MÁSODIK
RÉSZ
A CSALÁD
V. fejezet
A családi
jogállás
1. Rokonság
34. § (1) Egyenesági a rokonság azok között, akik közül az egyik a másiktól
származik
(2)
Oldalágon rokonok azok, akiknek legalább egy közös felmenő
rokonuk van, ők maguk azonban egyeneságon nem rokonok.
35. § (1) A gyermek apjának azt kell tekinteni,
akivel az anya a fogamzási idő kezdetétől a gyermek születéséig eltelt idő vagy
annak legalább egy része alatt házassági kötelékben állott. A házasság
érvénytelensége az apaság vélelmét nem érinti.
érvénytelensége az apaság vélelmét nem érinti.
(2)
A
vélelmezett fogamzási idő a gyermek születésének napjától
visszafelé számított száznyolcvankettedik és háromszázadik nap között eltelt
idő, mind a két határnap hozzászámításával. Bizonyítani lehet azonban, hogy a
gyermek fogamzása a vélelmezett fogamzási idő előtt vagy után történt.
(3)
Ha a nő házasságának
megszűnése után újból házasságot kötött, az újabb házasságának fennállása alatt
született gyermeke apjának akkor is az újabb férjet kell tekinteni, ha a
korábbi házasság megszűnése és a gyermek születése közt háromszáz nap nem telt
el. Ha azonban ez a vélelem megdől, a gyermek apjának a korábbi férjet kell
tekinteni.
(4)-(5)43
36. § 44 Ha az anya a fogamzási idő kezdetétől a
gyermek születéséig eltelt idő vagy annak egy része alatt nem áll házassági
kötelékben, és a közjegyző által vezetett Élettársi Nyilatkozatok
Nyilvántartásán
alapuló apasági vélelem sem áll fenn, a gyermek apjának kell tekinteni azt a férfit,
alapuló apasági vélelem sem áll fenn, a gyermek apjának kell tekinteni azt a férfit,
a) aki a gyermeket teljes hatályú nyilatkozattal a magáénak ismerte el,
b) akit a bíróság jogerős ítélettel a
gyermek apjának nyilvánított,
c) aki - az e törvényben meghatározott feltételek esetén - a gyermek születése után az
anyával házasságot kötött, vagy
d) aki az anyával külön törvény rendelkezései szerint lefolytatott emberi
reprodukcióra irányuló különleges eljárásban (a továbbiakban: reprodukciós
eljárás) vett részt, és a származás a reprodukciós
eljárás következménye.
37. § (1) A teljes hatályú elismerő nyilatkozat az apaságot egymagában
megállapítja.
(2) Az a férfi, akitől a gyermek
származik, a fogamzási idő kezdetétől fogva a gyermeket teljes hatályú
nyilatkozattal a magáénak ismerheti el, ha
a) a törvény értelmében nem kell más férfit a gyermek apjának tekinteni és
a) a törvény értelmében nem kell más férfit a gyermek apjának tekinteni és
b)— a gyermek legalább tizenhat évvel fiatalabb
mint a tizenhatodik életévét betöltött nyilatkozó.
(3) Ilyen elismerő nyilatkozatot csak személyesen lehet tenni. A cselekvőképességében
korlátozott személy elismerő nyilatkozata csak akkor érvényes, ha ahhoz
törvényes képviselője hozzájárult. Ha a
törvényes képviselő tartósan gátolva van, vagy a hozzájárulást nem adja meg, azt a gyámhatóság hozzájárulása pótolhatja.
törvényes képviselő tartósan gátolva van, vagy a hozzájárulást nem adja meg, azt a gyámhatóság hozzájárulása pótolhatja.
(4)46 A nyilatkozat teljes hatályához szükséges az
anyának, a kiskorú gyermek törvényes képviselőjének és ha a gyermek a
tizennegyedik életévét betöltötte, a gyermeknek a hozzájárulása is. Ha az anya,
illetőleg
a gyermek nem él, vagy nyilatkozatában tartósan gátolva van, a hozzájárulást a
gyámhatóság adja meg.
(5)47 Elismerést és hozzájárulást anyakönyvvezetőnél,
bíróságnál, gyámhatóságnál, konzuli tisztviselőnél, integrált ügyfélszolgálaton
kell jegyzőkönyvbe venni vagy közjegyzőnél közjegyzői okiratba foglalni. A
hozzájárulást a konzuli tanúsítvány kiállítására felhatalmazott tiszteletbeli
konzulnál is meg lehet tenni.
(6)48
Az elismerés és a hozzájárulás során az érintetteknek
nyilatkozniuk kell a gyermek családi nevéről.
38. § (1) 49Ha a gyermek apja sem az anya házassági köteléke vagy utólagos
házassága, sem teljes hatályú apai elismerés, sem pedig reprodukciós eljárás
alapján nem állapítható meg, az apaságot bírósági
úton lehet megállapítani. Ha a származás reprodukciós eljárás következménye, nincs helye az apaság bírósági úton történő megállapításának azzal a férfival szemben, aki az eljárás lefolytatásához ivarsejtet
vagy embriót adományozott.
úton lehet megállapítani. Ha a származás reprodukciós eljárás következménye, nincs helye az apaság bírósági úton történő megállapításának azzal a férfival szemben, aki az eljárás lefolytatásához ivarsejtet
vagy embriót adományozott.
(2)50 A bíróság a gyermek
apjának nyilvánítja azt a férfit, aki az anyával a fogamzási időben nemileg
érintkezett, és az összes körülmény gondos mérlegelése alapján alaposan
következtethető, hogy a gyermek ebből az érintkezésből származik. (3)51 (4)
Az apaság bírósági megállapítását maga az apa, a gyermek, a gyermek halála után
leszármazója kérheti.
39. § (1) Ha az anya a gyermek születése után házasságot köt, férjét a gyermek
apjának kell tekinteni, ha
a)
sem az anya korábbi házassági köteléke, sem teljes hatályú
elismerő nyilatkozat, vagy jogerős bírósági ítélet alapján nem állapítható meg,
hogy ki a gyermek apja, és az apaság megállapítása iránt más férfi ellen per
sincs folyamatban, feltéve, hogy
b) a férj a gyermeknél legalább
tizenhat évvel idősebb és
c)
a férj a házasságkötést megelőzően az
anyakönyvvezető előtt a gyermeket a magáénak ismeri el.
(2) 52 A férj elismerése akkor hatályos, ha ahhoz az
anya, a kiskorú törvényes képviselője, továbbá - ha a gyermek a tizennegyedik
életévét betöltötte - a gyermek is hozzájárult. Ha a gyermek nem él, vagy a nyilatkozattételben
tartósan gátolva van, a hozzájárulást a gyámhatóság adja meg.
(3)53
Vita esetén annak bírósági megállapítását, hogy az
anya utólagos házasságának hatálya a gyermekre kiterjed, a gyermek, a gyermek
anyja vagy annak férje kérheti.
40. § (1) A gyermek kérheti annak bírósági megállapítását, hogy anyja az
általa megjelölt személy. Ha a gyermek meghalt, ez a jog leszármazóját illeti
meg.
(2) Az anyaság bírósági megállapítását az is kérheti, aki azt állítja, hogy ő a gyermek anyja.
(2) Az anyaság bírósági megállapítását az is kérheti, aki azt állítja, hogy ő a gyermek anyja.
(3)54
Ha a származás reprodukciós eljárás következménye,
nincs helye az anyaság bírósági úton történő megállapításának azzal a nővel
szemben, aki az eljárás lefolytatásához ivarsejtet vagy embriót adományozott.
41. § (1) Ha a gyermek mindkét szülője ismeretlen,
születése után nyomban, ha pedig apjának kiléte nem állapítható meg, az anya
kérelmére bármikor, egyébként pedig a gyermek harmadik életévének
betöltése után hivatalból kell intézkedni az iránt, hogy a születési anyakönyvbe a gyermek szülőiként, illetőleg apjaként képzelt személyt jegyezzenek be. Az intézkedésre a gyámhatóság hivatott.
betöltése után hivatalból kell intézkedni az iránt, hogy a születési anyakönyvbe a gyermek szülőiként, illetőleg apjaként képzelt személyt jegyezzenek be. Az intézkedésre a gyámhatóság hivatott.
