tények feljegyzése
alapjául szolgáló okiratok
29. § Jogok bejegyzésének és tények feljegyzésének - ha törvény másként nem
rendelkezik - olyan közokirat, teljes bizonyító erejű magánokirat vagy ezeknek
a közjegyző által hitelesített másolata (a
továbbiakban: okirat) alapján van helye, amely a bejegyzés tárgyát képező jog vagy tény keletkezését, módosulását, illetve megszűnését igazolja, továbbá tartalmazza a bejegyzést, feljegyzést megengedő
nyilatkozatot az ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett, vagy közbenső szerzőként bejegyezhető jogosult részéről (bejegyzési engedély). A bejegyzési engedélyt a jogosult külön, a bejegyzés alapjául szolgáló
okirattal azonos alakisággal rendelkező okiratban is megadhatja.
továbbiakban: okirat) alapján van helye, amely a bejegyzés tárgyát képező jog vagy tény keletkezését, módosulását, illetve megszűnését igazolja, továbbá tartalmazza a bejegyzést, feljegyzést megengedő
nyilatkozatot az ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett, vagy közbenső szerzőként bejegyezhető jogosult részéről (bejegyzési engedély). A bejegyzési engedélyt a jogosult külön, a bejegyzés alapjául szolgáló
okirattal azonos alakisággal rendelkező okiratban is megadhatja.
29/A. §— (1) Társasházi
közös tulajdonba tartozó ingatlan tulajdonjogának átruházásáról szóló szerződés
alapján a tulajdonjog-változás az összes tulajdoni hányad legalább négyötödét
képviselő tulajdonostársak szerződéses
nyilatkozata alapján is bejegyezhető; ebben az esetben a változás átvezetéséhez
a többi tulajdonostárs szerződéses nyilatkozata és bejegyzési engedélye nem
szükséges.
(2) A tulajdonostársak (1)
bekezdés szerinti többségének hiányában az (1) bekezdés rendelkezéseit kell
alkalmazni abban az esetben is, ha a szerződéses nyilatkozatot tevő
tulajdonostársak az összes tulajdoni hányad
legalább kétharmadát képviselik, feltéve, hogy a társasház alapító okirata a
társasházi közös tulajdonba tartozó ingatlan ilyen többséggel való átruházását
lehetővé teszi.
30. § (1) Bejegyzés alapjául szolgálhat a bíróság ítélete, illetőleg a
hatóság határozata, ha bejegyezhető jogra és tényre vonatkozik
(2)
Tulajdonjog
bejegyzésének törléséhez és az eredeti
ingatlan-nyilvántartási állapot visszaállításához hatósági határozat szükséges.
Nem vonatkozik ez a rendelkezés arra az esetre, ha a felek utóbb a bejegyzés
alapjául szolgáló szerződéstől elállnak, azt felbontják vagy megszüntetik, illetve
érvénytelennek ismerik el. A felek ilyen megállapodása esetén a tulajdonjog
törlésére a változások bejegyzésére vonatkozó szabályok az irányadók.
(3) Nincs szükség okiratra és
kérelemre, ha olyan jogot vagy tényt kell törölni, amelynek megszűnése az
ingatlan-nyilvántartásból kétségtelenül megállapítható.
31. § (1) 85 Az ingatlanügyi hatóság
zálogjogi bejegyzést az örökössel szemben tulajdonjogának bejegyzése előtt is
teljesíthet. Ez a bejegyzés azonban csak az örökös - ha pedig az örökös az ingatlant
a
hagyaték átadása előtt elidegenítette, a szerző - tulajdonjogának bejegyzésével válik hatályossá. A függő jogi helyzetre a bejegyzésben utalni kell.
hagyaték átadása előtt elidegenítette, a szerző - tulajdonjogának bejegyzésével válik hatályossá. A függő jogi helyzetre a bejegyzésben utalni kell.
(2) Amíg az örökös az ingatlan-nyilvántartás szerinti tulajdonos, vele szemben
az örökhagyó kötelezettségei alapján is lehet ingatlan-nyilvántartási
bejegyzést teljesíteni.
Az okiratok kellékei
32. §— (1) 87 Az okiratnak - ahhoz, hogy
az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés alapjául szolgálhasson - tartalmaznia
kell:
a)—
az
ügyfél természetes személyazonosító adatait, lakcímét és személyi azonosítóját,
b)— a statisztikai számjellel rendelkező
szervezet megnevezését, statisztikai azonosítóját, székhelyét, a bírósági,
illetőleg cégbírósági bejegyzésének számát, egyház és belső egyházi jogi
személy esetében nyilvántartási számát,
c)— az érintett ingatlan pontos megjelölését
(település neve, helyrajzi szám) és a bejegyzéssel érintett tulajdoni hányadot,
cl) a jog vagy tény
pontos megjelölését, e) a jogváltozás jogcímét,
J)— az érdekeltek megállapodását, a bejegyzett
jogosult bejegyzést engedő - feltétlen és visszavonhatatlan - nyilatkozatát, g)— a szerződő felek
állampolgárságra vonatkozó nyilatkozatát.
(2) A belföldön kiállított magánokirat bejegyzés alapjául csak akkor szolgálhat,
ha kitűnik belőle a keltezés helye és ideje, továbbá, ha
a) a nyilatkozattevő az okiratot saját kezűleg írta és aláírta, vagy
b) két, az okiraton névvel és
lakcímmel megnevezett tanú aláírásával igazolja, hogy a nyilatkozattevő a nem
általa írt okiratot előttük írta alá, vagy aláírását előttük saját kezű
aláírásának ismerte el, vagy
c)
az okiratot a közjegyző készítette, vagy
d)— az okiratot ügyvéd (jogtanácsos)
ellenjegyzéssel látta el, továbbá, ha
e)— az okiratot a jogi
személy, jogi személyiséggel nem rendelkező, de az ingatlan-nyilvántartásba
bejegyezhető jogra vagy feljegyezhető tényre ügyleti képességgel rendelkező
szervezet nevének feltüntetésével szabályszerűen és nyilvánvalóan
azonosíthatóan aláírták,
f)— több lapból álló okirat esetén a szerződő
felek, a készítő és az ellenjegyző, illetőleg a tanúsító személyek kézjegyét
minden lapon tartalmazza. A szerződő felek kézjegyét az okirat lapjainak nem
kell tartalmaznia,
ha az okirat lapjait a szerződő felek által az erre meghatalmazott kézjegyével
látta el,
g) a meghatalmazottaknak és a feleknek az okirat alapján nyilvánvalóan azonosítható aláírását
tartalmazza.
(3) 96
A tulajdonjog, haszonélvezeti jog, a használat joga, telki szolgalmi jog, vételi jog,
jelzálogjog (önálló zálogjog) keletkezésére, módosulására, illetve megszűnésére
vonatkozó bejegyzésnek közokirat,
ügyvéd által ellenjegyzett magánokirat alapján van helye. Ellenjegyzésként a jogtanácsos ellenjegyzését is el kell fogadni, ha a szerződő felek valamelyike jogtanácsos által képviselt szervezet. Nem alkalmas
bejegyzésre az olyan okirat, amelyen a készítő és ellenjegyző ügyvéd, illetőleg a közokiratba foglaló közjegyző szerződő félként van feltüntetve.
ügyvéd által ellenjegyzett magánokirat alapján van helye. Ellenjegyzésként a jogtanácsos ellenjegyzését is el kell fogadni, ha a szerződő felek valamelyike jogtanácsos által képviselt szervezet. Nem alkalmas
bejegyzésre az olyan okirat, amelyen a készítő és ellenjegyző ügyvéd, illetőleg a közokiratba foglaló közjegyző szerződő félként van feltüntetve.
(4) Az
ellenjegyzéssel ellátott magánokirat bejegyzés alapjául akkor fogadható el,
ha az tartalmazza az ellenjegyző személy nevét, aláírását, irodájának
székhelyét, az ellenjegyzés időpontját és az
„ellenjegyzem” megjelölést. Az ügyvéd által teljesített ellenjegyzés érvényességének további feltétele a szárazbélyegző lenyomata.
„ellenjegyzem” megjelölést. Az ügyvéd által teljesített ellenjegyzés érvényességének további feltétele a szárazbélyegző lenyomata.
(5)97
Jelzálogjog (önálló zálogjog) alapítására, módosulására és
megszűnésére vonatkozó bejegyzés olyan magánokirat alapján is teljesíthető,
amelyet a nyilatkozattevő hitelintézet - nevének feltüntetésével - szabályszerűen
és nyilvánvalóan azonosítható módon írt alá.
33. § (1)98
(2)99 Ha
az okiratot a nyilatkozattevő helyett meghatalmazott írta alá, illetve látta el kézjegyével,
csatolni kell a meghatalmazást is, amelyet a bejegyzés alapjául szolgáló
okiratra előírt alakszerűségek szerint kell
kiállítani. Ha a felet a közjegyzői okirat elkészítésénél meghatalmazott
képviseli, az ingatlan-nyilvántartási eljárásban azt a magánokiratban foglalt
meghatalmazást is el kell fogadni, amelyben a fél aláírását közjegyző
vagy magyar külképviseleti szerv hitelesítette.
(3) Írásra vagy olvasásra képtelen személy jognyilatkozatán alapuló
bejegyzéshez, a nyilatkozat közokiratba foglalása szükséges, amelyben e
körülményre utalni kell.
34. § (1) 100 A bejegyzés
alapjául szolgáló jogerős hatósági (bírósági) határozat tartalmára e törvény
32. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadók azzal az eltéréssel, hogy a
határozatnak és a bejegyzésre
irányuló megkeresésnek - az érdekelt lakcímén túl - vagy az érdekelt természetes személyazonosító adatait vagy az érdekelt családi nevét, utónevét és személyi azonosítóját kell tartalmaznia, továbbá a felek
megállapodását a hatóság rendelkezése pótolja. Ez utóbbi rendelkezés bíróság által okiratba foglalt jognyilatkozatra nem vonatkozik.
irányuló megkeresésnek - az érdekelt lakcímén túl - vagy az érdekelt természetes személyazonosító adatait vagy az érdekelt családi nevét, utónevét és személyi azonosítóját kell tartalmaznia, továbbá a felek
megállapodását a hatóság rendelkezése pótolja. Ez utóbbi rendelkezés bíróság által okiratba foglalt jognyilatkozatra nem vonatkozik.
