VIII. Fejezet
JOGKÖVETKEZMÉNYEK
Késedelmi pótlék
165. § (1) 854
Az adó késedelmes megfizetése esetén az esedékesség napjától, a költségvetési
támogatásnak az esedékesség előtt történő igénybevétele esetén pedig az
esedékesség napjáig késedelmi pótlékot kell fizetni kivéve, ha az illeték
törlésére az illetéktörvény 21. § (5) bekezdése alapján, illetve az
illetéktörvény 80. § (1) bekezdés b), c), g) pontja alapján a jogügylet
felbontása, illetve az eredeti állapot helyreállításával való megszüntetése
vagy vagyonszerzés hiánya miatt kerül sor.
(2) A
késedelmi pótlék mértéke minden naptári nap után a
felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd
része. A késedelmi pótlék után késedelmi pótlékot felszámítani nem lehet.
(3)8
55 Kivételes méltánylást érdemlő körülmény esetén
az adóhiányt megállapító határozatban - hivatalból vagy kérelemre - az adó
esedékességének, illetve a költségvetési támogatás igénybevételének napjánál az
adóhatóság későbbi időpontot is megállapíthat a pótlékfizetés kezdő napjaként.
Az adóhiány késedelmi pótléka az eredeti esedékességtől az ellenőrzésről
felvett jegyzőkönyv keltéig, de legfeljebb 3 évre számítható fel. Az adóhiány
után felszámított késedelmi pótlék alapja nem csökkenthető az ugyanazon
adóhatóságnál nyilvántartott, az esedékesség időpontjában más adóval
kapcsolatban fennálló túlfizetés összegével.
(4) 856
A késedelmi pótlék mérséklése nem alkalmazható olyan adóhiány esetén,
amikor a bírság mérséklésének sincs helye.
166. § Nem kell késedelmi pótlékot fizetni arra az
időszakra, amelyre az adózó a késedelmét igazolta. Igazolásnak csak akkor van
helye, ha a késedelmet elháríthatatlan külső ok idézte elő.
167.
§ (1) 857 A késedelmi pótlék felszámítása során a
pótlék alapját adónként és költségvetési támogatásonként külön-külön kell
figyelembe venni, kivéve, ha azokat egy számlán tartják nyilván A késedelmi pótlék alapját csökkenteni kell az
ugyanazon adóhatóságnál nyilvántartott, az esedékesség időpontjában más adóval
kapcsolatban fennálló túlfizetés összegével (nettó pótlékszámítás). A nettó pótlékszámításnál
figyelmen kívül kell hagyni azt a tartozást, amelyre fizetési könnyítést
engedélyeztek.
(2)858
(3)8
59 Az adóhatóság összehasonlítja az adózó
bevallását, igénylését, illetve a határozattal előírt kötelezettségét a
befizetett, a visszaigényelt adóval, adóelőleggel, a kiutalt költségvetési
támogatással, és ennek alapján a késedelmi pótlékot megállapítja. Az adózó a
késedelmi pótlékot saját számítása szerint, az értesítéstől függetlenül is
megfizetheti.
(4)8
60 Az adóhatóság hivatalból vagy kérelemre törli a
tévesen felszámított késedelmi pótlékot. Ha az adózó a pótlék összegét továbbra
is vitatja, a felettes adóhatóság határozatban dönt.
Önellenőrzési pótlék
168. § (1) Ha az adózó az adót, a költségvetési támogatást az önellenőrzésre
vonatkozó rendelkezések szerint helyesbíti, önellenőrzési pótlékot fizet.
(2)8 61 Az önellenőrzési pótlékot adónként, illetve
költségvetési támogatásonként a bevallott és a helyesbített adó, illetve
költségvetési támogatás összegének különbözete után az adózó állapítja meg, és
a bevallással
egyidejűleg fizeti meg.
(3)8
62 Az önellenőrzési pótlékot a késedelmi pótlék
50%-ának, ugyanazon bevallásnak ismételt önellenőrzése esetén 75%-ának
megfelelő mértékben kell felszámítani a bevallás benyújtására előírt határidő leteltét követő első naptól az önellenőrzés benyújtásának napjáig. Ha
az önellenőrzés pótlólagos adófizetési kötelezettséget nem eredményezett, mert
az adózó adóját az eredeti esedékességkor, későbbi bevallásában vagy korábbi önellenőrzése során hiánytalanul megfizette, a
fizetendő pótlék összegét az általános szabályok szerinti mértékkel kell
meghatározni, de az 5000 forintot, magánszemély esetében az 1000 forintot meghaladó összeget nem kell bevallani és megfizetni. Ha
az önellenőrzés pótlólagos adófizetési kötelezettséget azért nem eredményez,
mert a bevallani és megfizetni elmulasztott adó a következő elszámolási
időszakban levonható adónak minősült volna, az önellenőrzési pótlék összege nem
haladhatja meg a két bevallás közötti időre felszámítható késedelmi pótlék
összegét. Ugyanilyen szabályok alapján kell
megállapítani az önellenőrzési pótlékot akkor is, ha a termékimportot terhelő
általános forgalmi adót az adózó az adólevonási jog keletkezését követően, de
az előző adómegállapítási időszakra vonatkozó adóbevallásban
szerepeltette előzetesen felszámított levonható adóként.