(2) Ilyen
esetben az apa családi nevéül, ha az anya ismert, az anya legközelebbi ismert anyai ági
férfi felmenőjének családi nevét kell megállapítani. Az anya kérelmére azonban
a gyámhatóság az apa
családi nevéül megállapíthatja
családi nevéül megállapíthatja
a) az anya családi nevét,
b) az anya által megjelölt más családi
nevet, feltéve, hogy az más jogos érdekét nem sérti.
(3) Nem állapítható meg olyan
családi név, amely a gyermekre sérelmes.
(4) A gyámhatóság az egyéb személyi
adatokat - mások jogos érdekeinek sérelme nélkül - belátása szerint állapítja
meg.
42. § (1) 55 A gyermek - szüleinek megállapodása szerint
- apjának vagy anyjának családi nevét viseli. A házasságban élő szülők
valamennyi, a házasság fennállása alatt született közös gyermekének csak
azonos családi neve lehet. Közös házassági nevet viselő házastársak gyermeke csak a szülők közös házassági nevét viselheti. A saját nevüket viselő szülők megállapodása alapján a gyermek az apa és az anya
családi nevét együtt is viselheti. A gyermek családi neve legfeljebb kéttagú lehet.
azonos családi neve lehet. Közös házassági nevet viselő házastársak gyermeke csak a szülők közös házassági nevét viselheti. A saját nevüket viselő szülők megállapodása alapján a gyermek az apa és az anya
családi nevét együtt is viselheti. A gyermek családi neve legfeljebb kéttagú lehet.
(2)56
Ha nincs olyan személy, akit a gyermek apjának kell tekinteni,
a gyermek az anyja családi nevét viseli mindaddig, amíg a képzelt apát az
anyakönyvbe be nem jegyezték. Az anya a képzelt személy apaként való
bejegyzésére irányuló eljárás során bejelentheti, hogy a gyermeke továbbra is
az ő családi nevét viseli. (3) A gyermek utónevét a szülők határozzák
meg.
43. § (1)58Az apaság vélelmét
meg lehet támadni, ha az, akit a vélelem alapján apának kell tekinteni, a
gyermek anyjával a fogamzás idejében nemileg nem érintkezett, vagy a
körülmények szerint egyébként
lehetetlen, hogy a gyermek tőle származik, illetőleg ha a származás reprodukciós eljárás következménye, és az anya férje, illetve élettársa az eljáráshoz nem járult hozzá.
lehetetlen, hogy a gyermek tőle származik, illetőleg ha a származás reprodukciós eljárás következménye, és az anya férje, illetve élettársa az eljáráshoz nem járult hozzá.
(2) Ha az apaság vélelme teljes hatályú apai elismerésen alapul, a vélelmet azon az
alapon is meg lehet támadni, hogy a nyilatkozatnak a törvényes feltételek
hiányában nincs teljes hatálya.
(3) A megtámadásra jogosult
a) a gyermek,
b) az, akit a vélelem alapján a gyermek apjának kell tekinteni,
c)
a gyermek halála után leszármazója, ilyennek hiányában az
ügyész.
(4) Az anya volt férje akkor is jogosult a megtámadásra, ha a vélelem az, hogy az anya
újabb házasságbeli férje az apa, de ennek a vélelemnek megdőlte esetén a volt
férjet kellene apának tekinteni.
(5)59Az apaság vélelmét a gyermek a nagykorúsága elérése után egy évig, a többi jogosult pedig a gyermek születéséről szerzett értesülése időpontjától számított egy év alatt támadhatja meg. Az a jogosult,
(5)59Az apaság vélelmét a gyermek a nagykorúsága elérése után egy évig, a többi jogosult pedig a gyermek születéséről szerzett értesülése időpontjától számított egy év alatt támadhatja meg. Az a jogosult,
aki a
megtámadás alapjául szolgáló tényről a reá nézve megállapított
határidő kezdete után értesült, az értesüléstől számított egy év alatt
támadhatja meg az apaság vélelmét.
(6) Ha
az, akit a vélelem alapján a gyermek apjának kell
tekinteni, a határidő eltelte folytán megtámadásra már nem jogosult, az
apaságot érdekében az ügyész támadhatja meg. Megtámadásnak azonban csak a vélelmezett apa
életében van helye.
(7)60
Ha a bíróság az apaság vélelmét megtámadó keresetnek helyt ad,
indokolt esetben - kérelemre - a gyermeket feljogosíthatja családi nevének
további viselésére.
2. A családi jogállás
megállapítására irányuló perek közös szabályai
44. §^- (1) Az apaságnak és az anyaságnak, továbbá
az utólagos házasságkötés hatályának bírósági megállapítását keresettel lehet
kérni, s keresettel lehet megtámadni az apaság vélelmét is. A pert a
jogosultnak személyesen kell megindítania.
jogosultnak személyesen kell megindítania.
(2)
A korlátozottan
cselekvőképes személy a pert csak törvényes képviselője hozzájárulásával
indíthatja meg. Ha a törvényes képviselő a hozzájárulás megadásában tartósan
gátolva van, vagy a hozzájárulást nem adja meg, azt a gyámhatóság hozzájárulása
pótolja.
(3) Cselekvőképtelen jogosult helyett
- a gyámhatóság hozzájárulásával - a törvényes képviselő léphet fel.
(4)
Az
apaság vélelmének megdöntése iránti per megindítása előtt a
gyámhatóságnak cselekvőképtelen kiskorú esetében - elháríthatatlan akadályt
kivéve - az anyát és a vélelmezett apát meg kell hallgatnia. A gyámhatóság a perindításhoz csak akkor járulhat hozzá, ha a származás
kiderítése és a családi jogállás rendezése a kiskorú érdekében áll. Ha az anya
és a vélelmezett apa között a gyermek elhelyezése vitás, a gyámhatóság a
hozzájárulást csak kivételesen indokolt esetben adhatja meg.
45. § A családi jogállás megállapítása iránt indított perben hozott ítélet
mindenkivel szemben hatályos.
VI. fejezet
Az örökbefogadás
1. Az örökbefogadás célja
46. § Az örökbefogadás célja az, hogy az
örökbefogadó, valamint annak rokonai és az örökbefogadott között családi
kapcsolatot létesítsen és elsősorban az olyan kiskorúak családi nevelését
biztosítsa, akiknek
szülei nem élnek, vagy akiket szüleik megfelelően nevelni nem képesek.
2. Az örökbefogadás feltételei
Éj=47. § (1) 62 Örökbefogadó csak az a teljesen cselekvőképes, nagykorú személy
lehet, aki - a külön jogszabályban meghatározott - örökbefogadás előtti
tanácsadáson és felkészítő tanfolyamon eredménnyel
részt vett, és személyisége, valamint körülményei alapján - a gyámhatóság
örökbefogadás előtti eljárása során hozott határozata értelmében - alkalmas a
gyermek örökbefogadására, továbbá a gyermeknél legalább 16, legfeljebb 45 évvel
idősebb. A rokoni, illetve a házastársi örökbefogadás esetén a korkülönbségtől,
illetve a felkészítő tanfolyam elvégzésétől el kell tekinteni.
£j= (2) 63 A gyámhatóság a rokonok, a
szülő házastársa, illetve a gyermeket a szülő hozzájárulásával legalább egy éve
folyamatosan a saját háztartásában nevelő örökbe fogadni szándékozó személy,
továbbá a külföldi állampolgárságú örökbe fogadni szándékozó személy (1)
bekezdésben meghatározott alkalmasságát az örökbefogadás engedélyezése iránti
eljárás során állapítja meg.
(3)64
Nem fogadhat örökbe az, aki a szülői felügyelet
megszüntetését vagy a közügyektől való eltiltást kimondó jogerős bírósági
ítélet hatálya alatt áll.
(4)65
Örökbe fogadni csak kiskorú személyt lehet.
(5)66
Az örökbefogadott személyt az örökbefogadás fennállása alatt
csak az örökbefogadó házastársa fogadhatja örökbe, az örökbefogadó halála után
azonban más személy is. Az utóbbi esetben a korábbi örökbefogadás
megszűnik.
48.
§ (1) Az örökbefogadást a
gyámhatóság engedélyezi.