(2) 101 Az állami szervek által vezetett, jogszabály által rendszeresített
nyilvántartásokból készített kivonatnak csak a bejegyzéshez szükséges adatokat
kell tartalmaznia.
(3) A közokirat alakiságát a
Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.)
határozza meg.
34/A. §— Ha a társasházakról
szóló törvényben szabályozott társasházi közösköltség-tartozás, illetve a
lakásszövetkezetekről szóló törvényben szabályozott költséghátralék
biztosítékául szolgáló jelzálogjog
bejegyzése iránti eljárásban benyújtott okirat nem tartalmazza a személyi
azonosítót, akkor azt az ingatlanügyi hatóság a személyiadat- és
lakcímnyilvántartást vezető szerv megkeresése útján, hivatalból pótolja.
35. § (1)103
(2)1 04 Ha a magánokiratot külföldön állították ki, és
nemzetközi megállapodás másként nem rendelkezik, vagy eltérő viszonossági
gyakorlat nem áll fenn, a nyilatkozattevő aláírását (kézjegyét) a magyar külképviseleti
hatósággal kell hitelesíttetni, illetőleg az aláírás (kézjegy) hitelesítésére
jogosult külföldi szerv által történt hitelesítést kell a magyar külképviseleti
hatósággal hitelesíttetni (diplomáciai hitelesítés,
illetve felülhitelesítés). Ahol magyar külképviseleti hatóság nem működik, az
aláírást (kézjegyet) a magyar állam érdekeit képviselő állam külképviseleti
hatóságával kell hitelesíttetni. Eltérő nemzetközi megállapodás fennállását a bejegyzést kérő félnek kell
megjelölni, illetve arra hivatkozni. Viszonossági gyakorlat fennállásáról az
igazságügyért felelős miniszter állásfoglalása az irányadó.
(3) 105 Ahol
magyar külképviseleti hatóság nem működik, és a
magyar érdekeket más állam külképviseleti hatóságai sem képviselik, a
nyilatkozattevő aláírását (kézjegyét) csak az okirat kiállítása helyén
hatályos jogszabályok szerint erre jogosult szervnek kell hitelesíteni.
hatályos jogszabályok szerint erre jogosult szervnek kell hitelesíteni.
(4) Nincs szükség a külföldön
kiállított magánokirat diplomáciai hitelesítésére, illetőleg
felülhitelesítésére, ha az okiratot hitelesítési záradékkal (Apostille) látták
el.
36. § (1) 106 A külföldön kiállított magánokiratot, ha
hitelesítéssel vagy hitelesítési záradékkal (Apostille) nincs ellátva, az
ingatlanügyi hatóság állásfoglalás végett a miniszter útján az igazságügyért
felelős
miniszterhez terjeszti fel. A felterjesztésben hivatkozni kell azokra a méltánylást érdemlő rendkívüli körülményekre, amelyeket a kérelemben előadtak
miniszterhez terjeszti fel. A felterjesztésben hivatkozni kell azokra a méltánylást érdemlő rendkívüli körülményekre, amelyeket a kérelemben előadtak
(2)1
07 A külföldön kiállított közokiratot
határozathozatal előtt - annak megállapítása végett, hogy alakilag alkalmas-e
bejegyzésre - a miniszter útján az igazságügyért felelős miniszterhez kell
felterjeszteni. (3)1 08 Az ingatlan-nyilvántartási
eljárásban az (1)-(2) bekezdésben meghatározott esetekben az igazságügyért
felelős miniszter állásfoglalása irányadó.
Bejegyzéshez szükséges igazolások
37. § (1)109 A bejegyzéshez az alapul szolgáló okiraton,
bejegyzési, feljegyzési kérelmen, illetőleg bejegyzési, feljegyzési engedélyen
felül - ha jogszabály előírja - meghatározott hatósági engedély
(jóváhagyás), illetve igazolás szükséges.
(jóváhagyás), illetve igazolás szükséges.
1^(2) 110 A bejegyzéshez vázrajz is szükséges, ha a változás az állami
ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis tartalmát érinti, illetőleg ha
jogszabály azt előírja.
(3)1
11 Jogi személynek, az
ingatlan-nyilvántartásba bejegyezhető jogra ügyleti képességgel bíró jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezetnek a bejegyzési kérelemhez
a) képviseleti jogának igazolására
ad) cégkivonat, cégmásolat vagy bírósági
nyilvántartási adatokról szóló kivonat 30 napnál nem régebbi eredeti vagy
közjegyző által hitelesített másolati példányát,
l)
a közjegyzőkről szóló 1991. évi XLI. törvény
136. § (1) bekezdés i) pontja szerinti közjegyzői tanúsítványt a
cégbíróság vagy a törvényszék által vezetett közhiteles nyilvántartás
tartalmáról, vagy
m)
- külföldi jogi személy, az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezhető jogra
ügyleti képességgel bíró jogi személyiséggel nem rendelkező külföldi szervezet
esetében - a rá irányadó jog szerinti okiratot, és
b) - cég esetében - aláírási
címpéldányt kell
csatolnia.
(4)112 A
(3) bekezdéstől eltérően az egyháznak és az ingatlan-nyilvántartásba
bejegyezhető jogra ügyleti képességgel bíró belső egyházi jogi személynek a
bejegyzési kérelemhez csatolnia kell a nyilvántartásba vétel megtörténtét,
valamint a képviseleti jogosultságot igazoló, az egyházakkal való
kapcsolattartás koordinációjáért felelős miniszter által - a lelkiismereti és
vallásszabadság jogáról, valamint az
egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény
szerint vezetett nyilvántartásból - kiállított hatósági bizonyítvány 30 napnál
nem régebbi eredeti vagy közjegyző által hitelesített másolati
példányát.
(5) 113 Ha a (3) és (4) bekezdés szerinti
okirat valamelyike az ingatlanügyi hatósághoz már korábbi ügyben benyújtásra
került, az újabb kérelemben elegendő - az iktatószámra való hivatkozással - a
korábbi benyújtásra és arra utalni, hogy az ingatlanügyi hatóságnál lévő
okiratok a bejegyzés, feljegyzés, illetve az adatváltozás átvezetése iránti
kérelem ingatlanügyi hatósághoz történő benyújtásának időpontjában a képviseleti
jogosultság vonatkozásában változást nem tartalmaznak.
38. §— Közbenső intézkedések Hiánypótlás
39. § (1)115 Ha a kérelemnek, illetőleg mellékletének vagy
a bejegyzés alapjául szolgáló okiratnak pótolható hiányossága van - ideértve az
igazgatási szolgáltatási díj meg nem fizetését is -, a kérelmezőt
tizenöt napon belül fel kell hívni a hiány pótlására. Ha a kérelemnek, illetőleg mellékletének vagy a bejegyzés alapjául szolgáló okiratnak pótolható hiányossága van, de a kérelmet a rangsorban előrébb álló
kérelem miatt függőben kell tartani, a hiánypótlási felhívást a rangsorban megelőző kérelem elbírálásának napjától számított tizenöt napon belül kell kiadni.
tizenöt napon belül fel kell hívni a hiány pótlására. Ha a kérelemnek, illetőleg mellékletének vagy a bejegyzés alapjául szolgáló okiratnak pótolható hiányossága van, de a kérelmet a rangsorban előrébb álló
kérelem miatt függőben kell tartani, a hiánypótlási felhívást a rangsorban megelőző kérelem elbírálásának napjától számított tizenöt napon belül kell kiadni.
(2)116
Ha az ingatlanügyi hatóság megítélése szerint a kérelmet
részben el kell utasítani, a kérelmezőt nyilatkozattételre kell felhívni, hogy
a kérelmet teljesíthető részében fenntartja-e. (3)117
Nem alkalmas hiánypótlásra a bejegyzés, feljegyzés alapjául szolgáló okirat, és
a kérelmet határozattal el kell utasítani, ha ahhoz, hogy bejegyezhető legyen, a)— a benyújtott
okirat tartalmát, így különösen az abban megjelölt jogcímet kellene módosítani
vagy pótolni,
b)
a szerződő vagy jogosult, illetőleg kötelezett felek
személyét kellene megváltoztatni a jogutódlás kivételével,
c) a település megjelölése, az ingatlan fekvése és helyrajzi száma módosulna,
vagy ezeket együtt kellene utólag megjelölni, cl) a
szerződő, jogosult, illetőleg kötelezett felek bármelyikének az aláírását
kellene utólag pótolni, e) az okirat ellenj egyezéséről, az aláírás
közjegyzői hitelesítéséről, tanúk általi aláírásáról kellene gondoskodni, j)—
a bejegyzési engedélyt kellene pótolni, kivéve, ha a bejegyzett
jogosult a bejegyzés alapjául szolgáló okiratban nyilatkozott arról, hogy a
bejegyzési engedélyt későbbi időpontban, de legfeljebb az
okirat
ingatlanügyi hatósági benyújtását követő 6 hónapon
belül megadja,
g) okirat keltezésének helyét vagy az időpontját kellene feltüntetni,
y^llü. az ingatlanügyi hatóság által hatályos
záradékkal ellátott változási vázrajzot, vagy a vázrajzon a törvényben meghatározott
személyek aláírását kellene pótolni.