(4)8
63 Ha több egymást
követő elszámolási időszak általános forgalmi adó bevallását azért kellett
önellenőrizni, mert az előző vagy korábbi elszámolási időszak téves bevallása
miatt a göngyölített levonható, de vissza nem igényelhető adó összegét az adózó
helyesbítette, az önellenőrzési pótlék alapja az első téves adóbevallásban
feltárt különbözet.
(5) Nem kell pótlékot felszámítani, ha a munkáltató vagy kifizető késedelmes vagy
hibás igazolása miatt az adózó bevallását önellenőrzéssel helyesbíti.
(6) Az önellenőrzési pótlék
kérelemre akkor mérsékelhető, ha az adózó tévedését olyan körülmények
bizonyításával menti ki, amelyek egyébként megalapoznák a bírságmérséklést is.
(7) 864Nem kell önellenőrzési pótlékot
felszámítani, ha a munkáltató (kifizető) az elektronikus havi adó- és
járulékbevallást a magánszemély hibás nyilatkozata miatt önellenőrzéssel
helyesbíti.
(8)865
(8)865
169. § Az adózó az önellenőrzéssel megállapított helyesbített adóalap, adó,
illetve költségvetési támogatás bevallásával mentesül az adóbírság, mulasztási
bírság alól, a helyesbített meg nem fizetett adó,
jogosulatlanul igénybe vett költségvetési támogatás, továbbá az önellenőrzési pótlék megfizetésével az önellenőrzés időpontjáig esedékes késedelmi pótlék alól.
jogosulatlanul igénybe vett költségvetési támogatás, továbbá az önellenőrzési pótlék megfizetésével az önellenőrzés időpontjáig esedékes késedelmi pótlék alól.
Adóbírság
170. § (1) 866 Adóhiány esetén adóbírságot kell fizetni. Az
adóbírság mértéke - ha e törvény másként nem rendelkezik - az adóhiány 50%-a.
Az adóbírság mértéke az adóhiány 200%-a, ha az adóhiány a
bevétel eltitkolásával, a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisításával, megsemmisítésével függ össze. Adóbírságot állapít meg az adóhatóság akkor is, ha az adózó jogosulatlanul nyújtotta be
támogatási, adó-visszaigénylési, adó-visszatérítési kérelmét, vagy igénylésre, támogatásra, visszatérítésre vonatkozó bevallását, és a jogosultság hiányát az adóhatóság a kiutalás előtt megállapította. A bírság
alapja ilyen esetben a jogosulatlanul igényelt összeg.
bevétel eltitkolásával, a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisításával, megsemmisítésével függ össze. Adóbírságot állapít meg az adóhatóság akkor is, ha az adózó jogosulatlanul nyújtotta be
támogatási, adó-visszaigénylési, adó-visszatérítési kérelmét, vagy igénylésre, támogatásra, visszatérítésre vonatkozó bevallását, és a jogosultság hiányát az adóhatóság a kiutalás előtt megállapította. A bírság
alapja ilyen esetben a jogosulatlanul igényelt összeg.
(2)
Adóhiánynak minősül az adózó terhére megállapított adókülönbözet, önadózás
esetén csak akkor, ha az adókülönbözetet az esedékesség időpontjáig nem
fizették meg, illetve a költségvetési támogatást igénybe vették. Az eredeti
esedékesség napján fennálló túlfizetést az adófizetési kötelezettség
teljesítéseként csak akkor lehet figyelembe venni, ha a túlfizetés az ellenőrzés
megkezdésének napján is fennáll.
(3)
A
(2) bekezdésben foglaltaktól eltérően nem minősül
adóhiánynak a vagyonszerzési illeték alapjának utólagos adómegállapítással
történő módosítása, feltéve, hogy az adózó a vagyonszerzési illeték alá eső
vagyontárgyakat hiánytalanul bejelentette.