(2) 67 Az engedély megadásához a felek
egyetértő kérelmét tartalmazó nyilatkozat, továbbá a gyermek szüleinek,
valamint a házasságban élő örökbefogadó házastársának hozzájárulása szükséges.
A szülő a hozzájáruló nyilatkozatát - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel -
nem vonhatja vissza, és erre őt figyelmeztetni kell. Az érdekeltek
hozzájárulását követően az örökbe fogadni szándékozó személy a gyermeket legalább egy
hónapig gondozza. Az örökbefogadás csak ezen gondozást követően engedélyezhető.
£^>(3) 68 Az örökbefogadáshoz a szülő úgy is
megadhatja hozzájárulását, hogy az örökbefogadó személyét és személyi adatait
nem ismeri. A nyilatkozattételre a gyermek születése előtt is sor kerülhet. A szülő hozzájáruló nyilatkozatát a gyermek hathetes korának betöltéséig
visszavonhatja és erre őt figyelmeztetni kell. A szülő felügyeleti joga,
amennyiben nyilatkozata hathetesnél idősebb gyermekre vonatkozik a
nyilatkozattételkor, a hathetesnél fiatalabb gyermekre tett nyilatkozat esetén
pedig a gyermek hathetes korában szűnik meg. A szülői felügyeleti jog
megszűnését a gyámhatóság határozata állapítja meg.
(4)69
Ha a gyermek a hatodik életévét betöltötte, vagy egészségileg károsodott,
a (3) bekezdés szerinti hozzájáruló nyilatkozat érvényességéhez a gyámhatóság
jóváhagyása szükséges.
(5)70
Nincs szükség
a) annak a szülőnek a hozzájárulására, aki a szülői felügyeletet megszüntető jogerős
bírósági ítélet hatálya alatt áll (88. §);
b) annak a szülőnek a hozzájárulására, akinek intézeti nevelt gyermekét a
gyámhatóság örökbefogadhatónak nyilvánította (48/A. §); c)— annak
a szülőnek a hozzájárulására, aki gyermekét annak érdekében, hogy más nevelje
fel - személyazonosságának feltárása nélkül - az egészségügyi intézmény erre
kijelölt helyén helyezi el, feltéve,
hogy
hat héten belül a gyermekéért nem jelentkezik;
d)— az örökbefogadó házastársának
hozzájárulására, ha a házastársak között az életközösség megszűnt;
e)— sem a szülő, sem a házastárs
hozzájárulására, ha cselekvőképtelen, vagy ismeretlen helyen távol van
(6) 74 Az örökbefogadási eljárás a
(3)-(4) bekezdésben, valamint az (5) bekezdés a)-c) pontjában
meghatározott esetben titkos. A szülő az örökbefogadásról értesítést nem kap,
és az örökbefogadásról hozott határozatot sem fellebbezéssel, sem egyéb módon nem támadhatja
meg.
1^48/A. §— (1) 76
A gyámhatóság az átmeneti nevelésbe vett
gyermeket örökbefogadhatónak nyilvánítja, ha a szülő gyermekével önhibájából
egy éve nem tart rendszeres kapcsolatot, életvitelén, körülményein nem változtat, és emiatt az átmeneti
nevelés nem szüntethető meg. Erre a jogkövetkezményre a szülőt az átmeneti
nevelést elrendelő határozatban figyelmeztetni kell.
£j> (2) 77 A gyámhatóság az átmeneti
nevelésbe vett gyermeket örökbefogadhatónak nyilvánítja abban az esetben is, ha
a) a szülő lakó- és tartózkodási
helyét az új lakó- és tartózkodási helye hátrahagyása nélkül megváltoztatja,
melynek felderítésére irányuló intézkedések fél éven belül nem vezetnek
eredményre, vagy
b) a szülő fél éven át gyermekével
semmilyen formában nem tart kapcsolatot.
(^ (3) 78 A gyámhatóság a gyermek örökbefogadása érdekében az örökbefogadhatónak
nyilvánítással egyidejűleg a szülő kapcsolattartási jogát is korlátozhatja,
vagy szüneteltetheti. (4)9 Ha a
kiskorú örökbefogadására nem került sor, és utóbb a gyámhatóság az intézeti
nevelést megszünteti, az örökbefogadhatónak nyilvánító határozat hatályát
veszti. 1^49. § (1) 80A gyámhatóság - az örökbefogadás céljának megfelelően - a gyermek
érdekében elsősorban a házasságban élő örökbefogadók által történő
örökbefogadást engedélyezi.
(2)81 Az örökbefogadást az előző
rendelkezésekben megszabott feltételek esetében sem lehet engedélyezni, ha az a
kiskorú érdekeivel ellentétben áll, vagy a közérdeket egyébként sérti, illetve,
ha akár a felek, akár az eljárásban egyéb módon közreműködő személyek vagy
szervezetek részére haszonszerzéssel jár.
(3)82 A gyermek külföldre történő
örökbefogadása - a rokonok, illetve a szülő házastársa által történő
örökbefogadás kivételével - csak örökbefogadhatóvá nyilvánított intézeti
nevelt, valamint állami nevelt gyermek esetében
engedélyezhető, feltéve, hogy a gyermek örökbefogadására belföldön nem került sor,
mivel azt nem kezdeményezték, illetve örökbefogadása érdekében tett
intézkedések nem vezettek eredményre.
50. § (1) Az örökbefogadás az engedélyező határozat jogerőre emelkedésével
lép hatályba. Ha azonban az örökbefogadó az eljárás folyamán meghal, az
örökbefogadás joghatásai - annak engedélyezése
esetében - már az örökbefogadó halálával beállnak.
esetében - már az örökbefogadó halálával beállnak.
3. Az örökbefogadás joghatásai
51. § (1) Az örökbefogadott mind az örökbefogadóval, mind annak rokonaival
szemben az örökbefogadó gyermekének jogállásába lép.
(2)
Azt,
akit mindkét házastárs - akár együttesen, akár
külön-külön - örökbefogadott, a házastársak közös gyermekének kell tekinteni
(közös gyermekké fogadás). Közös gyermekké fogadás az is, ha egyik házastárs a másik
házastárs gyermekét fogadja örökbe.
(3) Az örökbefogadás kihat az
örökbefogadott leszármazóira is.
52. § (1)84 Az örökbefogadás folytán a vér szerinti családi
jogállásból származó szülői felügyeleti és tartási jogok valamint
kötelezettségek megszűnnek. Ha azonban az egyik házastárs a másik házastárs
gyermekét fogadta örökbe, ennek a szülőnek a jogait és kötelezettségeit az örökbefogadás nem érinti.85
gyermekét fogadta örökbe, ennek a szülőnek a jogait és kötelezettségeit az örökbefogadás nem érinti.85
(2)86 Ha az egyik
házastárs
a másik házastárs korábbi házasságából származó gyermekét fogadja örökbe, és az
a házasság amelyből a gyermek származik a házastárs elhalálozása folytán szűnt
meg, az elhalt házastárs rokonainak kapcsolattartási jogát az örökbefogadás nem
érinti.
53. § (1) Az örökbefogadott gyermek az örökbefogadó
családi nevét viseli. Ha az örökbefogadó akár a házasságra utaló toldással,
akár anélkül férje (volt férje) nevét viseli, az örökbefogadott új családi
neve - az örökbefogadó választása szerint - vagy a férje (volt férje) vagy az örökbefogadó leánykori családi neve. Ugyanazon örökbefogadó által örökbefogadott több gyermek csak azonos családi nevet
viselhet.
neve - az örökbefogadó választása szerint - vagy a férje (volt férje) vagy az örökbefogadó leánykori családi neve. Ugyanazon örökbefogadó által örökbefogadott több gyermek csak azonos családi nevet
viselhet.
(2)
Egyedülálló által történt örökbefogadás esetében a másik vér szerinti
szülőként képzelt személyt kell a gyermek születési anyakönyvébe bejegyezni. A
képzelt személy adatait a gyámhatóság - az örökbefogadó meghallgatása után, mások különösen
a gyermek jogos érdekeinek sérelme nélkül - belátása szerint állapítja meg.