(4)1
21 A hiány pótlására való felhívás és érdemi
vizsgálat nélkül végzéssel kell elutasítani a bejegyzés iránti kérelmet akkor
is, ha122
aj— a kérelem vagy a
benyújtott okirat, illetve azok együttes tartalma érthetetlen, ellentmondó,
vagy a kérelem nem tartalmazza a kérelmező nevét, lakcímét (székhelyét), az
érintett ingatlan helyrajzi számának és annak a jognak, ténynek vagy adatnak a megjelölését,
amelynek bejegyzését, feljegyzését, törlését illetőleg átvezetését kérik,
b) olyan jogra vagy tényre vonatkozik, amely nem tárgya az ingatlan-nyilvántartásnak,
c) vagy az az ingatlan, j og vagy tény, amelyre a bej egyzést kérték az ingatlan-nyilvántartásban nem
szerepel, cl) vagy a bejegyzési kérelmet arra nem jogosult nyújtotta be.
(5) 124
Az igazgatási szolgáltatási díj meg nem fizetése esetén - a (3) és (4)
bekezdéstől eltérően - az ingatlanügyi hatóság a díj megfizetésére irányuló
hiánypótlási felhívást bocsát ki a (3) és (4) bekezdés szerinti döntés
meghozatalát megelőzően, de legkésőbb a kérelem benyújtását követő tizenöt
napon belül.
40. § (1) El kell utasítani a kérelmet, ha a
felhívás ellenére határidőn belül nem pótolják azokat a hiányosságokat, amelyek
miatt a változás nem jegyezhető be. Erre a jogkövetkezményre a hiánypótlásról
szóló felhívásban a kérelmezőt figyelmeztetni kell.
szóló felhívásban a kérelmezőt figyelmeztetni kell.
(2)1
25 Ha a
kérelmező
a hiánypótlási felhívásra nem nyilatkozott, az ingatlanügyi hatóság a kérelem
teljesíthető részének helyt ad, a többi részét pedig elutasítja. Erre a kérelmezőt
a felhívásban figyelmeztetni kell.
(3) Ha
a kérelmező úgy nyilatkozik, hogy a kérelmet teljesíthető
részében sem tartja fenn, a kérelem visszavonásával kapcsolatos szabályokat
kell alkalmazni.
(4)1
26 A kérelem részben vagy egészben történő elutasításának
tényét a tulajdoni lapra fel kell jegyezni, kivéve, ha az elutasításra az 51. §
(1) bekezdésében foglaltak miatt vagy azért kerül sor, mert a kérelem a 39. §
(4) bekezdésében meghatározott hiányosságokkal bír.
Meghallgatás
41. §m
Az ügyész értesítése
42. § (1) 128 Ha az ingatlanügyi
hatóság megítélése szerint a bejegyzés alapjául szolgáló hatósági határozatot
nem a hatáskörében eljáró szerv hozta, vagy a határozat tartalma jogszabályba
ütközik, erről az
ingatlanügyi hatósági határozathozatal előtt az ügyészt értesíti.
ingatlanügyi hatósági határozathozatal előtt az ügyészt értesíti.
(2)1
29 Az ügyész az intézkedéséről az értesítés
kézbesítésétől számított harminc napon belül tájékoztatja az ingatlanügyi
hatóságot.
(3)1
30 Ha az ügyész közlése szerint intézkedésre nincs
szükség, az ingatlanügyi hatóság a határozat alapján a bejegyzést teljesíti.
(4)1
31 Az ügyész az általa kezdeményezett eljárás
jogerős befejezéséről értesíti az ingatlanügyi hatóságot, amely a bejegyzés
kérdésében az eljárás eredményétől függően dönt.
A közbenső intézkedések
hatálya
43. § A közbenső intézkedés, így különösen a hiánypótlási felhívás, a
meghallgatás, az ügyész értesítése közérdekű jogorvoslat iránt, továbbá a
jogorvoslatok és a függő hatályú bejegyzések a rangsort nem
érintik.
érintik.
A beadványok intézése
44. §— (1) 133 A
beadványokat az iktatószámok sorrendjében, az ingatlanügyi hatósághoz történő
előterjesztésük időpontjában hatályos jogszabályok szerint kell elintézni. A
bejegyzéshez, feljegyzéshez
fűződő joghatály beálltára az e törvény 7. § (1) bekezdésében
meghatározott időpont az irányadó. Az egyidejűleg érkezett beadványok
bejegyzésének ranghelyét a bejegyzés alapjául szolgáló okiratok keltezésének időpontja határozza meg. A bejegyzés
alapjául szolgáló okiratnak nem tekinthető iratot a rangsor megállapításánál
nem lehet figyelembe venni.
(2) A beadványok rangsora valamennyi
érdekelt hozzájárulásával megváltoztatható. A rangsor közokirat, ügyvéd által
ellenjegyzett magánokirat vagy olyan magánokirat alapján változtatható meg,
amelyen
az érdekeltek névaláírásának valódiságát közjegyző tanúsítja. Ellenjegyzésként a jogtanácsos ellenjegyzését is el kell fogadni, ha a szerződő felek valamelyike jogtanácsos által képviselt szervezet.
az érdekeltek névaláírásának valódiságát közjegyző tanúsítja. Ellenjegyzésként a jogtanácsos ellenjegyzését is el kell fogadni, ha a szerződő felek valamelyike jogtanácsos által képviselt szervezet.
(3)1
34 A beadványok rangsorának megváltoztatásáról az
ingatlanügyi hatóság határozattal dönt. E határozattal szemben felügyeleti
eljárásnak nincs helye.
45. §i^ (1)136
(2)1
37Ha a beadvány harmincnál több önálló ingatlant vagy harmincnál több érdekeltet
érint, az érdemi határozatot - az általános ügyintézési határidőtől eltérően -
három hónapon belül kell meghozni.
Soronkívüliség
46. §— A beadványt soron kívül kell elintézni, ha arról törvény rendelkezik,
vagy ha az ingatlanügyi hatóság az ügyfél kérelmére indokolt esetben a beadvány
soron kívüli elintézését írásban engedélyezi.
Az e kérdésben való döntés ellen nincs j ogorvoslat. A beadvány soron kívüli elintézése esetén az ugyanarra az ingatlanra vonatkozó, megelőző beadványokat felül kell vizsgálni, és ha bármelyik elintézésének
akadálya van, a soronkívüliség nem végrehajtható.
Az e kérdésben való döntés ellen nincs j ogorvoslat. A beadvány soron kívüli elintézése esetén az ugyanarra az ingatlanra vonatkozó, megelőző beadványokat felül kell vizsgálni, és ha bármelyik elintézésének
akadálya van, a soronkívüliség nem végrehajtható.
Az eljárás felfüggesztése
47. § (1) 139 Az ingatlanra vonatkozó jogok bejegyzése, tények feljegyzése iránti
eljárást az ingatlanügyi hatóság felfüggeszti, ha a bejegyzés, illetőleg a
feljegyzés alapjául szolgáló magánokirat valódiságát
az aláíró felek, illetőleg a hitelesítő vagy ellenjegyző személyek valamelyike vitatja.
az aláíró felek, illetőleg a hitelesítő vagy ellenjegyző személyek valamelyike vitatja.
(2)1 40 Az ingatlanügyi hatóság felfüggeszti
eljárását akkor is, ha a bejegyzés, illetőleg a feljegyzés alapjául szolgáló
okirat jogszerűsége, illetőleg a bejegyezni kért jog, feljegyezni kért tény
jogosultjának személye tekintetében a felek között jogvita alakul ki.
(3) 141 Ha az (1)-(2) bekezdésben foglalt bejelentést tevő személyek az ingatlanügyi hatósági
hiánypótlási felhívásban meghatározott határidő alatt a bejegyzés, illetőleg a
feljegyzés alapjául szolgáló okirat
érvénytelensége iránti per megindítását a keresetlevélnek a bíróságon iktatott példányával vagy annak hiteles másolatával nem igazolják, az ingatlanügyi hatóság érdemi határozatot hoz a bejegyzési, feljegyzési
kérelem tekintetében.
érvénytelensége iránti per megindítását a keresetlevélnek a bíróságon iktatott példányával vagy annak hiteles másolatával nem igazolják, az ingatlanügyi hatóság érdemi határozatot hoz a bejegyzési, feljegyzési
kérelem tekintetében.
(4)1
42 Az eljárás felfüggesztéséről szóló végzés ellen
felügyeleti eljárásnak nincs helye.
Függőben
tartás—
47/A.
§— (1) Függőben kell
tartani a beadvány elintézését:
a)
a rangsorban előrébb álló beadvány elintézéséig,
£>,)— a bejegyzett jogosult által a
bejegyzési engedély megadására meghatározott, legfeljebb az okirat ingatlanügyi
hatósági benyújtásától számított 6 hónapos határidő elteltéig,
cjlM
az ügyész értesítése esetén, az e törvény 42. § (2) bekezdésében
meghatározott tájékoztatás ingatlanügyi hatósághoz történő beérkezéséig,
cl)
ha törvény így rendelkezik.
(2)1
47 A függőben tartásról az ingatlanügyi hatóság a
beadvány beérkezését követő nyolc napon belül értesítés megküldésével
tájékoztatja a kérelmezőt.
(3) A függőben tartást a tulajdoni
lapra nem kell feljegyezni.
(4) A függőben tartott beadvány
ügyintézési határidejének számítására az eljárás felfüggesztésére vonatkozó
szabályok az irányadók.
Széljegyzés
48. § (1) 148 A beadvány iktatószámát a benyújtás napján
a tulajdoni lapon fel kell jegyezni (széljegy), és ennek megtörténtét a
beadványra rá kell vezetni. A széljegyzésben a széljegyzett beadvány tartalmára röviden utalni kell.
(2) A tulajdoni lapon feltüntetett széljegy a bejegyzés, átvezetés, feljegyzés iránti
ingatlan-nyilvántartási eljárás megindítását tanúsítja.
(3) A tulajdoni lap tartalmát érintő változás, illetve a változás átvezetésére irányuló kérelem
elutasításának bejegyzése után a széljegyet törölni kell.
A határozat
49. § (1) Az ingatlan-nyilvántartásba jog és tény csak azzal szemben
jegyezhető be, aki ott jogosultként már szerepel, vagy akit egyidejűleg
jogosultként bejegyeznek.
(2)1 49 Az ingatlan adataiban bekövetkezett változás átvezetése kérdésében a bejelentés nem köti az ingatlanügyi hatóságot.