(4) Amennyiben az adóhatóság utólagos adóellenőrzés során
megállapítja, hogy a termékimportot terhelő általános forgalmi adót az adózó az
adólevonási jog keletkezését követően, de az előző
adómegállapítási időszakra vonatkozó adóbevallásban
szerepeltette előzetesen felszámított adóként, az adóbírság alapja az
ellenőrzési időszak egészére megállapított általános forgalmiadó-hiány. (5)8
67 Nem állapítható meg adóbírság:
a) a magánszemély terhére az
adóhiány olyan része után, amely a munkáltató vagy a kifizető valótlan
adóigazolása miatt keletkezett;
b) az adó megfizetésére az adózó
örököseként, vagy az általa megajándékozottként kötelezett személy terhére az
adózónál keletkezett adóhiány után;
c)868
(6)8
69 Ha a munkáltató (kifizető) a magánszemélyt
terhelő járulék megállapítási, levonási és ezzel összefüggésben bevallási
kötelezettségének nem vagy nem a törvényben meghatározottak szerint tesz
eleget, az adóhatóság az adóhiányt, az adóhiány után
az adóbírságot, a késedelmi pótlékot a munkáltató (kifizető) terhére, a rá
vonatkozó szabályok szerint állapítja meg, kivéve, ha az adóhiány az adózó
jogszerűtlen nyilatkozatának következménye. Ha a
munkáltató (kifizető) a magánszemélyt terhelő személyi jövedelemadó
megállapítási, levonási és ezzel összefüggésben bevallási kötelezettségének nem
vagy nem a törvényben meghatározottak szerint tesz eleget, az adóhatóság az
adóhiányt a magánszemély terhére, az adóhiány után az adóbírságot, a késedelmi
pótlékot a munkáltató (kifizető) terhére, a rá vonatkozó szabályok szerint
állapítja meg. Az adóhatóság az adóhiányt, illetőleg az adóbírságot és a
késedelmi pótlékot is a munkáltató (kifizető) terhére állapítja meg, ha az
adóelőleget, adót, járulékot a munkáltató (kifizető) a magánszemélytől levonta, de az ezzel
összefüggő bevallási kötelezettségének nem tett eleget.
171. § (1) Az adóbírság mértéke kivételes
méltánylást érdemlő körülmény esetén hivatalból vagy kérelemre mérsékelhető,
illetőleg kiszabása mellőzhető, ha a körülményekből megállapítható, hogy az
adózó, illetve intézkedő képviselője, alkalmazottja, tagja vagy megbízottja az adott helyzetben a tőle elvárható körültekintéssel járt el. Az adóbírság mérséklésénél az eset összes körülményét mérlegelni kell,
különösen az adóhiány nagyságát, keletkezésének körülményeit, az adózó jogellenes magatartásának (tevékenységének vagy mulasztásának) súlyát, gyakoriságát.
adózó, illetve intézkedő képviselője, alkalmazottja, tagja vagy megbízottja az adott helyzetben a tőle elvárható körültekintéssel járt el. Az adóbírság mérséklésénél az eset összes körülményét mérlegelni kell,
különösen az adóhiány nagyságát, keletkezésének körülményeit, az adózó jogellenes magatartásának (tevékenységének vagy mulasztásának) súlyát, gyakoriságát.
(2)
Nincs
helye az adóbírság mérséklésének, sem hivatalból, sem
kérelemre, ha az adóhiány a bevétel eltitkolásával, a bizonylatok, könyvek,
nyilvántartások meghamisításával, megsemmisítésével függ össze.
(3) Az adóbírság megállapítása nem
érinti a késedelmi pótlék fizetési kötelezettséget.
Mulasztási bírság
172. §— (1) 871 A (2)
bekezdésben foglalt eltéréssel a magánszemély adózó 200 ezer forintig, más
adózó 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, ha872
a) a bejelentési (bejelentkezési, változásbejelentési), adatszolgáltatási
kötelezettségét késedelmesen, hibásan, valótlan adattartalommal vagy hiányosan
teljesíti,
b)
a bevallási, vagyonszerzési illetékkel kapcsolatos
bejelentési (a továbbiakban együtt: bevallási) kötelezettségét a bevallás
határidejét követően, de az adóhatóság felszólítását, ellenőrzését megelőzően késedelmesen
teljesíti és késedelmét nem menti ki (bevallási késedelem),
cjSII
bejelentési (bejelentkezési, változásbejelentési), adatszolgáltatási,
pénzforgalmi számlanyitási kötelezettségét, továbbá bevallási kötelezettségét
nem teljesíti,
cl)
adószámhoz kötött tevékenységet vagy adóköteles tevékenységet adószám
hiányában folytat,
e)— a jogszabályokban előírt bizonylatok kiállítását, illetve könyvek,
nyilvántartások vezetését elmulasztja, a bizonylatokat az előírásoktól eltérően
állítja ki, a könyveket, nyilvántartásokat hiányosan vagy az előírásoktól eltérően vezeti, a számviteli törvény alapján
összeállítandó szabályzataiban foglaltaktól eltérően jár el, a 174/A. §-ban
meghatározott esetben, továbbá, ha a közzétett beszámolója a beszámoló szempontjából lényegesnek minősülő információkat nem tartalmaz vagy
tévesen mutat be (lényegesnek minősül a beszámoló szempontjából minden olyan
információ, amelynek elhagyása vagy téves bemutatása - az ésszerűség
határain belül - befolyásolja a beszámoló adatait felhasználók döntéseit).