(3)
Közös gyermekké
fogadás esetén az örökbefogadónak az örökbefogadás iránti kérelemben
nyilatkozniuk kell arra, hogy az örökbefogadott melyik örökbefogadó nevét
viselje. Ha a házastársak a gyermeket nem együtt fogadták örökbe, megegyezésük
hiányában a gyermek a korábbi örökbefogadó családi nevét viseli.
(4) A gyámhatóság kivételesen
megengedheti, hogy az örökbefogadott megtarthassa addigi családi nevét.
(5)
A
gyámhatóság engedélyezheti az örökbefogadott utónevének a
megváltoztatását is. Az utónevet az örökbefogadók határozzák meg. Az
örökbefogadott családi nevét és utónevét az örökbefogadás engedélyezésével
egyidejűleg kell megállapítani.
(6)87
Ha a születési anyakönyvbe - az örökbefogadók
kifejezett kérésére - az örökbefogadásnak csak a tényét jegyezték be, az
örökbefogadó szülők halála vagy ismeretlen helyen való tartózkodása esetén az örökbefogadott törvényes képviselője, illetőleg a nagykorú
örökbefogadott bármikor kérheti, hogy az örökbefogadó szülőket vér szerinti
szülőkként jegyezzék be.
Cj*3/A. A származás megismeréséhez fűződő jog88
r^53/A. § 89 (1) 90 Az örökbefogadott e törvényben meghatározottak
szerint jogosult származásának megismerésére. A tizennegyedik életévét
betöltött örökbefogadott gyermek a kérelmet törvényes képviselője
hozzájárulása nélkül is előterjesztheti. Erről az örökbefogadási eljárás során
a feleket tájékoztatni kell.
r^>
(2) A gyámhatóság a származás megismerése érdekében
£j= a) kérelemre tájékoztatást ad
arról, hogy a kérelmezőt örökbefogadták-e, él-e a vér szerinti szülője, és a
felderíthető adatok szerint van-e testvére, féltestvére,
J^
b) a tizennegyedik életévét betöltött örökbefogadott kérelmére tájékoztatást adhat a
kérelmező vér szerinti szülőjének testvérének féltestvérének természetes
személyazonosító adatairól.
f_^(3) A (2) bekezdés b) pontja
szerinti adatok megadásához a vér szerinti szülő, valamint a testvér,
féltestvér meghallgatása szükséges. Ha az örökbefogadott kiskorú, az
örökbefogadót vagy más törvényes képviselőt is meg kell hallgatni. A kiskorú
testvér és féltestvér meghallgatásához törvényes képviselőjének előzetes
hozzájárulása szükséges. Ha a vér szerinti szülő cselekvőképtelen vagy
korlátozottan cselekvőképes, törvényes képviselőjének meghallgatása is
szükséges.
r_J= (4) Nincs szükség a vér
szerinti szülő, a testvér, a féltestvér, az örökbefogadó vagy más törvényes
képviselő meghallgatására, ha ismeretlen helyen távol van vagy meghallgatása
elháríthatatlan akadályba ütközik
£j= (5) A vér szerinti szülő, a testvér,
illetve a féltestvér természetes személyazonosító adatai az örökbefogadottal
nem közölhetők ha
r^>
a) a vér szerinti szülő, a testvér, a féltestvér,
az örökbefogadó, illetve más törvényes képviselő meghallgatása a (4)
bekezdésben megjelölt okokból nem volt lehetséges,
1^= b)
a vér szerinti szülő, a testvér, illetve a
féltestvér úgy nyilatkozik, hogy a természetes személyazonosító adatai nem
közölhetők vagy
[jp c)
a vér szerinti szülő felügyeleti jogának a 88.
§ (1) bekezdés a) vagy c) pontja szerinti megszüntetésére
tekintettel az a kiskorú örökbefogadott érdekeivel ellentétes.
£j=(6)
Ha a vér szerinti szülő a (2) bekezdés szerinti kérelem előterjesztésének
időpontjában már nem él, természetes személyazonosító adatai az örökbefogadott
gyermekkel közölhetőek kivéve, ha korábbi eljárás során már úgy nyilatkozott,
hogy adatai közléséhez nem járul hozzá.
[^ (7) A gyámhatóság
U^ a)
a tizennegyedik életévét be nem töltött örökbefogadott
gyermek törvényes képviselőj e,
X^
b) a tizennegyedik életévét betöltött örökbefogadott gyermek illetve törvényes
képviselője, vagy
(^> c) a nagykorú örökbefogadott j^kérelmére
- a vér szerinti szülőre vonatkozó természetes személyazonosító adatok közlése
nélkül - tájékoztatást ad az örökbefogadott egészsége szempontjából jelentős, a
vér szerinti szülőre vonatkozó - az egészségügyi
és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló
törvényben meghatározott - egészségügyi adatokról. A tizennegyedik életévét
betöltött örökbefogadott gyermek által kérelmezett egészségügyi
adatokról a törvényes képviselőt is tájékoztatni kell.
[J=
(8) A gyámhatóság a (7) bekezdés szerinti adatokra
vonatkozóan az egészségügyi és a hozzá kapcsolódó adatot kezelő szervtől
igényelhet adatszolgáltatást, az adatszolgáltatás nem tagadható meg. A gyámhatóság az
adatot csak a (7) bekezdésben meghatározott célból, a tájékoztatás megtörténtéig
kezelheti, azt követően az adatot meg kell semmisíteni.
4. Az örökbefogadás hatálytalanná
válása
54.
§ Az örökbefogadás hatálytalanná válik, ha az örökbefogadó az
örökbefogadottat teljes hatályú apai elismerő nyilatkozattal gyermekének ismeri
el, vagy ha az örökbefogadót jogerős bírósági ítélet, illetőleg
utólagos házasságkötése következtében az örökbefogadott apjának kell tekinteni.
55. § Ha az örökbefogadás hatálytalanná válik ezt
úgy kell tekinteni, mintha az örökbefogadás engedélyezését a gyámhatóság már
eredetileg megtagadta volna.
5. Az örökbefogadás megszűnése
1^56.
§— (1) Az örökbefogadást a
felek kölcsönös kérelme alapján a gyámhatóság felbonthatja. Ha az
örökbefogadott még kiskorú, az örökbefogadás csak a kiskorú érdekében bontható
fel.
[J= (2)
Kiskorú örökbefogadott esetén a gyámhatóság az örökbefogadott
vér szerinti szüleit is meghallgatja. Az eljárás során a gyámhatóság az
örökbefogadott vér szerinti szüleit akkor hallgathatja meg, ha a meghallgatásnak
nincs elháríthatatlan akadálya.
1^(3) A felbontás kihat az örökbefogadóra, annak rokonaira,
továbbá az örökbefogadottra és annak leszármazóira is. Az örökbefogadás
felbontása mindenkivel szemben hatályos. Az örökbefogadás felbontása esetén a
vér szerinti szülők szülői felügyeleti j oga nem áll vissza.
[j=(4) Az örökbefogadás a felbontás esetében a
gyámhatósági határozat jogerőre emelkedésével szűnik meg. Ha azonban bármelyik
fél az eljárás folyamán meghal, az örökbefogadás joghatásai - a felbontás
engedélyezése esetében - a kérelem beadásának napjára visszamenő hatállyal
szűnnek meg.
r_J= 57.
§— (1) Az örökbefogadást a
bíróság egyoldalú kérelemre felbontja, ha akár az örökbefogadó, akár az
örökbefogadott olyan magatartást tanúsított, amely miatt az örökbefogadás
fenntartása a másik félre elviselhetetlenné vált. Ha az örökbefogadott kiskorú, az
örökbefogadás az örökbefogadó kérelmére kivételesen indokolt esetben bontható
fel.
jy
(2) Az örökbefogadó halála után az örökbefogadást
annak érdekében is fel lehet bontani, hogy az örökbefogadott vér szerinti
családi jogállását visszanyerje.
r_J= (3) Az örökbefogadás bírósági felbontását bármelyik fél kérheti. Kiskorú
örökbefogadott érdekében az örökbefogadás bírósági felbontása iránt a
gyámhatóság és az ügyész is indíthat pert. Ha az a fél, aki ellen a pert
indítani kellene, nem él, azt a bíróság által kirendelt ügygondnok ellen kell
megindítani.
