V. Fejezet
AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉG ADÓÜGYI
EGYÜTTMŰKÖDÉSI SZABÁLYAINAK ALKALMAZÁSA
Illetékes hatóság
56. § (1)4 32 Az Európai Közösség adóügyi együttműködési szabályainak
alkalmazása tekintetében illetékes hatóság - a vám és a jövedéki adó
kivételével - az állami adóhatóság Kormány által kijelölt
szerve (a továbbiakban: kapcsolattartó közigazgatási szerv). E bekezdést a 60-70. § szerinti behajtási jogsegélyre nem lehet alkalmazni.
szerve (a továbbiakban: kapcsolattartó közigazgatási szerv). E bekezdést a 60-70. § szerinti behajtási jogsegélyre nem lehet alkalmazni.
(2)4
33 Az Európai Közösség tagállamai illetékes
hatóságának jogsegély iránti megkeresése a magyar hatóságoktól érkezett
megkeresésekkel azonos megítélés alá esik.
Adómegállapítási
jogsegély
57. §— (1) 435 A
kapcsolattartó közigazgatási szerv az Európai Közösség tagállamai illetékes
hatóságának megkeresésére haladéktalanul átadja azokat az adóadatokat, amelyek
a megkereső tagállamban
aj— az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) teljes vagy részleges finanszírozási rendszerének részét képező visszatérítés,
aj— az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) teljes vagy részleges finanszírozási rendszerének részét képező visszatérítés,
intervenció és egyéb, pénzösszeg behajtására irányuló intézkedés, továbbá a
cukorágazat piacának közös szervezése keretében alkalmazott lefölözés és egyéb
díj,
b) a jövedelem-, nyereség- és
vagyonadó,
c) az általános forgalmi adó,
í#— a biztosítási díjakra kiszabott adó,
e)— az a)-d) pontban meghatározott tartozás végrehajtásával
kapcsolatban felmerült költség, továbbá a kamat, igazgatási pénzbüntetés és pénzbírság
megállapításához szükségesek és az állami adóhatóság nyilvántartásában
rendelkezésre állnak. Amennyiben a megkeresés teljesítéséhez más hatóságtól
kell az adatot beszerezni, a beszerzést követően a kapcsolattartó közigazgatási
szerv az adóadatot a megkereső hatóságnak haladéktalanul
továbbítja. Az adatátadás akadályáról, megtagadásának okáról a kapcsolattartó
közigazgatási szerv értesíti a megkereső hatóságot. Az általános forgalmi
adóval összefüggésben a kapcsolattartó közigazgatási szerv a 904/2010/EU rendelet
szabályai szerint jár el.
J)m
(2)4
40A kapcsolattartó közigazgatási szerv hivatalból adja át a másik tagállam illetékes
hatóságának az (1) bekezdésben meghatározott adókkal összefüggő adóadatokat,
amennyiben
a) alapos okkal feltételezhető, hogy a másik tagállamban adóveszteség keletkezik,
b)
az adózó olyan adókedvezményt vesz igénybe,
illetve az adózót olyan adómentesség illeti meg, amely a másik tagállamban
adófizetési kötelezettségnövekedést eredményez, illetve adókötelezettséget keletkeztet,
c) az adózó más tagállami
illetőségű adózóval adókikerülés céljából harmadik tagállamon vagy tagállamokon
keresztül bonyolítja ügyleteit,
cl) a kapcsolattartó közigazgatási szerv úgy
ítéli meg, hogy az adómegtakarítás a kapcsolt vállalkozásokra vonatkozó
szabályok megsértésével az eredmény újraelosztása útján valósul meg,
e) a korábban átadott adóadatokhoz
képest olyan új tények, körülmények merültek fel, melyek a tényállást az
adómegállapítás eredményessége érdekében kiegészítik.
(3)
Az Európai Közösség tagállamai illetékes hatóságának előzetes
jóváhagyásával az általa szolgáltatott adóadat harmadik tagállam illetékes
hatóságának tovább adható.
(4)4
41 A kapcsolattartó közigazgatási szerv az
adózót kérelmére tájékoztatja a (2) bekezdés alapján átadott adóadatairól.
(5)4
42 A kapcsolattartó közigazgatási szerv
viszonosság alapján az Európai Közösség tagállamai illetékes hatóságának az
(1)-(2) bekezdésben foglaltakon túl is átadhat adóadatot, ha az olyan
adóhatósági eljárás lefolytatásához szükséges, amelyhez a magyar jogszabályok
alapján is felhasználható. A kapcsolattartó közigazgatási szerv az Európai
Közösség tagállamainak illetékes hatóságával megállapodhat abban, hogy az adott
tagállam adóhatósági alkalmazottja az adatátadás érdekében a magyar adóhatóság
által végzett eljárási cselekményeknél jelen lehet. A kapcsolattartó
közigazgatási szerv értesíteni köteles az Európai Bizottságot
minden olyan az Európai Közösség tagállamai illetékes hatóságával kötött
viszonossági megállapodásról, amely nem kizárólag egyedi adóügyre vonatkozik.
(6) Az Európai Közösség tagállamainak adóhatóságai az ellenőrzés hatékonyságának
növelése érdekében az (1) bekezdés b)-d) pontjában meghatározott adók
tekintetében megállapodhatnak abban, hogy saját illetékességi
területükön egyidejűleg ellenőrzik egy vagy több adóalany adókötelezettségeinek
teljesítését, amennyiben ahhoz közös vagy egymást kiegészítő érdekük fűződik.
(7)4
43 A kapcsolattartó közigazgatási szerv az
Európai Közösség tagállamai illetékes hatóságának egyidejű ellenőrzésre
irányuló megkeresését továbbítja az illetékes adóhatóságnak. Az adóhatóság
határoz az egyidejű ellenőrzésben való részvételről, elutasító döntését
indokolni köteles. A kapcsolattartó közigazgatási szerv értesíti a megkereső
hatóságot az adóhatóság döntéséről.