(2)1 49 Az ingatlan adataiban bekövetkezett változás átvezetése kérdésében a bejelentés nem köti az ingatlanügyi hatóságot.
(3)150 A kérelemnek helyt adó
határozat a tulajdoni lap másolatával is közölhető (egyszerűsített határozat).
Az egyszerűsített határozat tulajdonilap-másolatként nem használható.
(4)151 Az ingatlan-nyilvántartási döntést az
ingatlanügyi hatóság vezetője, vagy az általa kijelölt személy írhatja alá.
r_^(5) 152 A
határozat
tartalmának megfelelő változást az ingatlanügyi hatóság - kézbesítés előtt -
bejegyzi, illetőleg feljegyzi a tulajdoni lapra, illetve átvezeti az állami
ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisban, ha az annak tartalmát is érinti. 49/A.
§—
50. § (1) 154 Hivatalból be kell jegyezni
a tulajdonjog átruházására irányuló okiratban kikötött haszonélvezeti jogot,
használat jogát, tartási vagy életjáradéki jogot, elő- vagy visszavásárlási
jogot, telki
szolgalmi jogot, vételárhátralék biztosítására alapított jelzálogjogot, elidegenítési és terhelési tilalmat akkor is, ha az akire a tulajdonjogot átruházták csak a tulajdonjog bejegyzését kéri. A bejegyzést a
tulajdonjog bejegyzésével egyidejűleg kell teljesíteni. Nem vonatkozik ez a rendelkezés arra az esetre, ha a tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem benyújtásáig a jogosult ezeknek a jogoknak, illetve tényeknek
a bejegyzéséről lemondott, vagy azok megszűntek
szolgalmi jogot, vételárhátralék biztosítására alapított jelzálogjogot, elidegenítési és terhelési tilalmat akkor is, ha az akire a tulajdonjogot átruházták csak a tulajdonjog bejegyzését kéri. A bejegyzést a
tulajdonjog bejegyzésével egyidejűleg kell teljesíteni. Nem vonatkozik ez a rendelkezés arra az esetre, ha a tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem benyújtásáig a jogosult ezeknek a jogoknak, illetve tényeknek
a bejegyzéséről lemondott, vagy azok megszűntek
(2) Hivatalból törölni kell az ingatlan-nyilvántartásból
a) a kisajátítási, illetőleg a telekalakítási eljárás megindítására vonatkozó bejegyzést az eljárás során hozott határozat alapján
történt tulajdonváltozás,
b)— a jelzálogjog ranghelye előzetes biztosításának tényét az ezen alapuló jelzálogjog, önálló zálogjog,
b)— a jelzálogjog ranghelye előzetes biztosításának tényét az ezen alapuló jelzálogjog, önálló zálogjog,
ej— a jelzálogjog
ranghelye fenntartásának tényét az ezen alapuló jelzálogjog önálló zálogjog
továbbá
4)— az elő- és visszavásárlási jogot, a vételi
jogot, valamint a tulajdonjog fenntartásával történő eladás tényére vonatkozó
feljegyzést az ezeken alapuló tulajdonszerzés bejegyzésével egyidejűleg.
Törölni kell a tulajdonjog fenntartásával történő eladás tényére vonatkozó
feljegyzést akkor is, ha a tény feljegyzése alapjául szolgáló okiratban a felek
a tény feljegyzését meghatározott időtartamra kérték és ez letelt.
(3) Az öröklési szerződésen
alapuló elidegenítési és terhelési tilalmat a szerződési örökös tulajdonjogának
bejegyzésével egyidejűleg hivatalból törölni kell. Ha az örökhagyóval szerződő
fél az örökhagyó
előtt halt meg, a tilalom ebből az okból nem törölhető.
előtt halt meg, a tilalom ebből az okból nem törölhető.
(4)1 58 Ha az
ingatlanügyi hatóság valamely kérelem, megkeresés
elintézése során észleli, hogy valamely jog vagy tény megszűnése az
ingatlan-nyilvántartásból kétségtelenül megállapítható, határozatban köteles
ennek törléséről is rendelkezni. Ha hivatalos eljárás során egyébként észleli,
hogy törlésre van szükség, erről a tényről hivatalos feljegyzést készít, és a
törlésről külön határozatot hoz. Ezt a határozatot csak az ingatlan
tulajdonosának és annak az érdekeltnek kell kézbesíteni, akinek a joga
megszűnt.
51. § (1) El kell utasítani a bejegyzési kérelmet,
ha a bejegyzés alapjául szolgáló okiratnak olyan tartalmi vagy alaki
hiányossága van, amely miatt az nyilvánvalóan érvénytelen Az érvénytelenség
akkor
nyilvánvaló, ha ez a tény önmagában az okiratból megállapítható.
nyilvánvaló, ha ez a tény önmagában az okiratból megállapítható.
(2)1
59 A határozatban utalni kell az elutasítás tényének
a tulajdoni lapra történt bejegyzésére.
A határozat kézbesítése
52. § (1) A jogok és tények bejegyzéséről, adatok átvezetéséről szóló
határozatot - a változás tulajdoni lapon történő átvezetése után - kézbesíteni
kell
aj— a kérelmezőnek az eredeti aláírással ellátott okirattal, ha ezt az
okiratot nem kell az állami adóhatóságnak továbbítani,
b) annak, aki a bejegyzés folytán jogosulttá vált, illetőleg akinek érdekében a jogot vagy
tényt bej egyezték
c) annak, akinek bejegyzett joga módosult, vagy megszűnt, illetőleg akinek érdekében a bejegyzett jog vagy
tény módosult, vagy megszűnt, cl) tulajdoni hányadot érintő bejegyzés esetén
valamennyi tulajdonostársnak
e)
a földrészlet tulajdonosának ha egyéb önálló ingatlan tulajdonjogát
ruházták át,
/)— az ingatlan tulajdonosának, az állam tulajdonosi jogait gyakorló
szervezetnek és mindazoknak, akiknek jogát az új bejegyzés érinti, kivéve, ha
az ingatlanügyi hatóság hatósági határozat alapján vagy a
bíróság megkeresésére a 17. § (1) bekezdésének a) -g) pontjaiban
meghatározott tényt jegyezte be az ingatlan-nyilvántartásba,
gj— telekalakítás esetén az építésügyi hatóság részére,
h)— külföldi jogi
vagy magánszemély, továbbá a termőföldről szóló törvény szerinti tagállami
állampolgár, valamint az Európai Unió tagállamában, illetve az Európai
Gazdasági Térségről szóló megállapodásban
részes államban, továbbá a nemzetközi szerződés alapján velük egy tekintet alá
eső államban bejegyzett jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet
termőföldnek nem minősülő ingatlanra vonatkozó tulajdonszerzése esetén a
fővárosi és megyei kormányhivatalnak,
i)— adó- és
illetéktartozás behajtására irányuló végrehajtási jog bejegyzéséről az állami
adóhatóságnak,
j) ha az érdekelt kiskorú vagy
gondnokság alatt áll, a gyámhatóságnak,
k)
felszámolás vagy végelszámolás alatt álló jogosult esetében a felszámolónak,
illetve a végelszámolónak,
l)— a termőföldről szóló törvény szerinti
tagállami állampolgár termőföld tulajdonszerzése esetén - a bejegyzés alapját
képező okirat másolatával együtt - a mezőgazdasági igazgatási szervnek.
(2) Az elutasító határozatot kézbesíteni
kell
a)— a kérelmezőnek az
eredeti aláírással ellátott okirat egy példányával együtt,
b) annak részére, aki a kérelem
teljesítése esetén a bejegyzéssel jogot szerezne, továbbá
c)
annak, akinek a kérelmére (megkeresésére) valamely jogilag
jelentős tényt kellene az ingatlan-nyilvántartásban feljegyezni.
(2a) 167 A döntést a jogi képviselővel
eljáró ügyfél részére a jogi képviselője útján kell kézbesíteni. A kérelmet
elutasító határozatot, valamint az eljárást megszüntető végzést a kérelmezőnek
is kézbesíteni kell.
(3) A hagyatékátadó végzés alapján
hozott határozatot a közjegyző részére csak akkor kell kézbesíteni, ha az
egészben vagy részben elutasítást tartalmaz.
(4)1
68 A jogorvoslati kérelem benyújtása tényének
bejegyzését a beadványra vezetett határozattal (záradékkal) kell igazolni.
Erről a kérelmezőt értesíteni nem kell.
52/A. §— (1) Kézbesítettnek kell tekinteni a
határozatot a kézbesítési címre, ennek hiányában az ingatlan-nyilvántartásban
vagy a bejegyzés alapjául szolgáló okiratban megjelölt lakcímre történő postai kézbesítés
második megkísérlésének, illetőleg a második figyelmeztetés postafiókba
(postaládába) helyezésének napját követő ötödik munkanapon.
(2)1
70 Az
az adott ügyben érintett ügyfél, akinek jogi érdeke fűződik a földhivatali
határozat kézbesítéséhez, saját költségére kérheti a határozatot tartalmazó
irat végrehajtói kézbesítését az ingatlan tulajdonosa
(érintett tulajdonosa) és annak a részére, akinek bejegyzett joga keletkezett,
módosult vagy megszűnt. A végrehajtói kézbesítés eredményéről a kézbesítést
kérő és a földhivatal kap értesítést. Ha a végrehajtói kézbesítés során
a címzett az irat másolatát átvette, tizenöt napon belül kezdeményezheti a
kézbesítési vélelem megdöntését.
(3)
Az ingatlan-nyilvántartási iratok kézbesítésére egyébként a
hivatalos iratok kézbesítésének egyszerűsítéséről, illetőleg a postai
tevékenységről szóló jogszabály az irányadó.
(4)1 71 A határozatot az ingatlan közigazgatási címének
közterület-név változás miatt történő átvezetése iránti eljárásban a megkereső
részére a (3) bekezdésben foglaltak szerint, az 52. § (1) és (2) bekezdés szerinti
jogosultak részére hirdetményi úton kell kézbesíteni.