g)S26
jjjszz
az e törvény felhatalmazása alapján kiadott külön jogszabályban meghatározott
feltételek megsértésével állít elő és/vagy hoz forgalomba nyomtatványt,
számlázó programot,
i) a nyilatkozattételt elmulasztja, a tanúvallomást jogosulatlanul megtagadja,
j)
a költségvetési támogatás (adó-visszaigénylés, adó-visszatérítés)
igénylésénél a fennálló köztartozásáról valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz,
k)
a járulékfizetési kötelezettség felső határának eléréséről valótlan
tartalmú nyilatkozatot tesz,
/)— az ellenőrzést,
az üzletlezárást vagy a végrehajtási eljárást a megjelenési kötelezettség
elmulasztásával, az együttműködési kötelezettség megsértésével vagy más módon
akadályozza, különösen ilyennek minősül, ha a becslés során az adózó
bizonyítékként más adózót is érintő szerződéses kapcsolatra vagy egyéb ügyletre
hivatkozik, és az ez alapján lefolytatott kapcsolódó vizsgálat az adózó
bizonyítási indítványában foglaltakat nem támasztja alá,
m)
az e törvény szerint elektronikus bevallás benyújtására kötelezett a
regisztrációs kötelezettségét nem, vagy késedelmesen teljesíti,
«,)— a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő
felvételhez valótlanul tett külön nyilatkozatot arról, hogy az adatbázis
közzétételét megelőző hónap utolsó napjáig esedékes bevallási és befizetési
kötelezettségének maradéktalanul eleget tesz/tett,
ny 8§8Q az általános forgalmi adóról szóló törvény XV fejezete alkalmazásában az
utazásszervezési szolgáltatás igénybevételéről valótlan nyilatkozatot tesz,
vagy a nyilatkozattételt elmulasztja.
(2)— Az adózó 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, ha a
számla-, egyszerűsített számla-, nyugtakibocsátási kötelezettségét elmulasztja,
illetőleg a számlát, egyszerűsített számlát, nyugtát nem a tényleges
ellenértékről bocsátja ki. Az adózót 1 millió forintig terjedő mulasztási
bírsággal kell sújtani, ha be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztat vagy
foglalkoztatott. Ha az adózó a munkaviszony létesítésének bejelentésére vonatkozó
bejelentési kötelezettségét az adóellenőrzés megkezdéséig a tényleges
foglalkoztatás teljes időtartamára vonatkozóan teljesítette, az adóhatóság a
(6) bekezdésben, illetőleg a (21) bekezdésben foglaltak szerint jár el.
(2a) 882 Ha
több
munkáltató által létesített munkaviszony esetén a 16. § (4b) bekezdésben
meghatározott munkáltató kijelölésére írásban a munkaviszony létesítésével
egyidejűleg nem kerül sor, a munkaviszony valamennyi - a munka törvénykönyvéről
szóló törvény szerinti - munkáltatója 500 000 forintig terjedő mulasztási
bírsággal sújtható.
(3) 883 A (2) bekezdésben foglaltakon túl, számla, egyszerűsített számla, nyugtakibocsátási
kötelezettség elmulasztásáért az adózó mellett az adózó alkalmazottja,
képviselője, vagy az a magánszemély is, aki
az értékesítésben közreműködik, 10 ezer forinttól 50 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
az értékesítésben közreműködik, 10 ezer forinttól 50 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
(4) Ha
a munkáltató,
illetőleg a kifizető a magánszemélynek juttatott adó- és járulékköteles
kifizetésről teljesítendő bevallásában hiányos, illetve valótlan adatokat
közöl, vagy a bevallás benyújtását
elmulasztja, a kiszabható mulasztási bírság felső határa a bevallással érintett magánszemélyek számának és a bírság adózóra egyébként vonatkozó, törvényben rögzített legmagasabb értékének szorzata.
elmulasztja, a kiszabható mulasztási bírság felső határa a bevallással érintett magánszemélyek számának és a bírság adózóra egyébként vonatkozó, törvényben rögzített legmagasabb értékének szorzata.
(5)8
84 A foglalkoztatót terhelő bejelentési
kötelezettség elmulasztása esetén kiszabható mulasztási bírság felső határa a
bejelenteni elmulasztott foglalkoztatottak számának és a bírság adózóra
egyébként vonatkozó, törvényben rögzített legmagasabb értékének szorzata.
(6) Az (1) bekezdés a)-b) pontja szerinti késedelem esetén nincs helye mulasztási
bírság megállapításának, ha az adózó késedelmét annak igazolásával menti ki,
hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben
általában elvárható.