[^
(4) Az eljárás során a bíróság a kiskorú
örökbefogadott vér szerinti szüleit akkor hallgathatja meg, ha a
meghallgatásnak nincs elháríthatatlan akadálya.
£^=(5)
Az örökbefogadás a felbontó ítélet jogerőre emelkedésének napján szűnik meg. Ha
azonban bármelyik fél az eljárás folyamán meghal, az örökbefogadás joghatásai -
felbontás esetében - a keresetlevél beadásának napjára visszamenő hatállyal
szűnnek meg.
[J= (6) A felbontó ítélet kihat az örökbefogadóra, annak rokonaira, továbbá az
örökbefogadottra és annak leszármazóira. Az örökbefogadást felbontó ítélet
mindenkivel szemben hatályos. Az örökbefogadás felbontása esetén a vér szerinti szülők szülői
felügyeleti j oga nem áll vissza.
58. § (1) Ha az örökbefogadást csak az egyik
örökbefogadó kérelmére bontották fel - a gyámhatóság, illetőleg a bíróság
eltérő rendelkezése hiányában - az örökbefogadás is csak az ő, illetőleg az ő
rokonai vonatkozásában szűnik meg.
(2) Az örökbefogadás felbontása
után az örökbefogadott és leszármazói az örökbefogadással felvett családi és
utónevet nem viselhetik, kivéve ha a gyámhatóság, illetőleg a bíróság másképp
rendelkezik
6. Az örökbefogadással
kapcsolatos jognyilatkozatok
59. § (1)93 Az örökbefogadással
kapcsolatos jognyilatkozatokat - az alábbi kivételekkel - csak személyesen
lehet megtenni. Személyesen, törvényes képviselője hozzájárulása nélkül teheti
meg a
jognyilatkozatát a korlátozottan cselekvőképes kiskorú gyermek is.
jognyilatkozatát a korlátozottan cselekvőképes kiskorú gyermek is.
(2) A cselekvőképtelen fél helyett az örökbefogadással kapcsolatos jognyilatkozatokat
törvényes képviselője teheti meg.
(3) 94 A korlátozottan cselekvőképes
nagykorú félnek az örökbefogadással kapcsolatos jognyilatkozatához törvényes
képviselőjének hozzájárulása szükséges.
(4) Az örökbefogadás felbontásával
kapcsolatban az örökbefogadó nem járhat el az örökbefogadott törvényes
képviselőjeként.
VII. fejezet
A rokonok eltartása
1. 95 A rokontartás
közös szabályai
60. § (1) 96Rokonaival szemben, az
alábbi rendelkezésekben meghatározott körben, az jogosult tartásra, aki magát
eltartani nem tudja és akinek tartásra kötelezhető házastársa vagy bejegyzett
élettársa sincs.
(2) Tartásra a munkaképes
leszármazó is jogosult, ha erre szükséges tanulmányai folytatása érdekében
rászorul.
(3) Nem jogosult tartásra a nagykorú, ha magatartása miatt arra érdemtelenné vált.
(4) A gyermek a szülő érdemtelenségére általában nem hivatkozhat, ha a szülő tartási,
gondozási és nevelési kötelességének eleget tett.
61. § (1) A tartásra jogosultat rokonai közül elsősorban leszármazói
kötelesek eltartani.
(2) Amennyiben a tartásra jogosultnak tartásra kötelezhető leszármazói nincsenek, eltartása
felmenő rokonait terheli.
(3) Az a rokon, amelyik a tartásra jogosulthoz a leszármazás rendjében
közelebb áll, a tartás kötelezettségében a távolabbit megelőzi. (4)97 Azt a kiskorút, akinek
tartásra kötelezhető egyenesági rokona nincs, nagykorú testvére köteles
eltartani; ez a kötelezettség azonban csak annyiban terheli, amennyiben ezt
saját maga, házastársa vagy
bejegyzett
élettársa és tartásra rászoruló egyenesági rokonai
tartásának veszélyeztetése nélkül teljesíteni képes.
62. § (1) 98 A házastárs vagy bejegyzett élettárs köteles háztartásában eltartani a
vele együtt élő házastársának vagy bejegyzett élettársának olyan tartásra
szoruló kiskorú gyermekét (mostohagyermek), akit
házastársa vagy bejegyzett élettársa az ő beleegyezésével hozott a közös háztartásba. A tartási kötelezettség mindkét házastársat, illetve bejegyzett élettársat egy sorban terheli.
házastársa vagy bejegyzett élettársa az ő beleegyezésével hozott a közös háztartásba. A tartási kötelezettség mindkét házastársat, illetve bejegyzett élettársat egy sorban terheli.
(2) A
mostohagyermek akkor köteles eltartani tartásra rászoruló
mostohaszülőjét, ha a mostohaszülő az ő eltartásáról hosszabb időn át
gondoskodott.
63. § (1) Több egysorban kötelezett között a tartási kötelezettség a kereseti,
jövedelmi, vagyoni viszonyaik és teljesítő képességük arányában oszlik meg.
(2) Annak a tartásra kötelezettnek javára, aki a tartásra jogosultat személyesen gondozza, az ezzel járó munkát és egyéb terhet a tartási kötelezettség megállapításánál figyelembe kell venni.
(2) Annak a tartásra kötelezettnek javára, aki a tartásra jogosultat személyesen gondozza, az ezzel járó munkát és egyéb terhet a tartási kötelezettség megállapításánál figyelembe kell venni.
64. § (1)99 Ha valaki több jogosult
eltartására köteles és mindegyiket nem képes eltartani, a gyermek és a szülő a
többi rokont, a leszármazó a felmenő rokont, a közelebbi rokon a távolabbit a
jogosultságban megelőzi.
jogosultságban megelőzi.
(2) 100 A
tartásra
jogosultság sorrendjében a gyermek a házastársat, elvált házastársat,
bejegyzett élettársat, elvált bejegyzett élettársat, a házastárs és az elvált
házastárs, illetve bejegyzett élettárs és elvált bejegyzett élettárs pedig -
egymással egysorban - a többi rokont megelőzi.
(3)1
01 A bíróság indokolt esetben - kérelemre - a
tartásra jogosultság sorrendjét az (1) és (2) bekezdéstől eltérően is
megállapíthatja.
65. § (1) A kötelezett a tartás teljesítéseképpen köteles anyagi viszonyaihoz
képest a jogosultat mindazzal ellátni, ami annak a megélhetéséhez szükséges. A
leszármazó és a testvér eltartása a nevelés és a
szükséges taníttatás költségének viselésére is kiterjed.
szükséges taníttatás költségének viselésére is kiterjed.
(2) A
tartási kötelezettség kiterjed az öreg koránál fogva vagy
egyébként is tehetetlen és gondozásra szoruló rokonnal kapcsolatos gondozás
költségeire, illetőleg az azzal kapcsolatos szolgáltatásokra is.
66. §102 (1) Nem köteles mást eltartani, aki ezáltal a saját szükséges tartását
veszélyeztetné. E szabály alól a törvény kivételt tehet.
(2) Ha a tartásra köteles ez alól mentesül, a rá eső tartás a vele egy sorban álló kötelezettre, ilyenek hiányában pedig a sorban utána következő kötelezettekre hárul.
(2) Ha a tartásra köteles ez alól mentesül, a rá eső tartás a vele egy sorban álló kötelezettre, ilyenek hiányában pedig a sorban utána következő kötelezettekre hárul.
(3) A tartást a kötelezett - választása szerint - saját háztartásában természetben
vagy havonként pénzben szolgáltathatja. A jogosult kérheti, hogy a kötelezett a
tartást pénzben szolgáltassa. A bíróság a felek viszonyainak figyelembevételével a tartás más
módját is meghatározhatja.
£j=67. §— (1) 104 A kiskorút illető tartási követelés iránt
a kiskorú érdekében a gyámhatóság és az ügyész, a szülőt illető tartási
követelés iránt pedig a szülő érdekében a járási (fővárosi kerületi) hivatal és
az ügyész is indíthat pert.
(2)
Az a tartásra kötelezett rokon, aki a jogosultat
saját háztartásában tartja és gondozza, a többi kötelezett ellen saját jogán is
pert indíthat.
68. §— (1) A tartási követelés hat hónapra visszamenőleg, valamint a jövőre
nézve érvényesíthető.