53. § (1) 172 A tulajdonjog, valamint az illetékfizetési
kötelezettséggel járó más vagyoni értékű jogok bejegyzéséről, továbbá a
bejegyzés iránti kérelem elutasításáról szóló határozatot illetékkiszabás
céljából meg kell küldeni az állami adóhatóságnak A bejegyzési határozathoz mellékelni kell az illetékkiszabáshoz szükséges egyéb olyan iratokat is, amelyek az ingatlanügyi hatóság rendelkezésére állnak
céljából meg kell küldeni az állami adóhatóságnak A bejegyzési határozathoz mellékelni kell az illetékkiszabáshoz szükséges egyéb olyan iratokat is, amelyek az ingatlanügyi hatóság rendelkezésére állnak
(2) 173
Nem kell a bejegyzésről szóló határozatot az állami adóhatóságnak megküldeni a
hagyatékátadó végzés alapján történő bejegyzés, továbbá a kölcsön biztosítására
szolgáló jelzálogjog, valamint vagyonszerzéshez nem kapcsolódó más jog vagy
tény bejegyzése esetén.
Kijavítás, kiegészítés,
módosítás és visszavonás—
54. § (1) 175 A határozatban, a végzésben, az átvezetésben, feljegyzésben,
bejegyzésben történt hibás névírást, szám- vagy számítási hibát, más elírást az
ingatlanügyi hatóság saját hatáskörében kijavítja.
Kiegészíti az ingatlanügyi hatóság a határozatát, ha az a bejegyzési kérelem és annak alapjául szolgáló okirat valamely részéről nem rendelkezett, továbbá ha a bejegyzés, feljegyzés vagy átvezetés az okiratban
és a kérelemben foglaltakhoz képest hiányos.
Kiegészíti az ingatlanügyi hatóság a határozatát, ha az a bejegyzési kérelem és annak alapjául szolgáló okirat valamely részéről nem rendelkezett, továbbá ha a bejegyzés, feljegyzés vagy átvezetés az okiratban
és a kérelemben foglaltakhoz képest hiányos.
(2) Ha az ingatlan-nyilvántartásból megállapítható, hogy az ingatlanra időközben harmadik
személy jóhiszeműen jogot szerzett és a kijavítás vagy a kiegészítés az ő jogát
sértené, a jogra és tényre vonatkozó
kijavításnak vagy kiegészítésnek csak akkor van helye, ha ehhez az érdekelt harmadik személy hozzájárul.
kijavításnak vagy kiegészítésnek csak akkor van helye, ha ehhez az érdekelt harmadik személy hozzájárul.
(3)176 A bírósági
felülvizsgálati kérelem esetében az ingatlanügyi hatóság a határozatát a
bírósági felülvizsgálati kérelem érkezésétől számított nyolc nap alatt saját
hatáskörében a kérelem tartalmának megfelelően módosíthatja, illetve
visszavonhatja.
(4)177 A
bejegyzés, a feljegyzés, az átvezetés, a határozat kijavításáról,
kiegészítéséről, módosításáról, illetőleg visszavonásáról újabb határozatot
kell hozni, és egyidejűleg a bejegyzést helyesbíteni, törölni, illetve a hiányzó bejegyzést pótolni kell. Az újabb
határozatot kézbesíteni kell a kérelmezőnek, valamint mindazoknak, akik az
eredeti határozatot megkapták. A végzés kijavításáról, kiegészítéséről,
módosításáról, illetőleg visszavonásáról új abb végzést kell hozni,
amelyet kézbesíteni kell a kérelmezőnek, valamint mindazoknak, akik az eredeti
végzést megkapták.
(5)1
78A (3) bekezdésben foglalt eseteket, valamint a döntés fellebbezés folytán történő
módosítását, illetve visszavonását kivéve az ingatlanügyi hatóság a döntést nem
vonhatja vissza és nem módosíthatja. (6)1 79A jogok bejegyzése, tények feljegyzése,
illetve ezek törlése iránti eljárás során hozott ingatlanügyi hatósági döntés
ellen felügyeleti eljárásnak nincs helye.
V. Fejezet
JOGORVOSLAT
Fellebbezés
55. § (1)180
(2)1 81 Az az érdekelt, akinek az ingatlanügyi hatósági
határozatot bármilyen okból nem kézbesítették, legkésőbb a bej egyzéstől
számított egy éven belül kérheti a határozat kézbesítését.
(3)-(4)182
56. § (1)183
(2)1
84 A beadvány megtartja a kérelem eredeti rangsorát,
ha az elutasításra a 39. § (3) bekezdése miatt került sor, a határozat
fellebbezéssel megtámadható és a fellebbezés során pótolták a határozatban megjelölt
hiányosságokat.
(3) 185
Ha a jogorvoslat az ingatlan határvonalát vagy
területét érinti, a jogorvoslati kérelmet az érintett ingatlanok
tulajdonosainak meg kell küldeni a jogorvoslat tényének az érintett tulajdoni
lapokra történő feljegyzésével egyidejűleg.
(4)1
86 Ha a jogorvoslati kérelemmel megtámadott
határozat saját hatáskörben történő kijavítására, kiegészítésére, módosítására
vagy visszavonására nincs lehetőség, és a jogorvoslati kérelmet új eljárásra irányuló
beadványnak sem lehet tekinteni, a jogorvoslati kérelem tényét az érkezésétől
számított nyolc nap alatt a tulajdoni lapra fel kell jegyezni.
(5)187 A fellebbezés alapján hozott másodfokú határozat hatálya a megtámadott bejegyzésen
alapuló további bejegyzésre is kiterjed.
(6)188 A másodfokú ingatlanügyi
hatóság által elsőfokon hozott döntés ellen fellebbezésnek nincs helye.
57. § (1)189
(2)1
90 Ha a
határozat
ellen van helye fellebbezésnek és a fellebbezés elbírálására jogosult szerv
elutasítja a fellebbezést, az ingatlanügyi hatóság törli a fellebbezésre
vonatkozó bejegyzést és azt a másodfokú határozatra vezetett záradékkal
igazolja; erről az érdekeltet a másodfokú határozat kézbesítésével értesíti.
(3)1
91 Ha a
határozat
ellen van helye fellebbezésnek és a fellebbezés elbírálására jogosult szerv a
fellebbezésnek helyt ad és az elsőfokú határozatot egészben vagy részben
megváltoztatja, a másodfokú határozat
tartalmának megfelelő változást az ingatlanügyi hatóság bejegyzi, illetőleg
feljegyzi a tulajdoni lapra és azt a másodfokú határozatra vezetett záradékkal
igazolja.
(4)1 92 Ha a határozat ellen van helye
fellebbezésnek és a fellebbezés elbírálására jogosult szerv új eljárást rendelt
el, az ingatlanügyi hatóság az új eljárás eredményének megfelelő bejegyzéssel
egyidejűleg törli a megtámadott, valamint a fellebbezésre vonatkozó bejegyzést.
Az erről szóló határozatot a fellebbezés elbírálására jogosult szerv
határozatával együtt kell kézbesíteni.
(5)193
Bírósági jogorvoslati
kérelem
58. § (1)1 94 A jogok és tények
bejegyzése, illetőleg adatok átvezetése tárgyában hozott fellebbezéssel meg nem
támadható ingatlanügyi hatósági határozat ellen bírósági felülvizsgálati
kérelmet nyújthat be
az, akinek jogát a határozat sérti, továbbá - jogok és tények bejegyzéséről rendelkező határozat ellen - közérdekű jogorvoslatot terjeszthet elő az ügyész. Ha a határozat ellen van helye fellebbezésnek, a
fellebbezés elbírálására jogosult szerv bejegyzés tárgyában hozott döntését felettes szerve nem változtathatja és nem semmisítheti meg.
az, akinek jogát a határozat sérti, továbbá - jogok és tények bejegyzéséről rendelkező határozat ellen - közérdekű jogorvoslatot terjeszthet elő az ügyész. Ha a határozat ellen van helye fellebbezésnek, a
fellebbezés elbírálására jogosult szerv bejegyzés tárgyában hozott döntését felettes szerve nem változtathatja és nem semmisítheti meg.
(2)-(3)195
(4)1
96 A bírósági felülvizsgálati kérelem benyújtására
nyitva álló határidő elmulasztása esetén igazolási kérelmet csak a bejegyzés
napjától számított egy éven belül lehet előterjeszteni.
59. § (1)1 97 A bírósági felülvizsgálati kérelem
benyújtásának tényét a tulajdoni lapra fel kell jegyezni. Ha az ingatlanügyi
hatóságnak a saját hatáskörben történő eljárásra nincs lehetősége, az iratokat
a
felülvizsgálati kérelem beérkezésétől számított nyolc napon belül megküldi a bíróságnak
felülvizsgálati kérelem beérkezésétől számított nyolc napon belül megküldi a bíróságnak
(2)198
(3)1
99Ha a bírósági felülvizsgálati
kérelmet közvetlenül a bíróságnál nyújtották be, azt az (1) bekezdésben
foglaltak teljesítése végett a bíróság megküldi az ingatlanügyi hatóságnak.
60. § (1) 200 A bírósági eljárásra -
az e törvényben foglalt eltérésekkel - a polgári perrendtartásról szóló 1952.
évi III. törvény XX. fejezetének szabályai az irányadók. A bíróság az ingatlanügyi
hatóság
határozatát megváltoztathatja.
határozatát megváltoztathatja.
(2)2
01 Az ingatlanügyi hatóság döntésének
bírósági felülvizsgálata során hozott határozat hatálya a megtámadott
bejegyzésen alapuló további bejegyzésre is kiterjed.
(3) A bejegyzés alapjául szolgáló
okiratok hiányosságai a bírósági eljárásban nem pótolhatók.
(4) 202 A
jogerős bírósági határozatot az első fokú bíróság
az ingatlanügyi hatósági eljárás irataival együtt megküldi az ingatlanügyi
hatóságnak
61. §— A felülvizsgálati kérelem folytán hozott kúriai határozat hatálya a
feleken kívül azokra is kiterjed, akik a felülvizsgálati kérelem benyújtása
tényének bejegyzését követően szereztek jogot.