általában elvárható.
(7) 885 A bejelentkezési, bejelentési, változás-bejelentési, bevallási, adatszolgáltatási,
pénzforgalmi számlanyitási, bizonylat kiállítási kötelezettség elmulasztása
esetén a mulasztási bírság megállapításával
egyidejűleg az adóhatóság az adózót - határidő tűzésével - teljesítésre hívja fel. A kiszabott bírság kétszeresét kell újabb határidő tűzésével megállapítani, ha a teljesítésre kötelező, előző határozatban előírt
határidőt az adózó elmulasztotta. A kötelezettség teljesítése esetén az e bekezdés előző mondata alapján kiszabott bírság korlátlanul mérsékelhető. Amennyiben az adózó felszámolás vagy végelszámolás alatt
áll és a mulasztási bírság megállapításakor már nincsen lehetősége a teljesítésre, az e bekezdés első mondata szerinti felhívást az adóhatóság mellőzi.
egyidejűleg az adóhatóság az adózót - határidő tűzésével - teljesítésre hívja fel. A kiszabott bírság kétszeresét kell újabb határidő tűzésével megállapítani, ha a teljesítésre kötelező, előző határozatban előírt
határidőt az adózó elmulasztotta. A kötelezettség teljesítése esetén az e bekezdés előző mondata alapján kiszabott bírság korlátlanul mérsékelhető. Amennyiben az adózó felszámolás vagy végelszámolás alatt
áll és a mulasztási bírság megállapításakor már nincsen lehetősége a teljesítésre, az e bekezdés első mondata szerinti felhívást az adóhatóság mellőzi.
(7a) 886 Ha
az adózó
a számviteli törvény szerinti beszámoló letétbe helyezésére és közzétételére
vonatkozó kötelezettségét az állami adóhatóság 174/A. § szerinti első
felszólításában szereplő határidőn belül nem teljesíti, az állami adóhatóság 1
millió forintig terjedő mulasztási bírságot állapít meg az adózó terhére.
(8) 887 Adóköteles tevékenységet adószám nélkül folytatókra kiszabott mulasztási
bírság esetén az adóhatóság a bírságot kiszabó, valamint az árukészlet
lefoglalása tárgyában hozott határozatát az adózóval
kihirdetés útján közli, és a határozat a közlés időpontjától kezdve a fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható. Amennyiben az adóhatóság nem él a lefoglalás lehetőségével, a határozatot az általános
szabályok szerint közli az adózóval.
kihirdetés útján közli, és a határozat a közlés időpontjától kezdve a fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható. Amennyiben az adóhatóság nem él a lefoglalás lehetőségével, a határozatot az általános
szabályok szerint közli az adózóval.
(8a) 888 Az adóhatóság mulasztási bírság kiszabása mellett
az üzlethelyiség nélkül végzett tevékenység esetén üzletlezárást helyettesítő
bírságot állapít meg, ha az adózó
a) be nem jelentett alkalmazottat
foglalkoztat vagy foglalkoztatott,
b) igazolatlan eredetű árut forgalmaz,
c) az adóköteles tevékenysége során
(piaci árusítóhely, mozgóbolt stb.) az első ellenőrzéstől számított egy éven
belül második alkalommal mulasztotta el számla- vagy nyugtakibocsátási
kötelezettségét.
A fenti jogsértések ismételt elkövetése esetén az üzletlezárást helyettesítő
bírságot ismételten (alkalmanként) meg kell állapítani. A kiszabható bírság
felső határa magánszemély adózó esetében 200 ezer forint, más adózó
esetén 500 ezer forint.
(9) 889 Az ellenőrzés, az üzletlezárás, illetve a végrehajtási eljárás akadályozásáért
az (1) bekezdés l) pontja alapján adózónak nem minősülő magánszemély is
szankcionálható. Ha törvény az üzletlezárás
alkalmazását kizárja vagy az adózó az üzletlezárás foganatosítását meghiúsítja, valamint a lezárt üzletet kinyitja, a mulasztási bírság felső határa az üzletlezárás határozatban meghatározott napjai számának,
illetve a bírság adózóra egyébként vonatkozó, törvényben rögzített legmagasabb értékének szorzata.
alkalmazását kizárja vagy az adózó az üzletlezárás foganatosítását meghiúsítja, valamint a lezárt üzletet kinyitja, a mulasztási bírság felső határa az üzletlezárás határozatban meghatározott napjai számának,
illetve a bírság adózóra egyébként vonatkozó, törvényben rögzített legmagasabb értékének szorzata.
(10)
Hibásan benyújtott bevallás esetén a magánszemély 20 ezer forintig, más
adózó 100 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható. Ha a
késedelmesen benyújtott bevallás hibás, az adózó csak a késedelemért
szankcionálható.