(2)
Hat hónapnál régebbi időre tartási követelést csak akkor
lehet visszamenőleg érvényesíteni, ha a jogosultat a követelés érvényesítésében
mulasztás nem terheli.
69. § (1) 106 Ha a közös egyetértéssel vagy bírósági ítélettel megállapított rokoni
tartás megállapításának alapjául szolgáló körülményekben lényeges változás
állott be, a tartás mértékének megváltoztatását
vagy a tartás megszüntetését lehet kérni.
vagy a tartás megszüntetését lehet kérni.
(2) A
tartás felemelését lehet kérni akkor is, ha a tartást közös
egyetértéssel már eredetileg is számbavehetően kisebb összegben állapították
meg, mint amennyi a törvény szerint járna.
2.— A gyermek
tartása
69/A. §— (1) A szülő a saját szükséges tartásának
rovására is köteles megosztani kiskorú gyermekével azt, ami közös eltartásukra
rendelkezésre áll. Ez a szabály nem irányadó, ha a gyermek tartása vagyonának
jövedelméből kitelik vagy a gyermeknek tartásra kötelezhető más egyenesági
rokona van
(2) A
gyermeket gondozó szülő a tartást természetben, a különélő
szülő elsősorban pénzben szolgáltatja (gyermektartásdíj).
69/B.
§— A gyermektartásdíjról a
szülők megegyezésének hiányában a bíróság dönt.
69/C.
§— (1) A tartásdíj összegét
gyermekenként általában a kötelezett átlagos jövedelmének 15-25%-ában kell
megállapítani. A gyermektartásdíj meghatározásánál figyelemmel kell lenni:
a) a gyermek tényleges szükségleteire,
b) mindkét szülő jövedelmi és
vagyoni viszonyaira,
c) a szülők háztartásában
eltartott más - saját, illetőleg mostoha - gyermekekre,
d) a gyermek saját jövedelmére is.
(2)
A
kötelezettel szemben érvényesíthető összes tartási igény
a jövedelme 50%-át nem haladhatja meg. Ha a szülők két vagy több gyermek
tartására kötelesek a tartásdíjat úgy kell megállapítani, hogy egyik gyermek se
kerüljön a másiknál kedvezőtlenebb helyzetbe, különösen akkor, ha nem egy
háztartásban nevelkednek.
(3) A tartásdíjat
a) százalékos arányban, vagy
b) határozott összegben, vagy
c)
határozott összegben és bizonyos jövedelmek
százalékában kell meghatározni.
(4) A tartásdíj százalékos
megállapítása esetében meg kell jelölni a tartásdíj alapösszegét is.
69/D.
§— (1) A tartásra kötelezett
személy akkor is kötelezhető gyermektartásdíj fizetésére, ha a gyermek az ő háztartásában
él ugyan, de tartásáról nem gondoskodik.
(2) Ha a gyermek szülei nem élnek
együtt, az apa - amennyiben azt a társadalombiztosítás nem fedezi - köteles
megtéríteni az anyának a szüléssel járó költségeket, valamint a külön
jogszabályban meghatározott időre szükséges
tartást. E követelések az anyát - amennyiben azt a társadalombiztosítás is
megtérítené - akkor is megilletik ha a gyermek halva született. 69/E.
§—
VIII. fejezet
A szülői
felügyelet és a kiskorúakról való állami gondoskodás—
1. A szülői felügyelet általában
70. § A kiskorú gyermek szülői felügyelet vagy
gyámság alatt áll.
71.
§ (1)114 A szülői felügyeletet a kiskorú gyermek
érdekeinek megfelelően kell gyakorolni. A szülőknek biztosítaniuk kell, hogy az
ítélőképessége birtokában lévő gyermekük az őt érintő döntések előkészítése
során véleményt nyilváníthasson A gyermek véleményét - korára, érettségére
figyelemmel - tekintetbe kell venni.
(2) A szülői felügyelet a
kiskorú gyermek gondozásának, nevelésének, vagyona kezelésének, valamint
törvényes képviseletének jogát és kötelességét, továbbá a gyámnevezésnek és a
gyámságból való kizárásnak jogát foglalja magában (3)115
72. §— (1) A szülői felügyeletet a szülők együttesen gyakorolják - ellentétes
megállapodásuk hiányában - akkor is, ha már nem élnek együtt.
(2)
Ha a házasság
felbontása vagy a gyermek elhelyezése iránti perben a gyermeket a szülők
megegyezése vagy a bíróság döntése alapján valamelyik szülőnél elhelyezték, a
felügyeletet ez a szülő gyakorolja, kivéve,
ha a szülők kérelmére a bíróság a gyermekelhelyezéssel egyidejűleg közös szülői
felügyeletet rendelt el, illetve a szülőknek a közös szülői felügyeletre
vonatkozó egyezségét jóváhagyta.117
(3)
Ha
a közös szülői felügyelet gyakorlása során a szülők már nem
tudnak együttműködni, a közös szülői felügyeletet a bíróság bármelyik szülő
kérelmére megszünteti, feltéve, hogy a megszüntetés a gyermek fejlődése
szempontjából is indokolt.118
(4) A szülői felügyeletet gyakorló
szülő, illetve a gyámhatóság a gyermek kiadását követelheti attól, aki a
gyermeket jogtalanul tartja magánál.
121
A. §— (1) A gyermek
elhelyezéséről a szülők döntenek. A szülők megegyezésének hiányában a bíróság a
gyermeket annál a szülőnél helyezi el, akinél a kedvezőbb testi, értelmi és
erkölcsi fejlődése biztosított. Ha a szülőnél történő elhelyezés
a gyermek érdekét veszélyezteti, a bíróság a gyermeket másnál is elhelyezheti,
feltéve, hogy ez a személy a nála történő elhelyezést maga is kéri.
(2)
A
gyermek elhelyezésének megváltoztatását abban az esetben
lehet kérni, ha azok a körülmények, amelyekre a bíróság a döntését alapította,
utóbb lényegesen megváltoztak, és ennek következtében az elhelyezés
megváltoztatása a gyermek érdekében áll.
(3) A gyermek elhelyezése, valamint az elhelyezés megváltoztatása iránt a szülő, a gyámhatóság
és az ügyész indíthat pert.
(4) Ha a gyermek elhelyezése érdekében azonnali intézkedésre van szükség, a bíróság soron kívül,
ideiglenes intézkedéssel határoz
72/B. §— (1) A különélő
szülők a gyermek sorsát érintő lényeges kérdésekben a gyermek elhelyezését
követően - közös szülői felügyelet hiányában is - együttesen gyakorolják
jogaikat, kivéve, ha a különélő szülő felügyeleti jogát a bíróság korlátozta,
szüneteltette vagy megszüntette.
(2)
A
gyermek sorsát érintő lényeges kérdés: a kiskorú gyermek
nevének meghatározása, illetve nevének megváltoztatása, tartózkodási helyének
kijelölése, továbbá iskolájának, valamint életpályájának megválasztása.
(3)
A
gyermekétől különélő szülőt a bíróság
feljogosíthatja a vagyonkezelés és a gyermek vagyoni ügyeiben a törvényes képviselet
jogával is, illetve, ha a gyermek érdekei megkívánják, az őt egyébként
megillető szülői felügyeleti jogokat - így a gyermek sorsát érintő valamely
lényeges kérdésben való döntés jogát - korlátozhatja vagy megvonhatja, illetve
egyes jogosítványok gyakorlásának szünetelését rendelheti el.
73. § (1) 121 Ha e
törvény másként nem rendelkezik, a szülői felügyelet körébe tartozó olyan
kérdésekben, amelyekben a szülői felügyeletet együttesen gyakorló szülők nem
tudnak egyetértésre jutni - a
lelkiismereti és vallásszabadság körébe tartozó kérdések kivételével -, a gyámhatóság dönt.
lelkiismereti és vallásszabadság körébe tartozó kérdések kivételével -, a gyámhatóság dönt.
(2) 122
Ha a különélő szülők a közösen gyakorolt szülői felügyeleti jog tekintetében
nem tudnak megegyezni, a döntés - a tizenhatodik életévét betöltött kiskorú
tartózkodási helyének kijelölése [77. § (2) bek] kivételével - a bíróság hatáskörébe
tartozik.