Újrafelvételi és méltányossági eljárás—
61/A. §—
Ingatlan nyilvántartási eljárásban nincs helye újrafelvételi eljárásnak.
Törlési és kiigazítási
perek
62. §— (1) Keresettel kérheti a bíróságtól
a) a bejegyzés törlését és az eredeti állapot visszaállítását
k) érvénytelenség címén az, akinek nyilvántartott jogát a bejegyzés sérti, továbbá az ügyész,
l) a felszámoló és a hitelező a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény 40. §-ában meghatározott esetekben,
c) a bejegyzés törlését az az érdekelt, aki bizonyítja, hogy a bejegyzett jog elévült vagy megszűnt, illetőleg a nyilvántartott tény megváltozott,
d) a bejegyzés kiigazítását az, aki a téves bejegyzés folytán sérelmet szenvedett. (2) Keresetindításnak az (1) bekezdés c) és d) pontja alapján akkor van helye, ha az ingatlanügyi hatósági eljárásban a bejegyzés nem törölhető, illetve a sérelem nem orvosolható, továbbá ha azokat eredménytelenül kísérelték meg.
63. § (1) Az érvénytelen bejegyzés törlése iránt a keresetet azzal szemben,
aki közvetlenül a bejegyzés folytán szerzett jogot vagy mentesült kötelezettség
alól, addig lehet megindítani, amíg a bejegyzés
alapjául szolgáló jognyilatkozat érvénytelensége megállapításának helye van
alapjául szolgáló jognyilatkozat érvénytelensége megállapításának helye van
(2)2
07 Azzal szemben, aki további bejegyzés folytán, az
előző bejegyzés érvényességében bízva, jóhiszeműen szerzett jogot, a
bejegyzéstől számított három év alatt lehet a törlési keresetet megindítani.
Perfeljegyzés
64. § (1) A bíróság - az ügyfél kérelmére - előzetesen vérgehajtható végzéssel
megkeresi az ingatlanügyi hatóságot208
a) a törlési és kiigazítási,
b) az ingatlan tulajdonjogát érintő,
c)
az ingatlanon fennálló közös tulajdon megszüntetése iránti,
d) az ingatlanra vonatkozó házassági vagyonjogi, valamint
e)
a jelzáloggal biztosított, illetőleg önálló
zálogjogba foglalt követelés érvényesítése iránti per megindítása tényének
feljegyzése iránt.
(2)2
09 A bejegyzéssel vagy az alapjául
szolgáló okirattal kapcsolatban elkövetett bűncselekmény miatt indult
büntetőeljárásról a bíróság e tény feljegyzése végett értesíti az ingatlanügyi
hatóságot. (3)2 10 A feljegyzés alapjául
szolgáló végzés hatályon kívül helyezéséről szóló jogerős végzést a bíróság
megküldi az ingatlanügyi hatóságnak a feljegyzés törlése céljából. (4)2 11 Az (1)-(3) bekezdés alapján történő
feljegyzésről, illetve törlésről szóló ingatlanügyi hatósági határozat ellen
fellebbezésnek nincs helye.
65. § (1) A feljegyzett perben hozott határozaton alapuló változás
bejegyzésével egyidejűleg törölni kell a perfeljegyzést és a függő hatállyal
történt bejegyzéseket.
(2) A perfeljegyzést törölni kell akkor is, ha az érdekelt igazolja, hogy a bíróság jogerős határozattal az eljárást megszüntette, vagy a keresetet elutasította, illetőleg felmentő ítéletet hozott. A perfeljegyzés
(2) A perfeljegyzést törölni kell akkor is, ha az érdekelt igazolja, hogy a bíróság jogerős határozattal az eljárást megszüntette, vagy a keresetet elutasította, illetőleg felmentő ítéletet hozott. A perfeljegyzés
törléséről szóló
feljegyzésben utalni kell az időközi bejegyzések függő hatályának megszűnésére.
Megismételt
hagyatéki eljárás feljegyzése—
65/A. §— (1) A közjegyző -
a hagyatéki eljárás megismétlését kérő kérelmére - előzetesen végrehajtható
végzéssel megkeresi az ingatlanügyi hatóságot az ingatlan tulajdonjogát érintő
megismételt hagyatéki eljárás megindítása tényének feljegyzése iránt.
(2)
Az
(1) bekezdésben foglalt feljegyzésre - e törvény
eltérő rendelkezése hiányában - a perfeljegyzésre irányadó rendelkezések
megfelelően alkalmazandók. A megismételt hagyatéki eljárásban hozott teljes hatályú vagy azzá vált hagyatékátadó végzésen alapuló változás
bejegyzésével egyidejűleg törölni kell a feljegyzést és a függő hatállyal
történt bejegyzéseket.
(3)
A
megismételt hagyatéki eljárásban hozott hagyatékátadó végzés
miatt indított hagyatéki vagy tulajdonjogi pert - a bíróság ilyen tartalmú
megkeresése alapján - az (1) bekezdés szerinti feljegyzés ranghelyén kell feljegyezni. Ebben az esetben a perben hozott határozat
hatálya az e ranghelyen történt feljegyzést követő függő hatályú bejegyzésekre
is kiterjed.
VI. Fejezet
AZ INGATLAN-NYILVÁNTARTÁS ADATAINAK FELHASZNÁLÁSA ÉS AZ ADATSZOLGÁLTATÁS
Kötelező adatfelhasználás
66. § (1) 214 Az ingatlanügyi hatósághoz benyújtott bejelentésben, kérelemben,
valamint az ingatlanokkal kapcsolatos nyilvántartási, tervezési, statisztikai,
területelszámolási és adatszolgáltatási munkánál, továbbá a hatósági határozatokban - a részben vagy
egészben az Európai Unió által finanszírozott, a mezőgazdasági földterületekhez
kapcsolódó támogatásokra vonatkozó mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatásokat
kivéve - az ingatlan-nyilvántartás tartalmát kötelezően kell használni.
(2)2
15 Az
ingatlanügyi hatóság a bíróságok ügyészségek a helyi önkormányzatok és más
közigazgatási hatóságok részére az ingatlanokkal kapcsolatos hatósági feladatok
ellátásához - a külön jogszabályokban meghatározott feltételekkel - biztosítja
az ingatlan-nyilvántartás tartalmának megismerését.
(3)2
16 Törvény az ingatlanügyi hatóságnak a
gyorsforgalmi utak tervezésével és építésével összefüggő adatszolgáltatására
határidőt állapíthat meg.
Betekintés
az ingatlan-nyilvántartásba
1^67.
§ (1)217
Az ingatlan-nyilvántartásba való betekintés céljából az érintett tulajdoni lap
és annak állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisban ábrázolt tartalmát
számítástechnikai eszközzel, olvasható formában kell megjeleníteni. A
betekintést saját számítástechnikai eszközével az ingatlanügyi hatóság
kérelemre biztosítja. A betekintés iránti kérelemben fel kell tüntetni a
kérelmező természetes személyazonosító adatait. A kérelemben
szereplő adatokat az ingatlanügyi hatóság a személyazonosság igazolására
szolgáló okmányból ellenőrzi. A betekintés magában foglalja a feljegyzés
készítésének lehetőségét is.
(2)-(4)218
Másolatok kiadásának módja
68. §— (1) 220 A tulajdoni lapról kérelemre
vagy megkeresésre, a 4. § (2a) bekezdése szerinti másolatot az ingatlanügyi
hatóság szolgáltathat. A hiteles másolat kiállítása iránti kérelemben fel kell
tüntetni a kérelmező természetes személyazonosító adatait, a jogi személy,
illetve jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezet nevét és a
képviseletében eljáró személy természetes személyazonosító adatait. A kérelemben
szereplő adatokat az ingatlanügyi hatóság a személyazonosság, illetve a
képviseleti jogosultság igazolására szolgáló okmányból ellenőrzi.
(2) A
közjegyző a közjegyzőkről szóló 1991. évi XLI. törvény
136. §-a (1) bekezdésének i) pontjában meghatározott jogkörében eljárva
a tulajdoni lap tartalmáról tanúsítványt állíthat ki, amely a hitelestulajdonilap-másolattal azonos hatályú.
d=(3)221
(4) 222
A tulajdoni lapról kiállított hiteles másolat kizárólag papír
alapon szolgáltatható. Elektronikus dokumentumként hiteles és nem hiteles
másolat közvetlenül, illetve a Kormány által biztosított azonosítási
szolgáltatáson keresztül a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszerből
szolgáltatható.
(5)2
23 Tulajdoni lapról másolatot meghatározott
formában lehet kiadni. Ha a hiteles tulajdonilap-másolat szolgáltatása
elektronikus dokumentumként történik, e tényre a hitelesítési záradékban utalni
kell.
(6)2 24 A tulajdoni lapról elektronikus formában
szolgáltatott hiteles másolat olyan elektronikus okirat, amelyet hitelesítési
záradékkal láttak el, és amelyet a földmérési és térinformatikai államigazgatási
szerv fokozott biztonságú elektronikus intézményi
aláírással és időbélyegzővel hitelesített. Az ilyen módon hitelesített
tulajdoni lap kizárólag elektronikus formában rendelkezik a 69. § szerinti
tanúsító erővel.
(6a) 225A tulajdoni lapról elektronikus formában szolgáltatott nem hiteles másolat a 69. §
szerinti tanúsító erővel nem rendelkezik, hivatalos célra nem használható,
kizárólag tájékoztatásul szolgál.
(7) A
67. § (1) bekezdés, valamint a 68. § (1), (3)-(4) bekezdések
szerinti kérelmet a miniszter e törvény felhatalmazása alapján kiadott
rendeletében meghatározott nyomtatványon, illetve elektronikus űrlapon kell
benyújtani.
|j=
(8) 226 Az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis tartalmáról másolatot
készíteni és szolgáltatni külön jogszabály rendelkezései szerint lehet.
69. §— A hitelesítési záradékban fel kell tüntetni,
hogy a másolat a kiadást megelőző napig az eredetivel megegyezik. A hiteles
tulajdonilap-másolat az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogokat,
feljegyzett tényeket, illetve az ingatlan adatait hitelesen tanúsítja.
feljegyzett tényeket, illetve az ingatlan adatait hitelesen tanúsítja.
Személyazonosító adatok
használatának korlátozása
70. § (1) A számítógéppel vezetett
ingatlan-nyilvántartás adatbázisából történő lekérdezés során a természetes
személyazonosító adatok illetőleg a személyi azonosító nem használható fel
abból a célból,
hogy annak alapján a lekérdező a tulajdonos valamennyi ingatlanát az ingatlan-nyilvántartásból megállapítsa vagy arról adatszolgáltatást teljesítsen.
hogy annak alapján a lekérdező a tulajdonos valamennyi ingatlanát az ingatlan-nyilvántartásból megállapítsa vagy arról adatszolgáltatást teljesítsen.
(2) Az (1)
bekezdés szerinti rendelkezés nem vonatkozik arra
az esetre, ha az adatszolgáltatást vagy lekérdezést a tulajdonos valamennyi
ingatlanáról:
a)— a bíróság, a bírósági végrehajtó, adóhatóság, a nemzetbiztonsági
szolgálat vagy a nyomozó hatóság törvényben meghatározott feladatai ellátása
céljából,
b) az ügyészség a magánjogi és
közigazgatási jogi ügyészi tevékenység ellátásához,
c)229
a jegyző a hagyatéki leltár elkészítéséhez, a közjegyző a hagyatéki eljárás
lefolytatásához igényli,
d)— a tulajdonos igényli valamennyi ingatlanának
ingatlan-nyilvántartásból történő megállapításához, illetve
e)— ha arról törvény másként rendelkezik.
(3) A (2) bekezdés szerinti jogosultság magában foglalj a a tulajdonosok jegyzékéből
(névmutatóból) történő adatszolgáltatási igényjogosultságot is.
71. §— Az ingatlanügyi hatóság a személyiadat- és lakcímnyilvántartás
szerveitől személyi azonosító vagy természetes személyazonosító adatok alapján
igényelhet adatot.
Elektronikus adatszolgáltatás a
számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszerből—
72. §— (1) 235 Az
ingatlanügyi hatóság kérelemre, ha jogszabály másként nem rendelkezik, az
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózaton (a továbbiakban: EKG) keresztül
hozzáférést biztosít, hogy
a)— a bíróságok és az Országos Bírósági Hivatal elnöke a bírósági ügyek ellátásához szükséges egyedi adatok lekérdezése céljából,
a)— a bíróságok és az Országos Bírósági Hivatal elnöke a bírósági ügyek ellátásához szükséges egyedi adatok lekérdezése céljából,
b) a Központi Statisztikai
Hivatal statisztikai célú felhasználásra a személyek azonosítására alkalmatlan
módon,
c)— a nemzetbiztonsági szolgálatok, a rendőrség, a hivatásos
katasztrófavédelmi szerv és az ügyészség a törvényben meghatározott feladatuk
ellátásához szükséges egyedi adatok lekérdezése céljából,
4)— a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., valamint
az állami vagyonnal gazdálkodó központi közigazgatási szervek az állami
tulajdonba tartozó ingatlanokra vonatkozó, továbbá az állami tulajdonba
tartozást bizonyító adatok megállapítása érdekében, saját számítástechnikai
eszközeikkel az adatkezelést végzők megfelelő azonosítása mellett a
számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer szolgáltatásait igénybe vegyék,
e)— a kincstár a
Magyar Állam javára fennálló jelzálogjog valamint elidegenítési és terhelési
tilalom érvényesítésével, törlésével, az azzal való rendelkezéssel kapcsolatos
jognyilatkozat megtételéhez kapcsolódó feladatai ellátásához szükséges egyedi
adatokat lekérdezze.
(2)2
40 Az ingatlan-nyilvántartási hatóság
kérelemre, az (1) bekezdésben foglaltakon kívül más közigazgatási hatóságok
részére a törvényben meghatározott adatátvételi joguk gyakorlása során a
hatósági ügyek ellátásához szükséges egyedi adatok lekérdezése céljából
lehetővé teszi, hogy saját számítástechnikai eszközeikkel, az adatkezelést
végzők megfelelő azonosítása mellett a számítógépes ingatlan-nyilvántartási
rendszer szolgáltatásait igénybe vegyék
73. §^i (1) 242 A
közjegyző a közjegyzői okirat és tanúsítvány kiállítása, valamint a hatáskörébe
utalt hagyatéki és egyéb nemperes eljárás lefolytatása céljából a székhelyén
lévő irodájában működtetett
saját számítástechnikai eszközével köteles a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer szolgáltatásait igénybe venni. Közös irodát fenntartó közjegyzők személyük azonosítására alkalmas módon közös
számítástechnikai eszközt működtethetnek Az ingatlan-nyilvántartási hatóság a közjegyző részére kérelem alapján biztosítja a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer szolgáltatásait.
saját számítástechnikai eszközével köteles a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer szolgáltatásait igénybe venni. Közös irodát fenntartó közjegyzők személyük azonosítására alkalmas módon közös
számítástechnikai eszközt működtethetnek Az ingatlan-nyilvántartási hatóság a közjegyző részére kérelem alapján biztosítja a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer szolgáltatásait.
(2) 243
A közjegyzőkről, a közjegyzői szolgálat megszűnéséről, illetve a
közjegyzőnek a hivatalából való felfüggesztéséről - azzal egyidejűleg - az
illetékes közjegyzői kamara elnöke értesíti az ingatlanügyi hatóságot, amely
ennek alapján a közjegyző hozzáférési jogosultságát felfüggeszti vagy
visszavonja.
73/A. §— (1)245
A bírósági végrehajtó a bírósági végrehajtási eljárás lefolytatása és a
törvényben meghatározott feladatainak a teljesítése céljából a hivatali
helyiségében működtetett saját számítástechnikai
eszközével köteles a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer
szolgáltatásait igénybe venni. Az ingatlan-nyilvántartási hatóság a bírósági
végrehajtó részére kérelem alapján biztosítja a számítógépes
ingatlan-nyilvántartási rendszer szolgáltatásait.
(2) 246
Személyük azonosítására alkalmas módon végrehajtói irodában, végrehajtók
közös irodájában, illetve az ugyanazon törvényszéken működő végrehajtók az (1)
bekezdésben foglalt célra közös számítástechnikai eszközt
is működtethetnek a törvényszéki végrehajtók pedig a bíróság számítástechnikai
eszközét is igénybe vehetik a lekérdezés jogának gyakorlásához.
(3)2
47 A bírósági végrehajtói szolgálat fennállásáról,
annak adataiban történt változásról (áthelyezés, tartós helyettes kirendelése
stb.), illetve megszűnéséről az önálló bírósági végrehajtók tekintetében a Magyar Bírósági
Végrehajtói Kamara, a törvényszéki végrehajtók tekintetében pedig az illetékes
törvényszék értesíti az ingatlanügyi hatóságot, amely az értesítés alapján a
bírósági végrehajtó hozzáférési j ogosultságát visszavonja.
(4)2
48 A vízitársulat a törvényben meghatározott
közfeladatainak teljesítése céljából a hivatali helyiségében működtetett saját
számítástechnikai eszközével jogosult a számítógépes ingatlan-nyilvántartási
rendszer szolgáltatásait igénybe venni. Az ingatlanügyi hatóság a vízitársulat
részére kérelem alapján térítésmentesen biztosítja a vízitársulat közfeladatainak
ellátásához szükséges számítógépes ingatlannyilvántartási rendszer szolgáltatásait.
73/B. §— (1) A felszámoló
szervezet a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény szerinti
vagyonfelügyelői, ideiglenes vagyonfelügyelői és felszámolói feladatának
teljesítése céljából a hivatali
helyiségében működtetett saját számítástechnikai eszközével köteles a
számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer szolgáltatásait igénybe venni. Az
ingatlanügyi hatóság a felszámoló szervezet vezetője részére kérelem
alapján biztosítja a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer
szolgáltatásait.
(2) Amennyiben
a felszámoló szervezetet törlik a felszámolói
névjegyzékből, az arról szóló jogerős döntést az ingatlanügyi hatóságnak is meg
kell küldeni. Az ingatlanügyi hatóság a felszámoló szervezet hozzáférési
jogosultságát a döntésben foglaltaknak megfelelő időponttal visszavonja.
74. §— (1) 251 Az
ingatlanügyi hatóság
a) a 72-73/A. § hatálya alá tartozó személyek számára szerződés alapján biztosítja;
b) az a) pontba nem tartozó személyek
számára szerződés alapján biztosíthatja a számítógépes ingatlan-nyilvántartási
rendszer szolgáltatásait. (2) A szolgáltatási szerződés kötelező elemeit külön
jogszabály határozza meg. (3)2
52 Az önálló EKG-kapcsolattal nem rendelkező
felhasználók kapcsolódása a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszerhez a
Kormány által biztosított azonosítási szolgáltatáson keresztül, vagy
azonnali
érvényességvizsgálatra alkalmas, legalább fokozott
biztonságú elektronikus aláírással történhet.
75. §— (1) 254 A számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer
szolgáltatásainak igénybevétele iránti kérelem tárgyában az ingatlanügyi
hatóság határozatot hoz, kivéve ha a tulajdonilap-másolat
szolgáltatása a Kormány által biztosított azonosítási szolgáltatáson keresztül történik.
szolgáltatása a Kormány által biztosított azonosítási szolgáltatáson keresztül történik.
(1a) 255Az ingatlanügyi hatóság az (1) bekezdés szerinti határozatában állapítja meg a
kérelmező által - a kérelemben megjelölt jogszabályok alapján - igénybe vehető
díjmentességek körét.