(11)
Ha
az eljárás kezdeményezésekor fennálló eljárási illetékfizetési
kötelezettségét a kötelezett felhívás ellenére egyáltalán nem vagy nem teljes
mértékben vagy nem a megszabott határidőben teljesítette, a meg nem fizetett
illeték 100%-áig terjedő, de legfeljebb 100 ezer forint mulasztási bírság
szabható ki.
(12)
Ha az adózó esedékességig
az adóévi várható adó összegét - figyelemmel az adóév során megfizetett előleg
összegére is - nem fizette meg legalább 90%-os mértékben, a befizetett előleg
és az adó 90%-ának különbözete után 20%-ig terjedő mulasztási bírságot fizet.
(13)
Az
adózó 20%-ig terjedő mértékű bírságot fizet, ha az előző
időszak adatai alapján előírt (bevallott) adóelőlegét mérsékelték, és ezért
kevesebb adóelőleget fizetett, mint amennyit tényleges eredménye alapján kellett
volna. A bírság alapja az előző időszak adatai alapján előírt (bevallott)
adóelőleg és a mérsékelt adóelőleg különbözete.
(14) 890 Ha a munkáltató (kifizető) adólevonási, vagy az adóbeszedésre kötelezett
adóbeszedési kötelezettségét részben vagy egészben elmulasztotta, vagy a
beszedett, illetve megállapított és levont adót nem
fizette meg, késedelmi pótlék mellett 50%-ig terjedő mulasztási bírságot fizet. A bírság alapja a beszedni, levonni, illetőleg megfizetni elmulasztott adó összege.
fizette meg, késedelmi pótlék mellett 50%-ig terjedő mulasztási bírságot fizet. A bírság alapja a beszedni, levonni, illetőleg megfizetni elmulasztott adó összege.
(15) Az adóhatóság az e törvényben,
adótörvényben, illetőleg e törvények felhatalmazásán alapuló más jogszabályban
megállapított kötelezettségnek az e §-ban nem szabályozott megszegése miatt a
magánszemély adózót 50 ezer, más adózót 100 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja.
magánszemély adózót 50 ezer, más adózót 100 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja.
(16)
891 Az adózó a szokásos piaci ár
meghatározásával, valamint az ellenőrzött külföldi társaságokkal folytatott
jogügyletekkel összefüggő nyilvántartási kötelezettségének az (1) bekezdés e)
pontja szerinti megsértése, illetve e nyilvántartással
összefüggő iratmegőrzési kötelezettségének megsértése esetén
nyilvántartásonként (összevont nyilvántartásonként) 2 millió forintig terjedő,
ismételt jogsértés esetén nyilvántartásonként (összevont
nyilvántartásonként) 4 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
Ugyanazon nyilvántartás vezetésének ismételt elmulasztása esetén az adózó az
első esetben kiszabott mulasztási bírság mértékének négyszereséig terjedő
mulasztási bírsággal sújtható. A kötelezettség teljesítése esetén az e bekezdés
előző mondata alapján kiszabott bírság korlátlanul mérsékelhető. E bekezdés alkalmazásában az
ismételt jogsértésre vonatkozó szabályok nem alkalmazhatók, ha a két egymást
követő mulasztás között 2 évnél több telt el.
(17)
892 Az adózó a közbeszerzések megvalósítása érdekében megkötött
szerződésekhez kapcsolódó, e törvény 36/A. § (2) bekezdése szerinti
tájékoztatási kötelezettségének megsértése esetén, kifizetésenként a kifizetés
összegének 20%-áig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
(18)
893 Ha jogszabály számlatartási kötelezettséget ír elő, e kötelezettség megsértése
esetén az adóhatóság a vevő, illetve a szolgáltatás igénybevevője terhére az
áru valamint az igénybevett szolgáltatás forgalmi értékének 20%-áig terjedő összegű
mulasztási bírságot szabhat ki.
(19)
894 Ha az adózó igazolatlan eredetű árut forgalmaz, terhére az adóhatóság az áru
forgalmi értékének 40%-áig terjedő, de legalább magánszemély adózó esetében 200
ezer forintig, más adózó esetében 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírságot
szabhat ki.
(20)
895 Ha a magánszemély adózó a 31. § (4) bekezdése szerinti, a személyi jövedelemadó
bevallás késedelmes benyújtására vonatkozó bejelentést tesz, a bevallási
késedelem miatt mulasztási bírság a bevallás naptári éve november 20. napjáig
nem szabható ki, kivéve, ha az adózó bevallását november 20-a előtt nyújtja be
és késedelmét igazoltan nem menti ki.
(20a) 896 Az adózó 1 millió forintig terjedő mulasztási
bírsággal sújtható, ha iratmegőrzési kötelezettségének nem tesz eleget.