(8)4
44 A kapcsolattartó közigazgatási szerv az
Európai Közösség tagállamai illetékes hatóságának megkeresésére - az e
törvényben meghatározott szabályoknak megfelelően - kézbesíti az adózónak a tagállami
adóhatóságok által az (1) bekezdésben meghatározottakkal kapcsolatban kibocsátott
határozatot, illetve egyéb okiratot. A kézbesítés iránti megkeresésben fel kell
tüntetni a határozat vagy egyéb okirat
tárgyát, az adózó nevét, címét, valamint minden egyéb, a címzett azonosításához
szükséges információt A kapcsolattartó közigazgatási szerv haladéktalanul
értesíti a megkereső hatóságot az általa tett intézkedésről, különösen a
kézbesítés időpontjáról.
(9)4 45 A kapcsolattartó közigazgatási szerv a 7.
számú mellékletben meghatározott kifizetőtől, illetve az ezzel összefüggésben
adatot szolgáltató más személytől beérkezett adóadatot a haszonhúzó illetősége szerinti tagállam
illetékes hatóságának az adóévet követő év június 20-ig továbbítja.
Titokvédelem
58. §— Az adóügyi együttműködés eredményeként a kapcsolattartó közigazgatási
szerv tudomására jutott adóadatok adótitoknak minősülnek azzal, hogy
a) azokat csak az adómegállapításban és az adóellenőrzésben közvetlenül közreműködő személy,
illetőleg az adóadattal érintett ügyben az egyébként eljáró pénzügyi nyomozó
használhatja fel,
b) a tájékoztatás joga megilleti
a bírósági eljárásban a törvény alapján közvetlenül részt vevő személyt.
Az adóadat átadás korlátai
59. § (1) 447 A kapcsolattartó közigazgatási szerv megtagadja a megkeresés
teljesítését, ha a kért adóadat az 52. § (2) bekezdése alapján belföldön nem
használható fel, illetőleg a megkereső tagállam joga az
58. §-ban foglaltakat nem tartalmazza.
58. §-ban foglaltakat nem tartalmazza.
(2)4
48 A kapcsolattartó közigazgatási szerv a
megkeresésben foglaltak teljesítését megtagadhatja, ha
aj— a kért adóadat beszerzése a kapcsolattartó
közigazgatási szerv vagy az adóhatóság számára aránytalanul nagy terhet
jelentene,
b) az adóadat kiadásával
jogszabályban meghatározott feladatainak teljesítését veszélyeztetné,
c) alapos okkal feltételezhető, hogy a megkereső hatóság a hazai joga alapján rendelkezésére
álló eszközöket - az elérni kívánt cél veszélyeztetése nélkül - még nem
merítette ki, cl) a kért adóadat kiadása kereskedelmi,
üzleti, szakmai titok vagy üzleti eljárás felfedéséhez vezetne, vagy egyéb
módon a jogrendbe ütközne, e)— a megkereső hatóság olyan adóadat
átadását kéri, amelynek szolgáltatását azonos tartalmú megkeresés esetén nem
tudná telj esíteni.
Külföldre
irányuló megkeresések—
59/A. §— (1) A
kapcsolattartó közigazgatási szerv az Európai Közösség tagállamainak illetékes
hatóságát adómegállapítási jogsegélykérés céljából az 57-59. §-oknak
megfelelően megkeresheti. A kapcsolattartó közigazgatási szerv a jövedelem-,
nyereség-, vagyonadóval kapcsolatos megkeresését a következő adónemekre
vonatkozóan adja ki: személyi jövedelemadó, társasági adó, osztalékadó,
építményadó, telekadó.
(2)
Az egyidejű ellenőrzésre irányuló megkeresés során a
kapcsolattartó közigazgatási szerv értesíti az érintett tagállamok illetékes
hatóságait azokról az adóügyekről, amelyek tekintetében az adóhatóság egyidejű
ellenőrzést javasol. A kapcsolattartó közigazgatási szerv megkeresését - az
alapjául szolgáló információ közlésével - megindokolja, és meghatározza az
ellenőrzés alá vont időszakot.
Behajtási
jogsegély—
60. §— (1) A behajtási jogsegély teljesítésének az alábbi követelésekkel
kapcsolatban van helye:
a)
az Európai Unió tagállama által vagy nevében,
illetve területi vagy közigazgatási alegysége - ideértve a helyi hatóságokat
(helyi önkormányzatokat) is - által vagy nevében, valamint az Európai Unió nevében kivetett
adó és illeték;
b)
az Európai
Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési
Alap (EMVA) teljes vagy részleges finanszírozási rendszerének részét képező
visszatérítések, intervenciók és egyéb intézkedések, ideértve az e
tevékenységgel kapcsolatban behajtandó összegek;
c)
a cukorágazat piacának közös szervezése keretében előírt lefölözések és egyéb
díjak.
(2) A behajtási jogsegély
rendelkezéseit alkalmazni kell továbbá a következő követelésekre is:
a)
az (1) bekezdésben meghatározott követelésekkel összefüggő
- az adó és illeték megállapítása, ellenőrzése (kivetése, közigazgatási
vizsgálat végrehajtása) során az adóhatóság, illetékes közigazgatási hatóság által megállapított vagy e hatóság kérésére közigazgatási
hatóság vagy bíróság által megerősített - közigazgatási szankció, bírság,
pótlék, díj, pótdíj;
b)
az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott
követeléshez kapcsolódó eljárásokhoz közigazgatási szerv vagy bíróság által
kibocsátott igazolások (így különösen hatósági bizonyítvány) és hasonló
okiratok díja;
c) az (1) bekezdésben és e bekezdés a)-b) pontjában meghatározott követelésekhez
kapcsolódó kamatok és díjak.
(3) A behajtási jogsegély
teljesítésének nincs helye a következő követelésekkel kapcsolatban:
a) az Európai Unió tagállamának,
illetve területi vagy közigazgatási alegységének, továbbá közjogi
társadalombiztosítási intézményének fizetendő kötelező társadalombiztosítási
járulék,
b) a (2) bekezdés hatálya alá nem tartozó díjak, ideértve a szerződéses jellegű (így
különösen közüzemi) díjakat is,
c) büntető eljárás keretében
megállapított büntetőjogi szankciók és a (2) bekezdés a) pontjának
hatálya alá nem tartozó egyéb büntetőjogi szankciók.