(2)2
56 A számítógépes ingatlan-nyilvántartási
rendszer szolgáltatásait igénybe vevőknek - a Kormány által biztosított
azonosítási szolgáltatáson keresztül történő lekérdezések kivételével - a lekérdezéseikről naplót kell készíteniük amelyet
öt évig meg kell őrizniük A bírósági, ügyészségi, hatósági feladatok
ellátásához szükséges lekérdezések esetén a naplóban rögzíteni kell annak a
bírósági, ügyészségi, hatósági ügynek az iktatószámát is, melyhez az
ingatlan-nyilvántartási adatokat lekérdezték
(2a) 257 A naplónak minden esetben tartalmazza a lekérdezés
időpontját, a lekérdezést végző személy nevét, a lekérdezett ingatlan pontos
megjelölését (település neve, helyrajzi szám), díjmentes lekérdezés esetén a
lekérdezés célját, valamint a díjmentességet megalapozó jogszabályi rendelkezésre
való hivatkozást.
Cj=(3)258
(4)259 A számítógépes
ingatlan-nyilvántartási rendszer szolgáltatásait igénybe vevők
adatlekérdezéseinek jogszerűségét és a biztonsági előírások betartását az
ingatlanügyi hatóság és a rendszer üzemeltetője a (2)-(3) bekezdések szerint
vezetett naplóból ellenőrizheti. Az adatlekérdezésre vonatkozó szabályok
illetve a biztonsági előírások megsértése esetén, a hozzáférési jogosultság
visszavonása tárgyában - az ingatlanügyi hatóság, illetve a rendszer üzemeltetőjének
javaslata alapján - az ingatlanügyi hatóság határozatot hoz.
(5)260 A 75 § (1) bekezdésében
meghatározott kérelem és a hozzáférési jogosultság felfüggesztése, illetve
visszavonása tárgyában hozott határozat ellen nincs helye fellebbezésnek és
felügyeleti jogkör gyakorlásának
76. §—
Adatlekérdezés a számítógéppel
vezetett ingatlan-nyilvántartásból
77. § (1) 262A személyi azonosító jel,
valamint a minősített adat lekérdezésének lehetőségét a 70. § (2) bekezdés a),
b) és e) pontjában foglaltak kivételével ki kell zárni.
(2)2 63 A lekérdezés útján történő adatszolgáltatásért a miniszter e törvény felhatalmazása alapján az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben kiadott rendeletében meghatározott igazgatási
(2)2 63 A lekérdezés útján történő adatszolgáltatásért a miniszter e törvény felhatalmazása alapján az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben kiadott rendeletében meghatározott igazgatási
szolgáltatási díjat kell fizetni.
78.
§^ Az ingatlan-nyilvántartásból adatátviteli
eszközzel, illetve számítástechnikai adathordozón személyes adat csak egyedi
esetekben, az annak kezelésére törvény által felhatalmazott részére
szolgáltatható.
79. § Az adatbázisból lekérdezés útján
szolgáltatott adatok harmadik fél felé való szolgáltatása (továbbadása) csak
törvényi felhatalmazás alapján teljesíthető.
80. §— Adatbiztonsági célból a miniszter
számítógéppel vezetett központi archívumot is felállíthat, amelyből az
adatszolgáltatás a 68-70. §-okban szabályozott módon történhet.
81.
§— (1) Az adatbázisban történt lekérdezésekről, a lekérdezések
időpontjának, a lekérdezett tulajdoni lap tartalmának, a digitális azonosító
tulajdonosa nevének, rendszerben definiált azonosítójának -amely nem lehet
azonos az adóazonosító jellel, a társadalombiztosítási azonosító jellel és a
személyi azonosítóval - feltüntetésével a számítógépes ingatlan-nyilvántartási
rendszer üzemeltetője naplót készít, amelyet öt évig meg kell őrizni.
(2)2
67 A naplóból adatszolgáltatás írásbeli kérelemre
vagy megkeresésre, külön jogszabályban meghatározottak szerint, csak az
érintett, illetve a 70. § (2) bekezdés a)-b) pont szerinti szervezetek
részére teljesíthető. Adatszolgáltatásra kizárólag a
naplót vezető ingatlanügyi hatóság jogosult. Az adatszolgáltatást az
ingatlanügyi hatóság írásban vagy elektronikus úton teljesíti.
Adatszolgáltatás hivatalból
Törzskönyv
82. § A település földterületéről a számítógéppel
vezetett ingatlan-nyilvántartás tartalmát képező adatok felhasználásával
törzskönyvet kell készíteni, amely a földek településen belüli fekvése szerinti
csoportosításban tartalmazza a földrészletek művelési ágak szerinti, azon belül minőségi osztályonként összesített területét és kataszteri tiszta jövedelmét.
csoportosításban tartalmazza a földrészletek művelési ágak szerinti, azon belül minőségi osztályonként összesített területét és kataszteri tiszta jövedelmét.
Összesítők
83. § A település, a megye, a főváros, illetőleg az
ország területén lévő ingatlanokról meghatározott szempontok szerint a
számítógéppel vezetett ingatlan-nyilvántartás tartalmát képező adatok
felhasználásával összesített adatokat tartalmazó kimutatás készíthető.
felhasználásával összesített adatokat tartalmazó kimutatás készíthető.
VII. Fejezet
KÜLÖNLEGES
ELJÁRÁSOK
Az ingatlan-nyilvántartás
átalakítása
84. § (1) Ha a község egész területét vagy annak
belterületét, illetve külterületét érintő olyan eljárást folytatnak le, amely
az ingatlanok adatainak megváltoztatásával jár, az ingatlan-nyilvántartást át
kell
alakítani.
alakítani.
(2)2
68 Az ingatlan-nyilvántartás átalakításához a
miniszter előzetes engedélye szükséges.
Rendezetlen tulajdoni állású
ingatlanokkal kapcsolatos eljárás
85.
§— Azon ingatlanok esetében, amelyeknél a körzeti földhivatalhoz 2000.
január 1. előtt benyújtott okirat hiányossága miatt a benyújtáskor hatályos
jogszabály alapján a bejegyzési kérelem nem volt teljesíthető (rendezetlen tulajdoni állású
ingatlanok), a IV fejezet rendelkezéseit a 86-88. §-okban foglalt
eltéréssel kell alkalmazni.
86.
§— A rendezetlen tulajdoni állású ingatlanokkal kapcsolatos változás
vezetésére irányuló eljárás engedélyezése tárgyában az ügyfél kérelmére az
ingatlanügyi hatóság végzéssel dönt. A végzés ellen nincs helye
fellebbezésnek és felügyeleti jogkör gyakorlásának
87. § (1) Az eljárás során pótolni kell a
szükséges bejegyzést, ha
a) a tulajdonváltozást bejegyzésre alkalmas okirattal,
b) az egyéb jog, tény keletkezését,
módosulását, megszűnését bejegyzésre alkalmas okirattal, illetőleg az eljárás
során tett elismerő nyilatkozattal igazolják.
(2)2
71 Ha az állapítható meg, hogy valamely hatósági
intézkedés (határozathozatal) elmaradt, az ingatlanügyi hatóság a hatáskörébe
tartozó határozatot pótlólag meghozza. Ha a határozat meghozatala nem az ingatlanügyi
hatóság hatáskörébe tartozik, kezdeményezni kell az illetékes hatóság
eljárását.
88. § (1) A tényleges birtokos tulajdonjogát kell az ingatlan-nyilvántartásba
bejegyezni, ha
a)
az eljárás során olyan
okiratot mutat fel, amely bejegyzésre nem alkalmas, de a felek tulajdonátruházásra irányuló megállapodását az ingatlan megjelölését, továbbá az
ellenértéket, illetve a szerzés ingyenességét tartalmazza, vagy
b)
az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett tulajdonos vagy annak
hagyatékátadó végzéssel (bírósági ítélettel) igazolt örököse vagy hatósági
határozattal igazolt jogutóda elismeri, hogy a tényleges birtokos az ingatlan tulajdonjogának átruházásában a tulajdonossal már korábban megállapodott.
(2) Ha az ingatlant többször is átruházták, a tényleges birtokos a közbenső átruházásokat is
igazolhatja az (1) bekezdésben és a 87. §-ban szabályozott módon
(3) Ha a közbenső átruházó hatósági
határozattal (bírósági ítélettel, hagyatékátadó végzéssel) szerzett
tulajdonjogot, csak ettől a szerzéstől kell a további jogszerzést igazolni.
(4) Az eljárás során határozatot kell
hozni, amely ellen az érdekeltek az V fejezetben szabályozott jogorvoslattal élhetnek.
A számítógéppel kezelt
tulajdoni lap pótlása
89. § (1) 272 Ha a gépi
adatfeldolgozású ingatlan-nyilvántartás tulajdoni lapja az azt kezelő
számítástechnikai eszközzel bármely okból nem jeleníthető meg olvasható
formában, illetőleg használhatatlanná
vált, a tulajdoni lap tartalmát vissza kell állítani. A visszaállítást az ingatlanügyi hatóság rendeli el.
vált, a tulajdoni lap tartalmát vissza kell állítani. A visszaállítást az ingatlanügyi hatóság rendeli el.
(2)2
73 A
visszaállítás
során az ingatlanügyi hatóság elkészíti a tulajdoni lap tervezetét. A
tervezetet az adatbiztonsági célból készített archív adatokból, az irattárban
meglévő, az érdekelt birtokában rendelkezésre álló adatok, szükség esetén
helyszíni azonosítás útján kell elkészíteni.
(3)2 74 A tulajdoni lap tervezetének elkészültéről hirdetményt
kell közzétenni, és a tervezetet az ingatlanügyi hatóságnál ki kell
függeszteni. A tervezetre az érdekeltek a kifüggesztéstől számított két hónapon
belül tehetnek észrevételt. Ennek letelte után az ingatlanügyi hatóság
határozatot hoz, amelyben elrendeli, hogy a tervezet tartalmát pótolt tulajdoni
lapként az ingatlan-nyilvántartás számítógépes rendszerében kell
továbbkezelni. A határozatot a tervezetből megállapított jogosultak részére
kell kézbesíteni.