Amennyiben az adózó iratmegőrzési kötelezettségének a nyomdai úton előállított számla, nyugta megőrzésének elmulasztásával nem tesz eleget, függetlenül
attól, hogy a számla, illetve nyugta felhasználása ténylegesen megtörtént-e, a
kiszabható mulasztási bírság összege magánszemély esetén 200 ezer
forint, más adózó esetében 500 ezer forint és a hiányzó számlák, illetve
nyugták számának szorzata által meghatározott összegig terjedhet.
(20b)
897 Ha
az e bekezdés a)-b) pont szerinti személy az adóhatóság felhívása
ellenére iratait, nyilvántartásait, bevallásait a jogszabályokban foglalt
előírásoknak megfelelően - a megadott határidőben -nem rendezi, pótolja,
javítja, illetőleg önellenőrzi
a)
az egyes gazdasági események
valódiságának vizsgálatára irányuló ellenőrzés során a magánszemély adózó,
illetve az adózónak nem minősülő magánszemély a vizsgált gazdasági eseményekhez
kapcsolódó számlák nettó értékének 10%-áig,
más adózó a vizsgált gazdasági eseményekhez kapcsolódó számlák nettó értékének
50%-áig, de mindkét esetben legfeljebb 1 millió forintig,
b) minden más esetben, az adózó 1 millió forintig, terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
(20c)898
(20d) 899Ha az adózó az egyes adótörvények
és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény
464/A. §-a alapján mentesül a jogosulatlanul igénybevett adókedvezménnyel
kapcsolatos adókülönbözet megállapítása alól, a jogosulatlanul igénybevett
kedvezmény összege 15%-ának megfelelő, de legalább 100 000 forint mértékű
mulasztási bírságot fizet, kivéve ha bizonyítja, hogy a szükséges béremelést
valamennyi folyamatosan foglalkoztatott munkavállaló tekintetében
visszamenőleg, az ellenőrzés megkezdésének időpontját megelőzően végrehajtotta.
(20e) 900 Ha az adózó az általános forgalmi adó visszaigénylésénél a 37. § (4a)
bekezdésben meghatározott feltétel fennállásáról valótlan tartalmú
nyilatkozatot tesz, terhére az adóhatóság a bevallásban visszaigényelt adó
összegének 5%-áig, de magánszemély adózó esetében legalább 200 ezer forintig,
más adózó esetében legalább 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírságot
szabhat ki.
£j= (20f) 901 A pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó a 38. § (3a)
bekezdésében foglalt előírás megsértése esetén a készpénzszolgáltatásnak az 5
millió forintot meghaladó része után 20% mértékű mulasztási bírságot fizet.
(21) 902 A mulasztási bírság kiszabásánál - különös tekintettel a (4) és (5) bekezdésben
meghatározott esetekre - az adóhatóság mérlegeli az eset összes körülményét, az
adózó jogellenes magatartásának
(tevékenységének vagy mulasztásának) súlyát, gyakoriságát, továbbá azt, hogy az adózó, illetve intézkedő képviselője, alkalmazottja, tagja vagy megbízottja az adott helyzetben a tőle elvárható körültekintéssel
járt-e el. A körülmények mérlegelése alapján az adóhatóság a mulasztás súlyához igazodó az adózási érdeksérelemmel arányos bírságot szab ki, vagy a bírság kiszabását mellőzi.
(tevékenységének vagy mulasztásának) súlyát, gyakoriságát, továbbá azt, hogy az adózó, illetve intézkedő képviselője, alkalmazottja, tagja vagy megbízottja az adott helyzetben a tőle elvárható körültekintéssel
járt-e el. A körülmények mérlegelése alapján az adóhatóság a mulasztás súlyához igazodó az adózási érdeksérelemmel arányos bírságot szab ki, vagy a bírság kiszabását mellőzi.
Intézkedések
173. § (1) 903 Az adóhatóság, ha a
magánszemély, illetőleg más adózó terhére egyéni vállalkozói tevékenység
bejelentéséhez, cégbejegyzéshez kötött tevékenység vagy adóköteles tevékenység
adószám
hiányában történő végzése miatt mulasztási bírságot szab ki, a bejelentés,
illetőleg cégbejegyzés nélkül folytatott tevékenység eszközét,
termék-előállítás esetén annak eredményét, az árukészletet - a romlandó áruk és az élő állatok kivételével - a kiszabott bírság összegének
mértékéig, annak biztosítékaként lefoglalhatja, és erről a bírságot kiszabó
határozatban rendelkezik. A lefoglalást az adóhatóság két hatósági tanú jelenlétében
végzi, és arról jegyzőkönyvet vesz fel, a lefoglalt ingóságot zár alá veszi
vagy az adózó költségére elszállíttatja és megőrzi.