Információkérés iránti
megkeresés—
61. §— (1) A magyar megkeresett hatóság a megkereső
hatóság részére e hatóság kérelme alapján minden olyan információt
rendelkezésre bocsát, amely a megkereső hatóság számára a 60. §-ban
meghatározott követelése behajtásához szükséges lehet. Az információk rendelkezésre bocsátása érdekében a megkeresett magyar hatóság saját hatáskörben vagy megkeresés útján intézkedik mindazon
közigazgatási eljárás megindítása iránt, amely az információk megszerzése érdekében szükséges.
meghatározott követelése behajtásához szükséges lehet. Az információk rendelkezésre bocsátása érdekében a megkeresett magyar hatóság saját hatáskörben vagy megkeresés útján intézkedik mindazon
közigazgatási eljárás megindítása iránt, amely az információk megszerzése érdekében szükséges.
(2) A magyar megkeresett hatóság megtagadhatja azon információ rendelkezésre bocsátását,
a) amelyet a hasonló belföldi követelés behajtásának (végrehajtásának) céljából az e
követelésre vonatkozó jogszabályok alapján nem tudna megszerezni,
b) amely kereskedelmi, ipari vagy szakmai
titkot fedne fel, illetve
c) amelynek felfedése Magyarország biztonságát sértené vagy egyéb módon közrendbe
ütközne.
(3) A magyar megkeresett hatóság a megkereső hatóság által kért információ rendelkezésre bocsátását
nem tagadhatja meg kizárólag arra hivatkozva, hogy az információ hitelintézet,
pénzügyi vállalkozás,
vagy képviselőként, meghatalmazottként, bizományosként, ügynökként, vagyonkezelőként eljáró személy birtokában van, vagy egy személyben meglevő tulajdoni érdekeltségre vonatkozik.
vagy képviselőként, meghatalmazottként, bizományosként, ügynökként, vagyonkezelőként eljáró személy birtokában van, vagy egy személyben meglevő tulajdoni érdekeltségre vonatkozik.
Előzetes
megkeresés nélküli információcsere—
61/A. §— A magyar megkeresett hatóság részére a
megkereső hatóság által előzetes megkeresés nélküli információcsere keretében
továbbított információ a 69/D. §-ban foglaltak szerint felhasználható.
A kézbesítés
iránti megkeresés—
62. §— (1) A magyar megkeresett hatóság a megkereső hatóság kérelmére
intézkedik valamennyi olyan döntés és egyéb okirat- ideértve a bírósági
okiratot is - címzett személynek történő kézbesítéséről,
amely a megkereső tagállamból származik és a 60. §-ban meghatározott követelésre vagy annak behajtására vonatkozik. A kézbesítés iránti megkereséshez egységes formanyomtatványt kell mellékelni.
amely a megkereső tagállamból származik és a 60. §-ban meghatározott követelésre vagy annak behajtására vonatkozik. A kézbesítés iránti megkereséshez egységes formanyomtatványt kell mellékelni.
(2) A magyar megkeresett hatóság haladéktalanul tájékoztatja a megkereső hatóságot a kézbesítés
érdekében megtett intézkedésről, így különösen a kézbesítés időpontjáról.
(3)
A
megkereső tagállam illetékes hatósága által a
megkeresett tagállam joga szerint a Magyarország területén teljesített vagy nem
a behajtási jogsegély keretében kezdeményezett kézbesítés nem érinti a magyar
megkeresett hatóság kézbesítés iránti megkereséssel kapcsolatos eljárását.
(4) A magyar megkeresett hatóság a kézbesítés iránti megkeresést elutasítja, ha a megkereső hatóság
a rendelkezésére álló kézbesítési eljárásokat nem merítette ki, kivéve ha
a) a megkereső hatóságnak nem áll módjában az okiratot a magyar jogszabályok szerint
kézbesíteni, vagy
b) a megkereső hatóságnak az okirat ilyen kézbesítése aránytalan nehézséget okozna.
Behajtás iránti megkeresés461
63. §462 (1) A megkereső hatóság behajtás iránti megkeresésével érvényesített
követelését - a (2) bekezdésben foglalt eltérésekkel - a belföldi követeléssel
azonos módon kell kezelni a behajtás iránti
megkeresés teljesítése során.
megkeresés teljesítése során.
(2)
Ha
a megkereső hatóság tagállamával kötött megállapodás
eltérően nem rendelkezik, a magyar megkeresett hatóság (állami adó- és
vámhatóság) nem köteles a megkereső hatóság behajtás iránti megkereséssel
érvényesített követelésnek ugyanolyan elsőbbséget biztosítani, mint a belföldi
hasonló követeléseknek. A végrehajtási cselekmények foganatosítása kizárólag a
magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) hatáskörébe
tartozik, az önkormányzati adóhatóság vagy más magyar hatóság a végrehajtás
foganatosítása céljából nem kereshető meg.
(3)
A behajtás iránti
megkeresés teljesítésének végrehajtást engedélyező egységes okirat alapján van
helye, amely az e törvény végrehajtási eljárásról szóló rendelkezéseinek
alkalmazása során végrehajtható okiratnak minősül.
(4)
A
magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) a megkereső
hatóság kérelmére a végrehajtást engedélyező egységes okiratban foglalt
követelés behajtása iránt e törvénynek a végrehajtási eljárásról szóló - a
megkereséssel érvényesített követeléssel azonos, vagy ennek hiányában hasonló
követelésre vonatkozó - rendelkezései alkalmazásával jár el. Ha a magyar
jogszabályok alapján nincs a végrehajtást engedélyező egységes okiratban foglalt követeléssel
azonos vagy ahhoz hasonló belföldi követelés, a magyar megkeresett hatóság
(állami adó- és vámhatóság) a személyi jövedelemadó végrehajtására vonatkozó
rendelkezéseket alkalmazza.
(5)
A megkereső hatóság a
végrehajtást engedélyező egységes okiraton kívül más, a megkereső tagállamban a
követeléssel kapcsolatban kiállított okiratot is továbbíthat a magyar
megkeresett hatóság részére.
64. §463 (1) A magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) a
végrehajtást engedélyező egységes okiratban foglalt követelést (e §
alkalmazásában: követelés) forintban hajtja be.
(2)
A
magyar megkeresett hatóság a megkeresés beérkezése napjától a
követelés fedezetét biztosító végrehajtási cselekmény foganatosításának
napjáig, illetve a követelés megfizetésének napjáig az e törvényben
meghatározott mértékű késedelmi pótlékot számít fel. A késedelmi pótlék
felszámítására a nettó pótlékszámítás szabályai nem alkalmazhatók
(3)
A
követelés megfizetésére a magyar megkeresett hatóság
(állami adó- és vámhatóság) az e törvény fizetési könnyítésre vonatkozó
rendelkezései szerint a kötelezett személy részére fizetési könnyítést engedélyezhet. A
fizetési könnyítéssel kapcsolatos döntésről a magyar megkeresett hatóság a
megkereső hatóságot is értesíti.
(4) A magyar megkeresett hatóság a követelés és a (2)-(3) bekezdések alapján felszámított késedelmi
pótlék végrehajtási eljárásban érvényesített összegét átutalja a megkereső
hatóság részére.
65. §464 (1) A végrehajtást engedélyező eredeti okirattal, a végrehajtást
engedélyező egységes okirattal, az ezen okiratokban érvényesített követeléssel,
valamint a megkereső hatóság vagy a megkereső
tagállam más illetékes szerve által történő kézbesítés érvényességével kapcsolatos j ogorvoslati kérelmet a megkereső tagállam illetékes szervéhez kell előterj eszteni. A magyar megkeresett hatóság a behajtás
iránti megkeresés teljesítése során bármely érdekelt fél ilyen tárgyú jogorvoslati kérelmét - joghatóság hiányában, érdemi vizsgálat nélkül - végzéssel elutasítja. A végzés indokolása azt is tartalmazza, hogy a
jogorvoslati kérelmet a megkereső tagállam illetékes szervéhez kell benyújtani a megkereső tagállam jogszabályainak megfelelően.
tagállam más illetékes szerve által történő kézbesítés érvényességével kapcsolatos j ogorvoslati kérelmet a megkereső tagállam illetékes szervéhez kell előterj eszteni. A magyar megkeresett hatóság a behajtás
iránti megkeresés teljesítése során bármely érdekelt fél ilyen tárgyú jogorvoslati kérelmét - joghatóság hiányában, érdemi vizsgálat nélkül - végzéssel elutasítja. A végzés indokolása azt is tartalmazza, hogy a
jogorvoslati kérelmet a megkereső tagállam illetékes szervéhez kell benyújtani a megkereső tagállam jogszabályainak megfelelően.
(2)
A
megkereső tagállam illetékes hatósága tájékoztatja a
magyar megkeresett hatóságot az (1) bekezdésben foglalt jogorvoslati kérelem
beérkezéséről és a követelés jogorvoslati kérelemben nem vitatott összegéről.
(3)
A
magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) a megkereső
tagállam illetékes hatósága (2) bekezdésben foglalt tájékoztatása vagy az
érdekelt személy azonos tartalmú tájékoztatása alapján a végrehajtási
eljárást a megkereső tagállam illetékes szervének érdemi döntéséről szóló
tájékoztatása beérkezéséig a jogorvoslati kérelemben vitatott követelés összege
vonatkozásában felfüggeszti. A végrehajtási
eljárás felfüggesztésének nincs helye, ha a megkereső tagállam illetékes
hatósága a felfüggesztés mellőzését a mellőzés indokainak közlésével együtt
kéri. A végrehajtási eljárás felfüggesztéséről vagy annak mellőzéséről az
magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) végzéssel dönt, és e
döntéséről értesíti a megkereső hatóságot és az érintett személyt is. Ha a
megkereső tagállam illetékes szerve
jogorvoslati kérelemnek részben vagy egészben helyt ad, a megkereső hatóság
felel a végrehajtási eljárásban érvényesített összeg érintett személynek való
visszatérítéséért és a behajtási megkeresés teljesítésével kapcsolatban
a magyar jogszabályok alapján érvényesíthető kárért.
(4)
Ha a megkereső hatóság vagy a
megkereső tagállam illetékes szerve egyeztetési eljárást kezdeményez és ezen
eljárás eredménye érintheti a behajtás iránti megkereséssel érvényesített
követelést, a magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) az
egyeztetési eljárás eredményéről való tudomásszerzés napjáig a végrehajtási
eljárást felfüggeszti. A végrehajtási eljárás felfüggesztéséről vagy annak mellőzéséről a magyar megkeresett hatóság
(állami adó- és vámhatóság) végzéssel dönt, és erről értesíti a megkereső
hatóságot és az érintett személyt is. A végrehajtási eljárás felfüggesztésének
nincs helye, ha a megkereső hatóság (megkereső tagállam illetékes
szerve) és a magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) közös
álláspontja szerint a végrehajtási eljárás csalás vagy fizetésképtelenség miatt
különösen sürgős esetnek minősül.
(5)
A
végrehajtási eljárás felfüggesztésének időtartama alatt a
magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) a megkereső hatóság
kérésére, illetve ennek hiányában, ha annak e törvény szerinti feltételei
fennállnak, biztosítási intézkedést foganatosíthat.
(6)
A
magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) hatáskörébe
tartozik a behajtás iránti megkeresés alapján indult végrehajtási eljárással,
valamint a kézbesítési megkeresés alapján teljesített kézbesítés
érvényességével kapcsolatos jogorvoslati kérelem elbírálása. E jogorvoslati
kérelmekkel kapcsolatos döntéséről a magyar megkeresett hatóság (állami adó- és
vámhatóság) a kérelmező személyt és a megkereső hatóságot is tájékoztatja.
66. §465 (1) A megkereső hatóság a behajtás iránti megkereséssel kapcsolatos
releváns információt haladéktalanul továbbítja a magyar megkeresett hatóság
részére. A magyar megkeresett hatóság kellő
gondossággal tájékoztatja a megkereső hatóságot a behajtás iránti megkereséssel
kapcsolatos intézkedésről.
(2) A megkereső hatóság - a módosítás indokát is megjelölve - haladéktalanul
tájékoztatja a magyar megkeresett hatóságot a behajtás iránti megkeresés
módosításáról vagy a megkeresés visszavonásáról.
(3)
Ha a behajtás iránti
megkeresés módosítására a 65. § (1) bekezdés szerinti jogorvoslati kérelemben
hozott döntés miatt kerül sor, a megkereső hatóság e döntést és a felülvizsgált
végrehajtást engedélyező egységes okiratot továbbítja a magyar megkeresett
hatóság részére. A magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) ezen
okiratok beérkezése napját követően a módosított (felülvizsgált) végrehajtást engedélyező egységes okirat alapján jár
el. Az ezen okiratok beérkezése napját megelőzően megkezdett, a módosított
(felülvizsgált) végrehajtást engedélyező egységes okiratban foglaltaknak
megfelelő végrehajtási cselekmények és biztosítási intézkedések is
foganatosíthatók, kivéve, ha a behajtás iránti megkeresés, illetve a
végrehajtást engedélyező egységes okirat módosítására a végrehajtást
engedélyező eredeti okirat vagy a végrehajtást engedélyező egységes okirat
érvénytelensége miatt került sor.
(4) A módosított behajtás iránti megkeresés és a módosított végrehajtást
engedélyező egységes okirat további módosítására a (2)-(3) bekezdésben, 65. §
és 70. § 12. pontjában foglaltakat alkalmazni kell.
66/A. §— (1) A magyar megkeresett hatóság a behajtás iránti megkeresést elutasítja, ha
66/A. §— (1) A magyar megkeresett hatóság a behajtás iránti megkeresést elutasítja, ha
a) a követelést vagy a
végrehajtást engedélyező egységes okiratot a megkereső tagállamban vitatják,
kivéve a 65. § (3) bekezdés második mondatának megfelelő eseteket, vagy
b) a megkereső tagállamban rendelkezésre álló behajtási eljárásokat a megkereső
hatóság előzetesen nem merítette ki. (2) Az (1) bekezdés b) pontja
szerint nincs helye a behajtás iránti megkeresés elutasításának, ha
a)
a rendelkezésre álló információk alapján nyilvánvaló,
hogy a megkereső tagállamban a végrehajtási eljárás nem vezet eredményre
különösen azért, mert a megkereső tagállamban az adósnak nincs végrehajtás alá
vonható vagyona és a megkereső hatóság tudomása szerint az adósnak Magyarország
területén végrehajtás alá vonható vagyona van; vagy
b) a megkereső tagállamban a végrehajtási eljárás aránytalan nehézséggel járna.
Biztosítási
intézkedésre irányuló megkeresés—
67. §— (1) A magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) a megkereső
hatóság kérelmére biztosítási intézkedést foganatosít, ha
a) a megkeresés beérkezésének időpontjában az adós vitatja a követelést, vagy
b) a végrehajtást engedélyező
eredeti okiratot vagy a végrehajtást engedélyező egységes okiratot a megkereső
hatóság még nem állította ki, vagy
c) a 149. § (2) bekezdés a) vagy
b) pontjában foglalt feltételek egyike fennáll, és valószínűsíthető, hogy a követelés későbbi kielégítése veszélyben
van.
(2)
A biztosítási intézkedés
iránti megkereséshez mellékelni kell a biztosítási intézkedés engedélyezése
céljából kiállított, a behajtás iránti megkereséssel érvényesített követelésre
vonatkozó okiratot, amely végrehajtható
okiratnak minősül. Ha ilyen okirat nem áll rendelkezésre, a biztosítási
intézkedést a magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) végzésben
rendeli el.
(3)
A biztosítási intézkedés
iránti megkereséshez a megkereső hatóság a (2) bekezdésben meghatározott
okiraton kívül más, a megkereső tagállamban a behajtás iránti megkereséssel
érvényesített követeléssel kapcsolatos okiratot is mellékelhet.
(4) A 63. § (1)-(2), (4)
bekezdéseiben, 64. § (1) bekezdésében, 65. §-ban és 66. § (1)-(4) bekezdéseiben
foglaltakat a biztosítási intézkedés iránti megkeresés teljesítése során
megfelelően alkalmazni kell.
A megkeresés
elutasítása—
68. §— (1) A magyar megkeresett hatóság a 60-67. § szerinti megkeresést
elutasítja, ha
a) a megkeresés olyan követelésre vonatkozik, amelynek a megkereső tagállam joga
szerinti esedékességi napja és a megkeresés beérkezésének napja között több
mint öt naptári év telt el, vagy
b) a (2) és (3) bekezdésben foglalt
esetekben a követelés esedékességének a megkeresés tagállambeli időpontjától
számított több mint tíz naptári év eltelt, vagy
c)
a követelés behajtása - az adós személy helyzete
miatt - Magyarországon komoly gazdasági nehézséget okozna, feltéve, hogy a
magyar jogszabályok szerint hasonló követelésre ez a behajtást kizáró ok külön jogszabály
alapján alkalmazható lenne.
(2) Ha a megkereséssel érvényesített követelés összege az 1500 eurónak megfelelő
pénzösszegnél kisebb, a magyar megkeresett hatóság a 63-67. § szerinti
megkeresést elutasítja.
(3)
Ha
a kötelezett személy vagy más érdekelt személy a
követeléssel vagy a végrehajtást engedélyező eredeti okirattal kapcsolatban
jogorvoslati kérelmet nyújtott be, az (1) bekezdés a) pontja szerinti határidő
kezdőnapja az a nap, amelyen a megkereső tagállam illetékes hatósága (bírósága)
megállapítja, hogy a követeléssel vagy a végrehajtást engedélyező eredeti
okirattal kapcsolatban további jogorvoslatnak nincs helye.
(4) Ha a követeléssel kapcsolatban a
megkereső tagállam illetékes hatósága fizetési könnyítést (halasztott fizetést
vagy részletfizetést) engedélyezett, az (1) bekezdés a) pontja szerinti
határidő a fizetési
könnyítés alapján előírt fizetési határidő
lejárta napján kezdődik.
(5) A magyar megkeresett hatóság a megkeresés elutasításáról, az ok megjelölésével tájékoztatja a
megkereső hatóságot.
Egyéb közös
rendelkezések—
69.
§— (1) Az elévülési idő
számítására a megkereső tagállam jogát kell alkalmazni.
(2) A megkereső hatóság és a
magyar megkeresett hatóság tájékoztatja egymást a behajtás iránti vagy
biztosítási intézkedésre irányuló megkereséssel érintett követeléssel
kapcsolatos elévülési időt megszakító, felfüggesztő, meghosszabbító jogi
tényekről (intézkedésekről).
69/A.
§— (1) A magyar megkeresett
hatóság a megkeresés alapján megteszi a megfelelő intézkedéseket a 64. § (4)
bekezdésben meghatározott összegek és a 179. § szerint az eljárás adózót
(személyt) terhelő költségeinek érvényesítése érdekében.
(2)
Magyarország a behajtási jogsegély teljesítésével kapcsolatban felmerült költség
megtérítése iránt a megkereső tagállammal (megkereső hatósággal) szemben igényt
nem érvényesít és a megkereső tagállam (megkereső hatóság) ilyen igényét
nem telj esí ti. E rendelkezéstől eltérni kizárólag a (3) bekezdésben
foglaltak, vagy a magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) és a
megkereső hatóság egyedi költségmegtérítési szabályairól szóló
megállapodása alapján lehet. Egyedi költségmegtérítési megállapodásnak akkor
van helye, ha a magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) és a megkereső hatóság közös álláspontja szerint a behajtási jogsegély
teljesítése a szervezett bűnözés elleni küzdelemmel kapcsolatos, illetve nagyon
magas költséggel jár, vagy különleges nehézséget okoz.
(3)
A
megkereső tagállam felelős minden olyan költségért,
veszteségért, kárért, amely a behajtási jogsegély keretében érvényesített
követelés vagy a végrehajtást, illetve biztosítási intézkedést engedélyező eredeti okirat
érvénytelensége miatti intézkedések következményeként merült fel.
69/B. §— (1) A megkereső
hatóság
a) az információkérés, a kézbesítés, a behajtás és a biztosítási intézkedés iránti
megkeresést,
b) a végrehajtást engedélyező
egységes okiratot, a biztosítási intézkedést engedélyező eredeti okiratot,
c) a 63. § (5) bekezdésben és a 65.
§-ban meghatározott okiratot
formanyomtatvány használatával, elektronikus úton továbbítja a magyar megkeresett
hatóság részére, kivéve, ha ez gyakorlati okból nem megvalósítható.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni a formanyomtatványhoz csatolt bármely
más okirat, az okirat másolata, kivonata továbbítása esetén is.
(3)
Lehetőség szerint a formanyomtatványokat kell alkalmazni a behajtási
jogsegély teljesítése során a magyar megkeresett hatóság és a megkereső hatóság
közötti, az (1) bekezdésben foglalt okiratok továbbításától eltérő kommunikációra is.
(4) A behajtási jogsegély teljesítése
során megszerzett információ és megtett intézkedés érvényességét az (1)-(4)
bekezdésben foglalt rendelkezések megsértése nem érinti.
69/C. §— (1) A megkereső
hatóság az információkérés, a kézbesítés, a behajtás és a biztosítási
intézkedés iránti megkeresést, a kézbesítés iránti megkeresés teljesítéséhez
alkalmazott bármely formanyomtatványt és a
végrehajtást engedélyező egységes okiratot magyar nyelven vagy magyar nyelvű
fordítást mellékelve továbbítja a magyar megkeresett hatóság részére.
(2) A kézbesítés iránti megkeresés
alapján kézbesítendő okiratok a megkereső tagállam hivatalos nyelvén
továbbíthatók a magyar megkeresett hatóság részére.
(3)
A
magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) és a
megkereső szerv (megkereső tagállam illetékes hatósága) megállapodást köthet a
behajtási jogsegély teljesítése során, illetve az (1) és (2) bekezdésben
foglalt esetekben alkalmazandó nyelv(ek)ről.
(4)
Az (1) bekezdésben foglalt
okiratokat érvénytelennek kell tekinteni, ha továbbításukra az (1) bekezdésben,
illetve a (3) bekezdés szerinti megállapodás esetén e megállapodásban foglaltak
megsértésével került sor.
(5)
A magyar megkeresett
hatóság
a megkereső hatóságtól kérheti az (1) bekezdésben foglaltak megsértése esetén
az okiratok magyar nyelvre, a (3) bekezdésben foglaltak megsértése esetén pedig
az okiratok megállapodás szerinti nyelvre történő fordítását. A behajtási
jogsegély teljesítésének ügyintézési határidejébe a magyar megkeresett hatóság
kérelme továbbításának napja és a fordítás megérkezésének napja közötti időszak
nem számít bele.
69/D.
§— (1) A behajtási jogsegély
teljesítése során a magyar megkeresett hatóság által közölt, továbbított vagy szerzett
információ adótitoknak minősül.
(2)
Az (1) bekezdés szerinti
információkat a magyar megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) és más
magyar közigazgatási hatóság kizárólag a 62. § (1)-(2) bekezdésekben
meghatározott követelések végrehajtása, az ilyen
követelésekkel kapcsolatos biztosítási intézkedések, valamint a
társadalombiztosítási járulékok megállapításához és végrehajtásához
használhatja fel. E rendelkezéstől eltérni és az információt más célra
felhasználni kizárólag az információt szolgáltató tagállam kifejezett írásbeli
engedélyével lehet.
(3)
Az
(1) bekezdés szerinti információkat a magyar
megkeresett hatóság (állami adó- és vámhatóság) és más magyar közigazgatási
hatóság eljárása során a hasonló információra magyar jogszabályok szerint vonatkozó
rendelkezéseknek megfelelően használhatj a fel bizonyítékként.
(4)
A
megkereső vagy megkeresett hatóság tagállamától
eltérő tagállam illetékes hatósága (harmadik fél) részére a magyar megkeresett
hatóság a behajtási jogsegély teljesítése során szerzett információt akkor
továbbíthatja, ha megítélése szerint az információ a harmadik félnek a (2)
bekezdésben meghatározott célból hasznos lehet, és az információt szolgáltató
megkeresett vagy megkereső hatóság az információ
továbbítását nem ellenezte. A magyar megkeresett hatóság az információ
továbbítását megelőzően tájékoztatja az információt szolgáltató megkereső vagy
megkeresett hatóságot az információ szolgáltatásának szándékáról, e hatóság a
tájékoztatás beérkezésétől számított tíz munkanapon belül megküldött
nyilatkozatában ellenezheti az információ továbbítását.
(5)
A
magyar megkeresett hatóság információt szolgáltató hatóságként
akkor ellenzi az információ harmadik félnek való továbbítását, ha az nincs
összhangban a behajtási jogsegély rendelkezéseivel. E bekezdés és a (4) bekezdés alkalmazásában információt szolgáltató
megkeresett vagy megkereső hatóság az a hatóság, amelytől az információ
eredetileg származik.
(6)
Az
(1) bekezdés szerinti információt kizárólag a CCN
működtetéséhez és fejlesztéséhez szükséges mértékben lehet az Európai Bizottság
Bizottsági Akkreditációs Hatósága által megfelelően akkreditált személy
rendelkezésére bocsátani.
Más
tagállamba irányuló megkeresés és előzetes megkeresés nélküli információcsere—
69/E.
§— (1) Ha a magyar megkereső
hatóság a behajtási jogsegély teljesítése iránt más tagállam illetékes
hatóságát keresi meg, a 60-70. § rendelkezéseit az e §-ban foglaltak figyelembe
vételével kell alkalmazni.
(2)
A
magyar megkereső hatóság a behajtás iránti jogsegélyt a 60.
§ (1) bekezdés a) és (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben az e
törvény 4. § (1) bekezdése szerinti adóval, a 60. § (2) bekezdés a) és c)
pontja
szerinti esetben az e törvény szerinti bírsággal, pótlékkal, költséggel
kapcsolatban alkalmazza.
(3) Az önkormányzati adóhatóság
hatáskörébe tartozó adóval kapcsolatban behajtási jogsegélyt felettes szerve
útján, a magyar megkereső hatóság közvetítésével érvényesít.
(4)
Ha
az adó - ideértve az illetéket is - visszatérítése egy másik
tagállamban letelepedett vagy ott tartózkodási hellyel rendelkező adózót
(személyt) érint, a magyar megkereső hatóság tájékoztathatja a letelepedési hely
vagy tartózkodási hely szerinti tagállam megkereső hatóságát a várható
visszatérítésről (előzetes megkeresés nélküli információcsere). E rendelkezést
az általános forgalmi adó visszatérítésével kapcsolatban nem lehet alkalmazni.
(5)
A
magyar megkereső hatóság által kezdeményezett behajtási
jogsegély teljesítése során a megkeresett hatóság által vagy annak nevében tett
olyan intézkedést, amely az elévülést a megkeresett tagállam joga és a magyar
jogszabályok szerint is megszakítja vagy meghosszabbítja (felfüggeszti), az
elévülési idő számítása során a magyar jog szerint elévülést megszakító,
meghosszabbító (felfüggesztő) intézkedésnek kell tekinteni.
(6)
Ha
a megkeresett tagállam joga az elévülés megszakítását,
meghosszabbítását (felfüggesztését) nem teszi lehetővé, akkor a magyar
megkereső hatóság által kezdeményezett behajtási jogsegély teljesítése során a megkeresett hatóság által vagy nevében tett olyan intézkedést,
amely a magyar jog szerint elévülést megszakító vagy meghosszabbító
(felfüggesztő) intézkedésnek minősülne, az elévülési idő számítása során elévülést
megszakító vagy meghosszabbító (felfüggesztő) intézkedésnek kell tekinteni.
69/F. §— (1) A magyar megkeresett hatóság, a magyar
megkereső hatóság a más tagállam megkeresett, illetve megkereső hatóságával
megállapodást köthet, amely alapján a megkereső hatóság kijelölt (felhatalmazott)
tisztviselője a behajtási jogsegély teljesítésének előmozdítása céljából:
a) jelen lehet a megkeresett tagállam közigazgatási hatóságának hivatalában a közigazgatási eljárás
során;
b) jelen lehet a megkeresett tagállam területén végrehajtott közigazgatási eljárásokban (ideértve az
adóhatósági ellenőrzéseket is);
c) segítheti a megkeresett tagállam
tisztviselőit a megkeresett tagállamban bírósági eljárás során
(2) Az (1) bekezdés szerinti
együttműködés esetén a megkereső tagállam tisztségviselője Magyarországon,
illetve a magyar megkereső hatóság tisztségviselője a megkeresett tagállamban a
személyazonosságát a külön jogszabályban
meghatározottak szerint, valamint eljárási jogosultságát (megbízólevéllel, vagy
más hasonló okirattal) igazolni köteles.
Értelmező rendelkezések—
70.
§— A 60-69/F. §-ok
alkalmazásában:
1.
behajtási jogsegély: az információkérés, a kézbesítés, a behajtás és a
biztosítási intézkedés iránti megkereséssel kapcsolatos, 60-69/F. §-ban
szabályozott eljárás;
2.
megkereső hatóság: az Európai Unió tagállamának központi kapcsolattartó
irodája, kapcsolattartó irodája vagy kapcsolattartó szerve, amely a behajtási
jogsegéllyel érintett követeléssel kapcsolatban segítségnyújtás iránti megkeresést küld;
3.
megkeresett
hatóság: az Európai Unió tagállamának központi
kapcsolattartó irodája, kapcsolattartó irodája vagy kapcsolattartó szerve,
amelyhez behajtási jogsegély iránti megkereséssel fordulnak;
4.
magyar
illetékes hatóság: az adópolitikáért felelős miniszter;
5. magyar megkereső hatóság, magyar megkeresett hatóság: a
behajtási jogsegéllyel kapcsolatban az állami adó- és vámhatóság
Kormányrendeletben központi kapcsolattartó irodaként, kapcsolattartó
irodaként, vagy kapcsolattartó szervként kijelölt szerve, szervezeti egysége az alábbiak figyelembevételével:
irodaként, vagy kapcsolattartó szervként kijelölt szerve, szervezeti egysége az alábbiak figyelembevételével:
5.1.
központi kapcsolattartó iroda: a behajtási jogsegély területén
elsődlegesen felelős szerv az Európai Unió más tagállamával való
kapcsolattartásért, valamint külön kifejezett felhatalmazás esetén felelős az Európai
Bizottsággal való kapcsolattartásért is;
5.2.
kapcsolattartó iroda: a behajtási jogsegély területén belül a 60. §-ban
meghatározott egy vagy több adó- vagy díjtípus, vagy kategória vonatkozásában
felelős szerv az Európai Unió más tagállamával való kapcsolattartásért;
5.3. kapcsolattartó szerv: a központi kapcsolattartó szervtől és a
kapcsolattartó irodától különböző hatóság, amely hatásköréhez kapcsolódóan vesz
részt a behajtási jogsegéllyel kapcsolatos
együttműködésben
együttműködésben
6. személy:
a) a természetes személy és a jogi
személy;
b) a magyar jogszabályok alkalmazásában, valamint ha a más tagállam jogszabályai úgy
rendelkeznek, a jogi személyiség nélküli jogképes személyegyesülés (társulás);
továbbá
c) a magyar jogszabályok alkalmazásában az adózó, valamint a más tagállam joga szerint
egyéb, bármilyen jellegű és formájú, jogi személyiséggel rendelkező vagy nem
rendelkező jogi konstrukció, amely olyan eszközöket birtokol vagy kezel,
amelyekre - beleértve az azokból származó jövedelmet is - a behajtási jogsegély
hatálya alá tartozó adók bármelyikét kivetik.
7.
elektronikus
úton: adatok (információk) elektronikus berendezések
segítségével történő feldolgozása (a digitális tömörítést is beleértve) és
tárolása vezetékes vagy rádión keresztül történő továbbítás, optikai
technológiák vagy más elektromágneses megoldás alkalmazásával.
8.
CCN-hálózat: a közös
kommunikációs hálózaton (CCN) alapuló, a megkereső és megkeresett hatóságok
közötti a vám- és az adóügy területén a teljes körű elektronikus
információtovábbításhoz az Európai Unió által kifejlesztett közös felület.
9.
formanyomtatvány: az adókból,
vámokból, illetékekből és egyéb intézkedésekből eredő követelések behajtására irányuló
kölcsönös segítségnyújtásról szóló 2010/24/EU tanácsi irányelv 26. cikke
alapján az Európai Bizottság által elfogadott részletes szabályoknak megfelelő
formanyomtatvány.
10. kézbesítés iránti egységes formanyomtatvány: olyan formanyomtatvány,
amely legalább a következő információkat tartalmazza:
a) a címzett személy neve és
címe, valamint az azonosítására szolgáló más lényeges adat;
b) a kézbesítés célja és a végrehajtására előírt határidő;
c) a formanyomtatványhoz mellékelt okirat bemutatása, valamint az érintett követelés
jellege és összege;
d) annak a hatóságnak a neve (elnevezése), székhelye, egyéb postai vagy elektronikus
címe
oo) amely a formanyomtatványhoz mellékelt okirat vonatkozásában illetékes hatóság, valamint ha
ettől eltér
pp) amelytől a kézbesített okirattal
vagy a fizetési kötelezettséggel kapcsolatos jogorvoslatokra vonatkozóan
további tájékoztatás kérhető.
11.
végrehajtást engedélyező eredeti okirat: olyan okirat, amely a
végrehajtást a megkereső tagállamban teszi lehetővé.
12. végrehajtást engedélyező
egységes okirat: olyan okirat, amely a megkereső államtól eltérő tagállamban
való behajtási és biztosítási intézkedések kizárólagos alapját képezi. A
végrehajtást engedélyező egységes okirat a végrehajtást engedélyező eredeti okirat lényeges
tartalmi elemeit, valamint legalább a következő információkat tartalmazza:
a) az okirat azonosítása szempontjából szükséges információ, a
követelés leírása (különösen a követelés jellege; az az időszak, amelyre a
követelés vonatkozik; a végrehajtási eljárás szempontjából bármely jelentős
időpont; a követelés összege és összetevői, mint a főkövetelés és a kamat);
b) az adós személy neve, valamint
az azonosítását szolgáló más lényeges adat;
c) annak a hatóságnak a neve (elnevezése), székhelye, egyéb postai vagy elektronikus
címe
ee) amely a végrehajtást engedélyező egységes okirathoz mellékelt okirat
vonatkozásában illetékes hatóság, valamint ha ettől eltér
ff)
amelytől a követeléssel vagy a fizetési
kötelezettséggel kapcsolatos jogorvoslatokra vonatkozóan további tájékoztatás
kérhető.
Navigáció:
Visszalépés a Törvénytár: Törvény az adózás rendjéről - fejezetek választása oldalra
Navigáció:
Visszalépés a Törvénytár: Törvény az adózás rendjéről - fejezetek választása oldalra