74. §— A bíróságnak és a gyámhatóságnak a szülői felügyelettel, illetve a
gyermek elhelyezésével, valamint az elhelyezés megváltoztatásával kapcsolatos
eljárása során - elháríthatatlan akadály esetét
kivéve - mindkét szülőt meg kell hallgatnia. Indokolt esetben, így akkor is, ha azt a gyermek maga kéri, közvetlenül vagy szakértő útj án meg kell hallgatni a gyermeket is. Ha a gyermek a tizennegyedik életévét
betöltötte, az elhelyezésére vonatkozó döntés csak egyetértésével hozható, kivéve, ha az általa választott elhelyezés fejlődését veszélyezteti. A bíróság a gyermeknek az elhelyezésével kapcsolatos
álláspontjáról a szülők erre vonatkozó egyező nyilatkozata útján is tájékozódhat.124
kivéve - mindkét szülőt meg kell hallgatnia. Indokolt esetben, így akkor is, ha azt a gyermek maga kéri, közvetlenül vagy szakértő útj án meg kell hallgatni a gyermeket is. Ha a gyermek a tizennegyedik életévét
betöltötte, az elhelyezésére vonatkozó döntés csak egyetértésével hozható, kivéve, ha az általa választott elhelyezés fejlődését veszélyezteti. A bíróság a gyermeknek az elhelyezésével kapcsolatos
álláspontjáról a szülők erre vonatkozó egyező nyilatkozata útján is tájékozódhat.124
2. A gondozás és nevelés
75. § (1) 125 A szülői felügyelet körében a szülők kötelessége, hogy a gyermeket gondozzák, tartsák, a gyermek testi, értelmi és erkölcsi fejlődését elősegítsék. (2) A gyermek köteles szülei iránt tisztelettel viseltetni, nekik engedelmeskedni és fáradozásaik eredményességét tőle telhetőleg elősegíteni.
76. §—
77. § (1) 127 A szülők saját háztartásukban kötelesek
gondoskodni a kiskorú gyermekük állandó lakásáról. A gyermek állandó lakásának
- ha jogerős ítélet vagy gyámhatósági határozat másként nem
rendelkezik - a szülők állandó lakását kell tekinteni, akkor is, ha a gyermek ideiglenesen máshol tartózkodik.
rendelkezik - a szülők állandó lakását kell tekinteni, akkor is, ha a gyermek ideiglenesen máshol tartózkodik.
(2)1
28 A tizenhatodik életévét betöltött gyermek
a szülői házat vagy a szülők által kijelölt más tartózkodási helyet a
gyámhatóság engedélyével a szülők beleegyezése nélkül is elhagyhatja, ha az
fontos okból érdekében áll.
(3)1
29 A szülőnek a gyermek végleges külföldre
távozására vonatkozó nyilatkozatához a gyámhatóság jóváhagyása szükséges.
78. § 130
(1) Azt, hogy a gyermek milyen életpályára készüljön, a
gyermek hajlama, testi és értelmi képessége, valamint az egyéb körülmények
figyelembevételével a szülői felügyeletet gyakorló szülők és a gyermek
közösen döntik el.
(2) A
szülő és a gyermek között az életpálya kijelölésével
kapcsolatban felmerült vitában a gyámhatóság dönt.
3. A vagyonkezelés
79. § (1) A szülői felügyeletet gyakoroló szülők joga és kötelessége, hogy
gyermeküknek minden olyan vagyonát kezeljék, amely a törvény szerint nincs
kivéve kezelésük alól.
(2) Ha a körülmények szerint a gyermek érdekében előnyösebb, a gyámhatóság a gyermek vagyonának kezelésére az egyik szülőt jelölheti ki. A döntésnél a szülők megállapodását, ha az a gyermek
(2) Ha a körülmények szerint a gyermek érdekében előnyösebb, a gyámhatóság a gyermek vagyonának kezelésére az egyik szülőt jelölheti ki. A döntésnél a szülők megállapodását, ha az a gyermek
érdekeivel nincs ellentétben, figyelembe kell
venni.
80. § (1) Azt a keresményt, amelyet a
tizennegyedik életévét betöltött gyermek munkájával maga szerzett, nem a szülők
kezelik, hanemő maga szabadon rendelkezik vele. (2) Nem tartozik a szülők
kezelése alá a kiskorú gyermek olyan vagyona sem, amelyet a gyermek azzal a
kikötéssel kapott, hogy azt szülei nem kezelhetik
81. § (1) A szülők gyermekük vagyonát
biztosítékadás és számadás kötelezettsége nélkül kezelik s a vagyon állagáról
is csak a kezelés megszűntekor kötelesek számot adni. (2) Ha a szülők a gyermek vagyonának kezelése tekintetében
kötelességüket nem teljesítik, a gyámhatóság a vagyonkezelést rendszeres
felügyelet alá vonhatja, indokolt esetben biztosítékadásra és arra is
kötelezheti a szülőket, hogy a vagyonkezelésről éppúgy adjanak számot,
mint a gyám
82. § (1) A szülők gyermekük vagyonának kezelésében
a rendes vagyonkezelés szabályai szerint ugyanazzal a gondossággal kötelesek
eljárni, mint saját ügyeikben. Ez azonban nem mentesíti őket a súlyos gondatlanságért
való felelősség alól.
(2) A
szülők a gyermek pénzét és értéktárgyait, amennyiben
azokat a rendes vagyonkezelés szabályai szerint folyó kiadásokra vagy egyéb
okból készen tartani nem kell, kötelesek a gyámhatósághoz beszolgáltatni.
Ilyen értékekről a szülők a gyámhatóság jóváhagyása nélkül nem rendelkezhetnek.
83. § (1) A szülők gyermekük jövedelmét a gyermek
szükségleteire kötelesek fordítani.
(2) Amennyiben a jövedelem a gyermek eltartására nem elegendő, és a szülők a saját megélhetésük veszélyeztetése nélkül nem képesek a gyermeket eltartani, a gyámhatóság megengedheti, hogy a szülők az eltartás költségeinek fedezésére a gyermek vagyonának állagát meghatározott részletekben igénybe vegyék.
(2) Amennyiben a jövedelem a gyermek eltartására nem elegendő, és a szülők a saját megélhetésük veszélyeztetése nélkül nem képesek a gyermeket eltartani, a gyámhatóság megengedheti, hogy a szülők az eltartás költségeinek fedezésére a gyermek vagyonának állagát meghatározott részletekben igénybe vegyék.
84.
§ A szülők vagyonkezelői joguk megszűntével kötelesek gyermekük vagyonát
az állagra vonatkozó számadással együtt kiadni a nagykorú gyermeknek vagy pedig
annak, akinek kezelése alá a vagyon kerül.
85. § Az a gyermek, akinek szabad rendelkezése
alatt álló saját keresménye van, ha a szülői háztartásban él, a háztartás
költségeihez keresményéből megfelelő mértékben köteles hozzájárulni.
4. A törvényes
képviselet
86. § (1) A szülői felügyeletet gyakorló szülő joga és kötelessége, hogy
kiskorú gyermekét mind személyi, mind vagyoni ügyeiben képviselje.
(2) A szülő képviseleti joga nem
terjed ki a gyermek olyan vagyonával kapcsolatos ügyekre, amely vagyon nem
tartozik kezelése alá. Az a szülő, akinek vagyonkezelői joga nincs, vagyoni
ügyekben
gyermekét nem képviselheti.
gyermekét nem képviselheti.
(3) 131 Ha a
szülői felügyelet mindkét szülőt együtt illeti
meg, a szülők akár kölcsönösen, akár külön-külön közokiratba vagy teljes
bizonyítóerejű magánokiratba foglalt meghatalmazást adhatnak egymásnak, hogy
a gyermek vagyoni ügyeiben a törvényes képviseletet az egyik szülő a másik
nevében is gyakorolj a.
(4) A
gyermek nevében fellépő szülőt a mindennapi életben előforduló kisebb
jelentőségű vagyonjogi ügyleteknél jóhiszemű harmadik személyek olyannak
tekinthetik, mint aki a másik szülő
meghatalmazottjaként is eljár.
meghatalmazottjaként is eljár.
87. § (1) A szülő nem képviselheti gyermekét olyan
ügyben, amelyben ő maga vagy házastársa, egyenesági rokona avagy az ő
törvényes képviselete alatt álló más személy a gyermekkel szemben
ellenérdekű félként szerepel, vagy amelynek tárgya a gyermek családi
jogállásának megállapítása. Ez a rendelkezés nem vonatkozik a gyermek
örökbefogadásával kapcsolatos nyilatkozatra, továbbá nem akadályozza, hogy a
szülő a nála elhelyezett gyermek tartása iránt a másik szülő ellen indított
eljárásban gyermekét képviselje.
(2) A gyámhatóság egyes vagyoni ügyekre vagy az ügyeknek meghatározott
csoportjára nézve a szülőtől a törvényes képviselet jogát megvonhatja, ha attól
lehet tartani, hogy a szülő a képviseletet nem a gyermek érdekeinek megfelelően gyakorolná.
5. A szülői felügyelet
megszüntetése és szünetelése
88. §— (1) A bíróság megszünteti a szülői felügyeletet:
aj ha a szülő felróható magatartásával gyermeke javát,
különösen testi jólétét, értelmi vagy erkölcsi fejlődését súlyosan sérti vagy
veszélyezteti,
b)— ha a gyermeket más személynél helyezték el,
vagy átmeneti nevelésbe vették és a szülő felróhatóan gyermeke érdekét súlyosan
sértő módon nem működik együtt a gyermekét gondozó nevelőszülővel vagy
intézménnyel, gyermekével nem tart kapcsolatot, továbbá magatartásán,
életvitelén, körülményein az átmeneti nevelés megszüntetése céljából nem
változtat, c) ha a szülőt a bíróság valamelyik gyermeke személye ellen
elkövetett szándékos bűncselekmény miatt szabadságvesztésre ítélte.
(2)
A
bíróság a szülői felügyeletet abból az okból is
megszüntetheti, hogy a szülő életközösségben él a felügyelettől megfosztott
másik szülővel és ezért alaposan tartani lehet attól, hogy a felügyeletet nem fogja a gyermek
érdekének megfelelően ellátni.
(3) Ha a bíróság a szülői
felügyeletet a szülő mindegyik gyermeke tekintetében megszüntette, a
megszüntető határozat hatálya kihat a később született gyermekre is.
(4)
Az,
aki szülői felügyeletet megszüntető jogerős ítélet hatálya
alatt áll, nem fogadhat örökbe, gyámságot nem viselhet, gyermek nála nem
helyezhető el és nincs joga arra, hogy gyermekével kapcsolatot tartson.
89. § A bíróság a jövőre nézve visszaállítja a
szülői felügyeletet, ha az az ok, amely miatt azt megszüntették, már nem áll
fenn, és nincs egyéb olyan ok sem, amely a megszüntetésre alapul szolgálna.
90.
§ (1) A szülői felügyelet megszüntetése iránt a
másik szülő, visszaállítása iránt pedig bármelyik szülő indíthat pert.
Ezenfelül mindkét esetben perindításra jogosult a gyermek, a gyámhatóság és az
ügyész is.
(2) A
szülői
felügyelet megszüntetése, valamint visszaállítása iránt a teljesen
cselekvőképtelen szülő és gyermek helyett a gyámhatóság hozzájárulásával a
törvényes képviselő indíthat pert. A
cselekvőképességében korlátozott szülő és gyermek a pert törvényes képviselője hozzájárulásával maga indíthatja meg.
cselekvőképességében korlátozott szülő és gyermek a pert törvényes képviselője hozzájárulásával maga indíthatja meg.
(3) A szülői felügyelet
megszüntetése, valamint annak visszaállítása iránt indított perben hozott
ítélet mindenkivel szemben hatályos.
91. §— (1) Szünetel a szülői felügyelet,
aj ha a szülő cselekvőképtelen, vagy
cselekvőképességében korlátozva van,
b) ha a szülő ismeretlen helyen távol
van, vagy ténylegesen akadályozva van,
ej ha a bíróság a gyermeket harmadik
személynél helyezte el,
4)— ha a szülő hathetes életkoránál fiatalabb gyermeke
ismeretlen személy általi örökbefogadásához járult hozzá,
X^e)— ha a gyermeket a gyámhatóság átmeneti
nevelésbe vette,
|^j9~
ha a gyámhatóság a gyermek családba fogadásához
hozzájárult,
g)— ha a szülővel szemben a bíróság a gyermek
sérelmére elkövetett cselekmény miatt büntetőeljárási kényszerintézkedésként
távoltartást rendelt el, a kényszerintézkedés időtartamáig,
h)— ha a szülővel szemben a rendőrség vagy a
bíróság a gyermek, illetve a gyermekkel közös háztartásban élő hozzátartozója
sérelmére elkövetett, külön törvényben meghatározott hozzátartozók közötti erőszak miatt
ideiglenes megelőző távoltartó határozatot, megelőző távoltartó határozatot
hozott.
1^(2) 140 A szülői felügyelet megszüntetése, illetőleg a gyermek elhelyezése iránti
per jogerős befejezéséig szünetel a szülői felügyelete annak, akinek a
gyermekét a gyámhatóság ideiglenes hatállyal a különélő másik szülőnél,
más hozzátartozónál vagy más személynél, illetőleg nevelőszülőnél,
gyermekotthonban vagy más bentlakásos intézményben helyezte el.
(3) 141
A gyermek sorsát érintő lényeges kérdésekben való döntés kivételével szünetel a szülői
felügyelete annak a szülőnek, akinek gyermeke a különélő másik szülőnél van
elhelyezve, de szülői felügyeleti jogát a bíróság nem szüntette meg. Nem szünetel
a szülői felügyelet, ha a szülők vagy a bíróság a közös szülői felügyeletről
döntött.
92. §— (1) 143 A
gyermeknek joga, hogy különélő szülőjével személyes és közvetlen kapcsolatot
tartson fenn A gyermekétől különélő szülő joga és kötelessége, hogy gyermekével
kapcsolatot tartson fenn, vele rendszeresen érintkezzen (a kapcsolattartás joga). A gyermeket
nevelő szülő vagy más személy köteles a zavartalan kapcsolattartást
biztosítani.
(2) 144
A szülőnek - kivéve, ha a külön jogszabályban meghatározott ideiglenes
megelőző távoltartó határozat, megelőző távoltartó határozat, illetve ha
gyermek sérelmére elkövetett cselekmény miatt a büntetőeljárásban elrendelhető
távoltartás kényszerintézkedés hatálya alatt áll - joga van gyermekével
kapcsolatot tartani akkor is, ha szülői felügyeleti joga szünetel.
£|=(3) 145 Kivételesen indokolt esetben, a gyermek érdekében azt a szülőt is fel
lehet jogosítani a gyermekkel való kapcsolattartásra, akinek a szülői
felügyeleti jogát a bíróság megszüntette, vagy akinek szülői felügyeleti joga a 48. § (3) bekezdése
alapján szűnt meg és a gyermek örökbefogadására nem került sor. Erről a szülői
felügyeletet megszüntető bíróság vagy - ha a gyermeket tartós nevelésbe vették
- a gyámhatóság dönt.
(4)
A
kapcsolattartásról - a szülők megegyezésének hiányában,
illetőleg a szülők és a gyám közötti vita esetében - a gyámhatóság dönt. Ha
házassági vagy gyermekelhelyezési per van folyamatban, a szülők megegyezésének hiányában a kapcsolattartásról a bíróság dönt. A
gyámhatóság, illetőleg a házassági vagy gyermekelhelyezési perben a bíróság a
felróható magatartást tanúsító szülő kapcsolattartási jogát a gyermek érdekében
korlátozhatja vagy megvonhatja, illetőleg e jog gyakorlásának szünetelését
rendelheti el.
(5) Ha a kapcsolattartás kérdésében a bíróság döntött, ennek megváltoztatását a határozat
jogerőre emelkedésétől számított két éven belül csak a bíróságnál lehet kérni.
(6) A kapcsolattartásra vonatkozó bírósági határozat végrehajtásáról a gyámhatóság
gondoskodik.
92/A. §—
92/A. §—
Navigáció:
Visszalépés a Törvénytár: Törvény a házasságról, a családról és a gyámságról - fejezetek választása oldalra