(2) Az adóhatóság a biztosítékként
lefoglalt ingóságokat a végrehajtásra vonatkozó szabályok szerint értékesíti,
ha az adózó a bírságot az esedékességtől számított 15 napon belül nem fizette
meg.
(3) Az áru értékesítéséből
származó összegnek a bírságot, pótlékot és költségeket meghaladó részét az
adóhatóság az adózónak visszatéríti.
174. § (1) 904 Az adóhatóság mulasztási
bírság kiszabása mellett az adóköteles tevékenység célját szolgáló helyiséget
12 nyitvatartási napra lezárhatja, ha az adózó
a) be nem jelentett alkalmazottat
foglalkoztat vagy foglalkoztatott,
b) igazolatlan eredetű árut forgalmaz,
c)
az adóköteles
tevékenység célját szolgáló ugyanazon helyiségében (műhely, üzlet, telep stb.)
az első ellenőrzéstől számított egy éven belül második alkalommal mulasztotta
el számla- vagy nyugtakibocsátási kötelezettségét.
(2)9
05 Az (1) bekezdésben meghatározott
mulasztás ismételt előfordulása esetén a lezárás időtartama 30, majd minden
további esetben 60 nyitvatartási nap. Az ismétlődésre vonatkozó szabályok nem alkalmazhatóak,
ha két egymást követő ugyanolyan mulasztás között 3 év eltelt.
(3)9
06 A kiszabott bírságról és a lezárásról az
adóhatóság fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható határozatot hoz. A
határozatban rendelkezni kell a lezárás időtartamáról, illetve az adóhatóság
értesíti az adózót a határozatban foglaltak
végrehajtásának kezdő időpontjáról. A lezárás időpontjának meghatározásánál az
adózó részére kellő időt kell biztosítani a romlandó áruk, élő állatok
elszállítására, illetve az egyéb árukészlet tárolásának, megőrzésének biztosítására. Az
intézkedésből harmadik személyeket ért kárért az adózó köteles helytállni.
(4)9
07 a helyiséget az adóhatóság pecséttel zárja le, jól láthatóan feltünteti a
lezárás időtartamát és azt, hogy az üzletet az adóhatóság zárta le. A lezárás
akadályozása esetén az adóhatóság a rendőrség közreműködését veheti igénybe.
(5) Ha az adózó tevékenységét más adózóval közös helyiségben folytatja, a (4)
bekezdésben foglaltakat a helyiségnek a kötelezettségét elmulasztó adózó által
használt részére (részeire) vagy a tevékenység gyakorlásához használt tárgyaira kell
alkalmazni.
(6)9
08 A lezárás nem alkalmazható, ha a helyiség az adózó
lakásában, vagy lakástól műszakilag el nem különített helyiségcsoporton belül
található, továbbá akkor sem, ha a lezárás a településen a lezárandó üzlet
üzletkörébe eső helyi alapszükségletek, így különösen az élelmiszeripari termékek
vásárlását vagy olyan szolgáltatás iránti igény kielégítését akadályozza, mely
a településen egyébként más módon nem érhető el.
(7)9
09 A mulasztás első alkalommal történő elkövetése miatti
lezárás alkalmazhatóságnak vizsgálatakor az adóhatóság a mulasztási bírság
kiszabásánál meghatározott méltányossági szempontokat mérlegeli.
174/A. §— (1) 9
11 Az
állami adóhatóság a számviteli törvény szerinti beszámoló letétbe helyezésére
és közzétételére előírt határidő eredménytelen elteltét, illetve a céginformációs
szolgálat közzétételi költségtérítés teljesítésének elmulasztásáról
szóló értesítésének beérkezését követő 15 napon belül 30 napos határidő
tűzésével a 172. § (1) bekezdés e) pontja szerinti mulasztási bírság
kiszabása mellett felhívja az adózót a kötelezettség teljesítésére. Ha az adózó
a felhívás szerinti határidőben a kötelezettség teljesítését nem pótolja, az
állami adóhatóság a határidő elteltét követő napon 60 napos határidő tűzésével
a 172. § (7a) bekezdése szerinti mulasztási bírság kiszabása mellett ismételten
felhívja az adózót a kötelezettség teljesítésére. Ha az adózó a beszámoló
letétbe helyezési, illetve közzétételi kötelezettségének az ismételt
felhívásban szereplő határidőn belül sem tesz eleget, az állami adóhatóság az
adózó adószámát felfüggesztés nélkül hivatalból törli és erről a cégbíróságot
elektronikus úton haladéktalanul értesíti és kezdeményezi a cég megszűntnek
nyilvánítását.
(2) Az
(1) bekezdés nem alkalmazható, ha az adózó a mulasztás
elkövetésekor felszámolás vagy végelszámolás alatt állt.
Navigáció: