Hatály: 2013.I.1
195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás
ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások
fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
A társadalombiztosítás
ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások
fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 58. §-ában,
valamint a kötelező egészségbiztosítás
ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdésének n) pontjában
foglalt felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:
1. §- (1) 2 Ha a biztosítással járó jogviszonyból származó,
tárgyhónapra eső jövedelem egy része Magyarországon, másik része külföldön
adóztatható, járulékalapként
a) a Tbj. 4. § k) pontjának 1. alpontjában meghatározott jövedelmet és
b)
a Tbj. 4. § k) pontjának 2. alpontjában
említett személyi alapbér, illetve szerződésben meghatározott díj összegének
azon időszakra (naptári napokra) vonatkozó arányos részét, amelyben a jövedelem
külföldön
adóztatható
együttesen kell figyelembe venni.
(2) 3A Tbj. 4. § k) pontjának 2. alpontjában meghatározott személyi alapbér a
munkaszerződés alapján fizetett, juttatott, az adott munkakörben
foglalkoztatott kiküldetését megelőző évi havi átlagos alapbére. Ennek hiányában a
tárgyhavi személyi alapbér a járulékalap.
2. § (1)4
(2)-(4)5
(5)6 (6)7
(7) 8 Amennyiben a pénztártag a
magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény
(a továbbiakban: Mpt.) 23. §-a (1) bekezdésének g) pontja szerinti
választási lehetőségével élve magán-nyugdíjpénztári tagsági jogviszonyát meg
kívánja szüntetni és erről a pénztár részére a Tbj. 5. §-a szerinti biztosítási
jogviszony, vagy a Tbj. 34. § (1) bekezdése szerinti megállapodás megszűnését követő 90 napon belül írásban nyilatkozik, a
nyilatkozatában a biztosítási jogviszony, illetőleg a megállapodás
megszűnésének napját is közölnie kell. Amennyiben a pénztártag egyidejűleg több biztosítási jogviszonyban áll, a
nyilatkozat megtételekor a magánnyugdíjpénztárnak a tagot tájékoztatni kell
arról, hogy a magán-nyugdíjpénztári tagdíjfizetési kötelezettsége a
továbbiakban egyik jogviszonyában sem áll fenn.
2/A. t
3.
§— Ha a szerzői jogi védelem, találmányi szabadalmi oltalom,
védjegyoltalom, földrajzi árujelzők oltalma, mintaoltalom alatt álló mű,
alkotás, valamint az újítás (a továbbiakban együtt: szerzői jogi védelem alatt
álló mű) hasznosítására irányuló felhasználási, hasznosítási, használati
szerződés (a továbbiakban együtt: felhasználási szerződés) alapján a szerzői
jogi védelem alatt álló mű szerzője, előadója (előadóművész) személyes
közreműködésre is kötelezett, e tevékenységet a megbízásra vonatkozó szabályok
szerint kell elbírálni. A járulékalap megállapításakor a felhasználási
szerződés (előadás) szerinti személyes munkavégzés (közreműködés) díjazását kell figyelembe
venni.
4.
§ (1) 11 Ha a
biztosítás időtartama a biztosítási jogviszony kezdő vagy befejező időpontjának
megállapítása hiányában a Tbj. 7. §-a alapján nem állapítható meg vagy az
vitatott, akkor a biztosítás időtartamaként a tevékenység időtartamát,
teljesítésére irányuló szerződés esetén a szerződés megkötésétől a teljesítésig
eltelt időtartamot, ha sem a tevékenység időtartama, sem a teljesítés időpontja
nem
állapítható meg, akkor a díj kifizetéséig
(esedékességéig) eltelt időtartamot kell figyelembe venni.
(2)12
Ha a díjazásra nem havi rendszerességgel, hanem időszakonként,
illetőleg a tevékenység befejezését követően kerül sor, a biztosítási
kötelezettséget a díjazás kifizetésekor (esedékességekor) kell elbírálni. A
biztosítási kötelezettség elbírálásához a kifizetett díjból - ideértve az
előleget is - a személyi jövedelemadó előleg alapjának számításánál
jövedelemként figyelembe vett összeget azon időtartam naptári napjainak
számával kell elosztani, amelyre a díjazás történt.
(3)13
(4) Az
előadó (művész) biztosítási kötelezettsége elbírálásánál
figyelembe vehető időtartam a felhasználási szerződés megkötésétől az előadásra
történő felkérés elfogadásától az előadás tartása napjáig áll fenn, azonban
szerződésenként (előadásonként) legfeljebb 7 nap vehető figyelembe.
(5)14 A Tbj. 5. §-ának (2)
bekezdésében említett választott tisztségviselő biztosítási kötelezettségének
elbírálásánál azt az időszakot kell figyelembe venni, amely a választás
napjától a díj fizetéséig, illetőleg az előző kifizetéstől az újabb díj
kifizetésének napjáig, vagy ha a tisztség megszűnt, akkor a tisztség
megszűnésének napjáig eltelt.
4/A. §— (1) A
biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony alapján kifizetett járulékalapot
képező jövedelem után a nyugdíjjárulékot a kifizetés napján érvényes
járulékfizetési felső határ [Tbj. 24. § (2) bek] figyelembevételével kell
megállapítani.
(2)
Az esedékességet követő
időpontban kifizetett járulékalapot képező jövedelmet (elmaradt követelés) a
Tbj. 24. §-ának (1) bekezdése szerinti járulékfizetési kötelezettség
megállapításánál - a járulékfizetési felső határig - arra az évre (időszakra)
kell figyelembe venni, amely évre (időszakra) azt kifizették.
(3)
A biztosítási
kötelezettséggel járó jogviszony megszűnésére tekintettel, e biztosítási időnek
a következő naptári évre áthúzódó időtartamára kifizetett, járulékalapot képező
jövedelem után a nyugdíjjárulékot a kifizetés napján érvényes járulékfizetési
felső határ napi összegének figyelembevételével kell megállapítani és
megfizetni.
(4)
A
járulékalap megállapításánál a Tbj. 4. §-ának k) pontjában
meghatározott, járulékalapot képező jövedelmet akkor is számításba kell venni,
ha annak kifizetésére a biztosítási jogviszony megszűnését követően kerül
sor.
(5)17 A biztosítással járó jogviszony megszűnését követően,
e jogviszony alapján kifizetett (juttatott) járulékalapot képező jövedelmet a
járulékfizetési felső határig úgy kell figyelembe venni, mintha annak kifizetésére a
jogviszony megszűnése napján került volna sor.
(6)18 A biztosítás szünetelése alatt - a
szünetelést megelőzően fennálló biztosítással járó jogviszony alapján -
kifizetett (juttatott) járulékalapot képező jövedelmet a járulékfizetési felső
határig úgy kell figyelembe venni, mintha annak kifizetésére a szünetelés kezdő
napját megelőző napon került volna sor.
4/B. §—A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló
1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról szóló 168/1997. (X. 6.) Korm rendelet 75/B. §-ában meghatározott tájékoztató keretében a
nyugdíjfolyósító szerv arról is tájékoztatja az ellátásban részesülő személyt, hogy
az egészségügyi szolgáltatások igénybevételére való jogosultság igazolása
céljából az Országos Egészségbiztosítási Pénztárhoz (a továbbiakban: OEP)
bejelentette.
4/C.
§—
5. § (1)21
(2) 22 A Tbj. 10. § (2) bekezdés a) pontjának
alkalmazásánál a társasági szerződésben meghatározott személyes közreműködés
kezdetének azt a napot kell tekinteni, amikor a tag a személyes közreműködést
ténylegesen megkezdi. Amennyiben ez a nap nem állapítható meg, úgy a társasági
szerződésben meghatározott időpont az irányadó, ennek hiányában a személyes
közreműködés kezdetének azt a napot kell tekinteni, amikor a társaság tevékenységét a
gazdasági társaságokról szóló törvény rendelkezései szerint megkezdheti.
5/A. §— (1) 24 A társadalombiztosítási kifizetőhellyel
rendelkező foglalkoztató a Tbj. 19. §-ának (5) bekezdése szerinti
táppénz-hozzájárulás összegét megállapítja, és az általa kifizetett ellátások
terhére elszámolja.
(2)25 A társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem
rendelkező foglalkoztatót terhelő táppénz-hozzájárulás összegét a
foglalkoztatott táppénzének megállapítására illetékes fővárosi, megyei
kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári feladatokat ellátó
szakigazgatási szerve (a továbbiakban: egészségbiztosítási szakigazgatási
szerv) állapítja meg. A foglalkoztató a határozat jogerőre emelkedését követően
a táppénz-hozzájárulást 15 napon belül a Nemzeti Adó- és
Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) munkáltatói táppénz-hozzájárulás beszedési
számlájára utalja át.
(3)26 A társadalombiztosítási kifizetőhellyel
rendelkező foglalkoztató az általa kifizetett, más foglalkoztatónál fennálló
jogviszony alapján folyósított táppénz összegéről, a folyósítás időpontjáról -
az ellátásban részesülő személy nevének, TAJ-számának, valamint a foglalkoztató
nevének, adószámának megjelölésével - az ellátás kifizetésével egyidejűleg
tájékoztatja az egészségbiztosítási szakigazgatási szervet, illetve a fővárosi és megyei kormányhivatalok mint
kifizetőhelyek esetén az OEP-et, a táppénz-hozzájárulás fizetési kötelezettség
megállapítása céljából.
(4)27 Az egészségbiztosítási szakigazgatási szerv a
jogerős határozatok adatait határozatonként, a foglalkoztató azonosító számát
és a követelés összegét, valamint esedékességét tartalmazó adatszolgáltatást
teljesít az állami adóhatóság részére. Az adatszolgáltatást elektronikusan, a
NAV és az OEP közötti megállapodásban rögzített adattartalommal és
rendszerességgel, de legkésőbb a tárgyhónapot követő hónap 15-éig kell teljesíteni. Az adatszolgáltatás szerint fennálló
követelést az adóhatóság a foglalkoztató adószámláján „táppénz-hozzájárulás
adónem” kötelezettségként írja elő. Az adatszolgáltatás alapját képező jogerős
határozatok közül az egészségbiztosítási szakigazgatási szerv csak azt a
határozatot küldi meg kinyomtatva és cégszerűen aláírva az illetékes állami
adóhatóság részére, amelyet a végrehajtási kifogás
benyújtása esetén az adóhatóság megküldeni kér. Az állami adóhatóság
kérésére az egészségbiztosítási szakigazgatási szerv a jogerős határozatot 8
napon belül papír alapon is megküldi.
(5)28 Az egészségbiztosítási
szakigazgatási szerv és az állami adóhatóság - a közöttük létrejött
megállapodásnak megfelelően - a nyilvántartásában 2011. január 1-jei állapot
szerint foglalkoztatónak minősülő szervek
tekintetében a foglalkoztató adóazonosító számára, nevére (megnevezésére),
címére (székhelyére) vonatkozó adatok tekintetében kölcsönös adategyeztetést
valósít meg.
5/B. §^
5/C. §— (1) 31 A
saját jogú nyugdíjas foglalkoztatott, valamint a kiegészítő tevékenységet
folytató egyéni és társas vállalkozó a nyugdíjjárulékot a Tbj. 24. §-ának (3)
bekezdésében foglaltak szerint megállapított járulékfizetési felső határig
fizeti meg. Ha a nyugdíj megállapítására év közben kerül sor, a nyugdíjj
árulék-fizetési felső határt a nyugdíj megállapításának napjával kezdődően újra
meg kell állapítani a Tbj. 24. §-ának (3) bekezdésében foglaltak
szerint.
(2)32
A Tbj. 25. §-ában említett saját jogú nyugdíjas
foglalkoztatott a Tbj. 4. §-a f) pontjában meghatározott ellátás
megállapításának kezdő napját követően létesített biztosítási kötelezettséggel
járó jogviszonya
alapján a számára kifizetett járulékalapot képező jövedelem után fizet
természetbeni egészségbiztosítási járulékot és nyugdíjjárulékot.
(3) Ha a saját jogú nyugdíjas a Tbj. 4. §-a f) pontjában meghatározott
ellátás megállapításának napján vagy azt követően az ellátás megállapításának
kezdő napjáig terjedő időszakra vonatkozóan, a megszűnt biztosítással járó jogviszonyára tekintettel kap járulékalapot képező
jövedelmet, e jövedelmet a járulékfizetési felső határ számításánál úgy kell
figyelembe venni, mintha annak kifizetésére az ellátás megállapításának
kezdő napját megelőző napon került volna sor.
5/D. § (1)33 A Magyar Honvédség,
a rendvédelmi szervek, a NAV, a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos
és szerződéses állományú tagjai, valamint a katonai szolgálatot teljesítő
önkéntes tartalékos katonák részére a társadalombiztosítási ellátás helyett
kifizetett
a)
pénzbeli ellátást, az egészségbiztosítási
pénzbeli ellátás igénybevételére vonatkozó előző évi országos statisztikai
átlag, valamint az alapját képező egyéni egészségbiztosítási járulék alaphoz
viszonyított átlagos arány alapján, az egyéni egészségbiztosítási járulékalapot
alapul véve az OEP-pel a közöttük létrejött megállapodás alapján számolják el,
b)
a nyugállományba helyezést követő két hónapra
nyugdíj helyett kifizetett juttatás - ideértve a hivatásos állomány tagjának
elhalálozása esetén a nyugellátásra jogosult hozzátartozónak nyugdíj, illetve
árvaellátás helyett kifizetett juttatást is - esetében a jogosultat törvény
szerint megillető nyugellátásnak megfelelő összeget az Országos Nyugdíjbiztosítási
Főigazgatósággal (a továbbiakban: ONYF) a közöttük létrejött
megállapodás alapján telj esí tik.
Az a) pontban
meghatározott megállapodásnak megfelelően számított összeget a
Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek, a NAV, valamint a polgári nemzetbiztonsági
szolgálatok a fizetendő társadalombiztosítási járulék csökkentésével a NAV, mint állami
adóhatóság által rendszeresített bevallásban számolják el.
(2) 34 A Tbj. 26. §-ának (3) bekezdése
szerinti járulékfizetés szempontjából azt a személyt kell egyházi személynek,
illetőleg a szerzetesrend tagjának tekinteni, akit az egyház belső törvényeiben
és szabályzataiban
annak minősít.
(3)-(4)35
(5)36(6)37
5/E. §25
5/F. §22 Ha a korkedvezményre jogosító munkakörben
végzett tevékenység nem áll fenn a teljes időszakban (pl. a teljes naptári
hónapban, naptári évben), amelyre a jövedelmet kifizetik vagy juttatják, akkor a
korkedvezmény-biztosítási járulék alapjaként a jövedelem (társadalombiztosítási
járulékalap) azon időszakra (naptári napokra) jutó arányos részét kell
figyelembe venni, amely alatt a biztosított korkedvezményre jogosultságot
szerez.
5/G.§^(1)41
(2) A
Tbj. 25/A. § c) pontja alkalmazásában öregségi
nyugdíjkorhatár alatt a hivatásos állomány tagjai esetében a fegyveres szervek
hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvényben és a
Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról
szóló törvényben meghatározott hivatásos szolgálat felső korhatárát kell
érteni.
6. §«
6/A. §— (1) A Tbj. 29/A. § (3)-(4) bekezdése
szerint magasabb összegű járulékalap utáni járulékfizetést vállaló eva adózó
egyéni vállalkozó köteles a járulékalapjának a Tbj. 29. § (4) bekezdésében
foglalt körülmények miatti csökkentését igazoló okmányokat az Art.
szerinti elévülési időn belül megőrizni.
(2) Ha
az egyéni vállalkozó eva alanyisága év közben megszűnik, a
járulékokat a megszűnés hónapjáig a nyilatkozatában vállalt járulékalap napi
arányosítással számított összege után fizeti meg.
6/B.
§—
6/C.
§— A Tbj. 30/A. § (2)
bekezdésének alkalmazásában
a) a mezőgazdasági őstermelő havi
járulékalapjaként a tárgyévet megelőző évi bevétele 20 százalékának
egytizenketted részét b) a mezőgazdasági kistermelőre
vonatkozó bevételi értékhatár számításánál a tárgyévben érvényes bevételi
értékhatárt kell figyelembe venni.
7. § (1)46A Tbj. 31. §-ának (5)
bekezdésében említett esetben a társas vállalkozó választásáról a tárgyév
január 31. napjáig írásban értesíti azokat a társas vállalkozásokat, melyeknek
tagjaként biztosításra
kötelezett.
kötelezett.
(2)47
Abban az esetben, ha a társas vállalkozó többes jogviszonya év
közben keletkezik, vagy a Tbj . 31. §-ának (5) bekezdésére figyelemmel
választott társas vállalkozói jogviszonya megszűnik, de a többes társas vállalkozói jogviszonya továbbra is fennáll, újra választ, és
erről a többi társas vállalkozást, melyeknek tagjaként biztosított a jogviszony
keletkezését, illetve megszűnését követő 15 napon belül írásban értesíti.
(3)
Ha a társas vállalkozó újabb biztosítással járó társas
vállalkozási jogviszonyt létesít, de választási lehetőségét már kimerítette, az
újabb vállalkozást a korábbi választásáról tájékoztatnia kell.
7/A. §— (1) 49 A Tbj. 31. §-a szerinti biztosított
mindaddig köteles nyugdíjjárulékot fizetni, illetőleg a foglalkoztató a
járulékalapot képező jövedelmeiből a nyugdíjjárulékot levonni, ameddig a
biztosított nem nyilatkozik, hogy a járulékalapot képező juttatásai együttesen
elérték a Tbj. 24. §-ának (2) bekezdésében meghatározott összeget.
(2)50 Ha az egyidejűleg több biztosítási
jogviszonyban álló biztosított a Tbj. 24. §-ának (2) bekezdésében, a Tbj. 27.
§-ának (2) bekezdésében, a Tbj. 29. §-ának (3) bekezdésében, illetve a Tbj. 31.
§-ának (1) bekezdésében meghatározott magasabb
összeg után fizetett egészségbiztosítási és nyugdíjj árulékot, a
járulékkülönbözetet el kell számolni, és azt részére vissza kell fizetni. Az
egyik biztosítási jogviszony megszűnése esetén az elszámolási és visszafizetési
kötelezettség azt a foglalkoztatót terheli, amelynél a biztosított biztosítási
jogviszonya a naptári évben továbbra is fennáll.
(3)51 Ha az egyidejűleg fennálló biztosítási
jogviszonyok azonos időben szűnnek meg, vagy még a naptári év utolsó napján is
fennállnak, az elszámolási és a visszafizetési kötelezettség azt a
foglalkoztatót terheli, amelyiknél magasabb volt a járulékalapot képező jövedelem
A naptári évi összeghatár megállapításánál - a naptári éven belül - az
egyidejűleg fennálló (fennállt) biztosítással járó jogviszonyok esetében is csak azokat a naptári napokat lehet
figyelembe venni, amely napokra a biztosítottnak járulékalapot képező jövedelme
volt. Az igazolást a biztosítottnak ahhoz a foglalkoztatóhoz kell benyújtania, amelyik
a járulékkülönbözet elszámolására és visszafizetésére kötelezett. A
foglalkoztató az igazolás kézhezvételét követő 15 napon belül köteles a
járulékkülönbözetet elszámolni és a biztosítottnak visszafizetni, továbbá ennek
tényét a nyilvántartásba bejegyezni.
(4)52
Ha az egyéni vállalkozó egyidejűleg több, egyéb
biztosítással járó jogviszonyban is áll, az (1)-(3) bekezdés alkalmazása
szempontjából a foglalkoztatóra előírt kötelezettségek azt a foglalkoztatót terhelik, ahol az egyéni vállalkozó foglalkoztatása a heti 36 órát
eléri. Ennek hiányában az egyéni vállalkozó az Art. 30. § (2) bekezdésének
rendelkezései szerint számol el.
(5)53
7/B. §— 7/C. §—
8. § (1) 56 A nyugellátásra jogosító szolgálati idő és nyugdíjalapot képező
jövedelem [Tbj. 34. §-ának (1), (5) és (8) bek] szerzésére irányuló
megállapodás megkötésére a megállapodást kötő személy -
kedvezményezett javára kötött megállapodás esetén a kedvezményezett - lakóhelye szerint illetékes nyugdíjbiztosítási igazgatóság, Magyarországon lakóhellyel nem rendelkező, külföldön élő személy esetében
[Tbj. 34. §-ának (5) bek] a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság illetékes.
kedvezményezett javára kötött megállapodás esetén a kedvezményezett - lakóhelye szerint illetékes nyugdíjbiztosítási igazgatóság, Magyarországon lakóhellyel nem rendelkező, külföldön élő személy esetében
[Tbj. 34. §-ának (5) bek] a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság illetékes.
(2) 57 A
Tbj. 34. §-a (5) bekezdésének b) pontja szerinti megállapodás
megkötésére a megállapodást kötő személyre - ha a megállapodást más javára
kötik a kedvezményezettre - irányadó öregségi nyugdíj korhatár - figyelemmel a
korkedvezményre is - betöltése után kerülhet sor.
(3)58
Az egészségügyi szolgáltatás biztosítására kötött megállapodás
[Tbj. 34. §-ának (10) bekezdése] megkötésére az egészségbiztosítási
szakigazgatási szerv jogosult.
(4)59
A Tbj. 34. §-ának (10) bekezdésében meghatározott
egészségügyi szolgáltatás biztosítására irányuló megállapodás megkötéséhez
bemutatandó a kedvezményezett személyazonosságát igazoló okmány, a lakó-,
tartózkodási-, illetőleg szálláshelyet igazoló dokumentum, külföldi állampolgár
esetében az idegenrendészeti hatóság által kiadott, tartózkodásra jogosító
okmány.
8/A.
§— A megállapodás alapján
megfizetett járulékot - az Art. szerinti elévülési időn belül - vissza kell
fizetni61
aj ha a megállapodás nem felel meg a
Tbj. 34. § (1), (5) és (8) bekezdésében foglaltaknak (érvénytelen
megállapodás), illetőleg
b) arra az időtartamra vonatkozóan, amely időtartamot a nyugellátás megállapításakor
szolgálati időként nem vettek figyelembe,
c)— abban az esetben, ha utólag a megállapodást kötő
személy a 9/C. §-ban meghatározott okirattal igazolj a, hogy a megállapodás
időtartama alatt biztosítotti jogviszonyt eredményező j ogviszonyban állt.
9. §— (1) A kiegészítő tevékenységet folytató társas vállalkozó után a társas
vállalkozás a Tbj. 10. § (2) bekezdésében meghatározott időtartam alatt köteles
egészségügyi szolgáltatási j árulékot fizetni.
(2)64
9/A. §—
9/B. §^
9/C. §— A Tbj. 44/C. §-ában meghatározott elj árás során felhasználható minden olyan közokirat és telj es bizonyító erejű magánokirat, valamint minden más, erre alkalmas további bizonyítási eszköz, amely
(2)64
9/A. §—
9/B. §^
9/C. §— A Tbj. 44/C. §-ában meghatározott elj árás során felhasználható minden olyan közokirat és telj es bizonyító erejű magánokirat, valamint minden más, erre alkalmas további bizonyítási eszköz, amely
a
biztosítással járó jogviszony fennállását, illetve az
egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot valószínűsíti.
10. §— 10/A. §^ 11. §—
12.
§ (1)71 (2)72 13.
§^
13/A.
§— (1)75 (2)76
14.
§^
15.
§^
16. §— (1) A (2) bekezdésben nem említett esetben a külföldi pénznemben
keletkezett bevételből a járulékalapot a Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban:
MNB) hivatalos - a jövedelem megszerzésének
napját megelőző hónap 15. napján érvényes - devizaárfolyamának alkalmazásával kell forintra átszámítani. Olyan külföldi pénznem esetén, amely nem szerepel az MNB hivatalos devizaárfolyam-lapján, az
MNB által közzétett, euróban megadott árfolyamot kell a forintra történő átszámításhoz figyelembe venni.
napját megelőző hónap 15. napján érvényes - devizaárfolyamának alkalmazásával kell forintra átszámítani. Olyan külföldi pénznem esetén, amely nem szerepel az MNB hivatalos devizaárfolyam-lapján, az
MNB által közzétett, euróban megadott árfolyamot kell a forintra történő átszámításhoz figyelembe venni.
(2)
Az (1) bekezdés rendelkezésétől eltérően, ha a külföldi
pénznemben keletkezett bevételből az Szja tv. szerinti adóelőleg-alap
számításnál figyelembe vett jövedelem képezi a járulékalapot, a forintra történő átszámítás megegyezik az adóelőleg-alap számításnál figyelembe
vett jövedelem megállapításakor az Szja tv. szabályai szerint alkalmazott
átszámítással.
17. §— (1)81A Tbj. 46. §-ának (1) bekezdése szerinti
nyilvántartás tartalmazza a biztosítással járó jogviszony megnevezését, a
biztosítási kötelezettség kezdetét, továbbá az igazolás átvételének
elismerését.
(2) Igazolásnak minősül a foglalkoztatási jogviszonyra irányuló szerződés, amennyiben az a foglalkoztatás (tevékenység) megkezdésekor a foglalkoztatott részére átadásra került.
17/A. §^
(2) Igazolásnak minősül a foglalkoztatási jogviszonyra irányuló szerződés, amennyiben az a foglalkoztatás (tevékenység) megkezdésekor a foglalkoztatott részére átadásra került.
17/A. §^
18. §— (1) 84 Az egyéni
vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV törvény hatálya alá nem
tartozó egyéni vállalkozó 15 napon belül köteles bejelenteni a telephelye
(állandó lakhelye) szerint
illetékes állami adóhatósághoz
illetékes állami adóhatósághoz
a)— a magán-állatorvosi tevékenység gyakorlására
jogosító igazolvány kiállításának, bevonásának, valamint a gyógyszerészi
magántevékenység engedélyezésének, megszűnésének időpontját, b)— az ügyvéd és az egyéni szabadalmi ügyvivő az
ügyvédi, a szabadalmi ügyvivői kamarai tagság kezdetének, megszűnésének,
valamint szüneteltetésének időpontját, c) a közjegyző és az önálló bírósági végrehajtó a
szolgálat keletkezésének, megszűnésének időpontját.
A
bejelentésnek tartalmaznia kell az egyéni vállalkozó
személyi adatait (nevét, leánykori nevét, születési helyét, TAJ-számát,
anyjának leánykori nevét), telephelyét (fióktelephelyét, fióktelephelyeit) és állandó
lakóhelyét, a vállalkozói igazolványt (engedélyt jogosítványt) kiadó szerv
megnevezését. (2) Az egyéni vállalkozó, ha
a) a Tbj. 4. §-ánakj9 pontja szerinti ellátást állapítottak meg részére, illetőleg
annak folyósítását megszüntették (szüneteltették), a megállapítás, megszüntetés
időpontját követő
b) legalább heti 36 órás munkaviszonyt létesített, vagy ilyen jogviszonya
megszűnt, a létesítéstől, a megszüntetésétől számított, c)— közép- vagy
felsőfokú oktatási intézményben nappali rendszerű oktatás keretében
tanulmányokat folytat, a tanulói, hallgatói jogviszonyának kezdő időpontjától
számított, illetőleg a vállalkozói
tevékenység kezdetét követő
15
napon belül az (1) bekezdésben említett igazgatási
szervnél bejelentést tesz.
19.
§— 19/A. §^ 20. §— 20/A. §5!
21. §22(1)-(5)93
(6)94 A Tbj.
54. § (2) bekezdés a) pontja szerint hozott jogerős határozatot az OEP -
a követelés- és az igényérvényesítésre meghatározott határidőre is figyelemmel
- közli a nyugdíjbiztosítási igazgatási
szervvel.
A Tbj. 54. § (2) bekezdés b) pontja alapján
hozott jogerős határozatot az állami adóhatóság közli az OEP-pel és a
nyugdíjbiztosítási igazgatási szervvel.
2
l/A. §—
21/B.
§—
21/C. §— (1) 98 A társadalombiztosítási kifizetőhellyel
rendelkező foglalkoztató - a helyi önkormányzati kör kivételével - az általa
kifizetett ellátások összegét az egészségbiztosítási szakigazgatási szervnél, illetve a
fővárosi és megyei kormányhivatal mint kifizetőhely esetén az OEP-nél
igényelheti.
(2)99 Az elszámolást az
egészségbiztosítási szakigazgatási szerv, illetve a fővárosi és megyei
kormányhivatalok mint kifizetőhelyek esetén az OEP részére kell megküldeni. Az
egészségbiztosítási szakigazgatási szerv,
illetve az OEP az adatokat felülvizsgálja, és az elszámolás beérkezését követő
8 napon belül rendelkezik a táppénz-hozzájárulással csökkentett összeg
megtérítéséről.
(3)100 A helyi önkormányzatoknál és intézményeiknél kifizetett ellátások fedezetének
igénylése és elszámolása a Magyar Államkincstár területi szerveinek
adatszolgáltatási kötelezettségére vonatkozó - a
külön jogszabályban meghatározott - szabályok szerint történik.
(4)1 01 A társadalombiztosítási kifizetőhelyet működtető
foglalkoztató a biztosítottak pénzbeli ellátásának fedezete érdekében
egészségbiztosítási szakigazgatási szerv által folyósított pénzösszeg fogadása
és kezelése céljából hitelintézetnél számlát nyithat. E
számlára csak az előzőekben meghatározott jogcím alapján teljesíthető utalás. A
számlán elhelyezett pénzösszegből csak az ellátás kifizetése, illetőleg az
esetleges téves átutalás visszafizetése teljesíthető. A számla megnyitása
kötelező, ha a kifizetőhely gazdálkodási körülményeinek figyelembevételével
megalapozottan feltehető, hogy ellene a harmadik személyekkel szemben fennálló tartozása miatt
végrehajtási eljárás indul.
22. § (1) 102 A Magyar Államkincstár területi
szerve a Tbj. 44/A. § (1) bekezdésében meghatározott ellátásban részesülő
személyeket az OEP-nek jelenti be. Az adatok átadásának módjáról a Magyar
Államkincstár az OEP-pel köt megállapodást.
Államkincstár az OEP-pel köt megállapodást.
|^(2) 103 A települési önkormányzat jegyzője, valamint a fővárosi és megyei
kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatala a Tbj. 44/A. § (2)
bekezdésében meghatározott ellátásban részesülő, vagy szociálisan
rászorult személyeket az egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek jelenti
be.
(3)1
04 A bejelentésre kötelezett a Tbj.
44/A. § (3) bekezdésében említett személyeket az OEP-nek jelenti be.
(4)1 05
A Tbj . 16 § (1) bekezdésének j) pontjában
meghatározott személy a Tbj. 44/A. § (5) bekezdésében meghatározott bejelentést
az egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek teljesíti, egyidejűleg az orvosszakértői
szerv szakvéleményével, szakhatósági állásfoglalásával igazolja jogosultságát.
A Tbj. 16. § (1) bekezdésének k) és s) pontjában említett személy
a bejelentést az egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek teljesíti.
(5) 106
A NAV az Art. 16. §-ának (4) bekezdésében előírt bejelentés teljesítésére a Magyar
Honvédséggel, a rendvédelmi szervekkel a szolgálati viszonyban állók
vonatkozásában, valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálattal megállapodást köt.
(6)1
07 A Tbj. 44/A. § (4) bekezdésében
meghatározott ellátásban részesülő személyekre vonatkozó bejelentés
teljesítésének módjáról az ONYF és az OEP megállapodást köt.
(7)1 08 A z
(1)-(3) bekezdés szerinti bejelentést elektronikus úton vagy gépi adathordozón
az OEP által rendszeresített programmal, a (4) bekezdés szerinti bejelentést az
erre a célra rendszeresített nyomtatványon
kell teljesíteni. A Tbj. 44/A. § (10) bekezdése szerinti bejelentést
elektronikus úton vagy gépi adathordozón az OEP által rendszeresített
programmal, vagy az erre a célra rendszeresített nyomtatványon kell
teljesíteni.
(8)1
09 Az OEP a nyilvántartása szerint
taj-számmal rendelkező személyek természetes személyazonosító adatairól,
lakcíméről, taj-számáról, valamint azok változásáról adatot szolgáltat az
ONYF-nek Az adatok átadásának módjáról az OEP és az ONYF megállapodást köt.
(9)110
Az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság megállapítása
érdekében a Tbj. 39. §-ának (2) bekezdése szerint járulékfizetésre kötelezett
személyekre vonatkozó adatok átadásának módjáról a NAV és az OEP
megállapodást köt.
(10) 111 Az
OEP a Tbj. 54. § (2) bekezdésének a) pontja és (3) bekezdése szerinti
ellenőrzése során a biztosítási jogviszony utólagos megállapításáról vagy
törléséről határozatot hoznak, ha a járulék utólagos megállapítására elévülés
miatt részben vagy egészben már nincs lehetőség.
23. §1 12 (1) A 24-27/B. § rendelkezéseit
a)
a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen
belül mozgó munkavállalókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló,
1971. június 14-i 1408/71/EGK tanácsi rendelet, a szociális biztonsági rendszereknek a
Közösségen belül mozgó munkavállalókra és családtagjaikra történő
alkalmazásáról szóló 1408/71/EGK rendelet végrehajtására vonatkozó szabályok
megállapításáról szóló, 1972. március 21 -i
574/72/EGK tanácsi rendelet, az 1408/7 1/EGK és az 574/72/EGK rendelet
rendelkezéseinek valamely harmadik ország e rendelkezések által pusztán
állampolgárságuk okán nem érintett állampolgáraira való kiterjesztéséről
szóló, 2003. május 14-i 859/2003/EK tanácsi rendelet,
b)
a szociális biztonsági
rendszerek koordinálásáról szóló, 2004. április 29-i 883/2004/EK európai
parlamenti és tanácsi rendelet, a szociális biztonsági rendszerek
koordinálásáról szóló 883/2004/EK rendelet végrehajtására vonatkozó eljárás
megállapításáról szóló, 2009. szeptember 16-i 987/2009/EK európai parlamenti és
tanácsi rendelet
[a
továbbiakban a) és b) pont együtt:
koordinációs rendeletek] és
c) a Magyar Köztársaság által kötött
szociális biztonsági egyezmény (a továbbiakban: egyezmény) által előírt, az alkalmazandó jog meghatározására
irányuló eljárásban kell alkalmazni.
(2) A
26-27/B. § alkalmazásában
a)
munkavállaló: a Tbj. 5. § (1) bekezdés a), b),
g), h) pontjában és (2) bekezdésében meghatározott jogviszonyban álló
személy, a Tbj. szerinti társas vállalkozó, és a külföldi jog szerint annak
megfelelő jogviszonyban álló személy,
b) munkaviszony: az a) pont
szerinti személy munkavégzésre irányuló jogviszonya,
c) munkáltató: az a) pont
szerinti személy foglalkoztatója,
d) önálló vállalkozó: a Tbj. szerinti egyéni vállalkozó, a Tbj. 5. § (1)
bekezdés i) pontja szerinti mezőgazdasági őstermelő, és a külföldi jog
szerint annak megfelelő személy.
24. § 113 (1) 114 A koordinációs rendeletek és az egyezmény rendelkezései szerinti
kiküldetés (a továbbiakban: kiküldetés) esetén az alkalmazandó jog
meghatározása érdekében a munkáltató - az OEP által
erre a
célra rendszeresített és honlapján közzétett nyomtatványon
- a székhelye szerint illetékes egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek az
alábbi adatokat szolgáltatja:
a) munkáltató neve (elnevezése),
székhelye (lakóhelye), adóazonosító száma,
b) a kiküldött munkavállaló
természetes személyazonosító adatai, állampolgársága, lakcíme, taj-száma, a
kérelmet benyújtó munkáltatóval fennálló munkaviszony kezdete,
c)115 a gazdasági tevékenységek statisztikai osztályozása NACE Rev. 2.
rendszerének létrehozásáról szóló, 2006. december 20-i 1893/2006/EK európai
parlamenti és tanácsi rendeleten alapuló TEÁOR-szám
(egyéni vállalkozó esetén a mindenkor hatályos Önálló vállalkozók tevékenységi
jegyzéke szerinti ÖVTJ kód), amelynek megfelelő tevékenységre a kiküldött
munkavállalót a kiküldetés ideje alatt foglalkoztatj a,
d) a külföldi vállalkozás
(személy) neve és címe, amelynél a kiküldött munkát végez, vagy ennek hiányában
a külföldi foglalkoztatás helye (címe), és
e) a kiküldetés tervezett
időtartama.
(2) A munkáltató nyilatkozik továbbá
arról, hogy
a)
a munkavállaló a kiküldetés kezdőnapját megelőzően
rendelkezik legalább 30 napi biztosítással,
b)
a kiküldetés időtartama alatt folyamatosan
fenntartja a munkaviszonyt a kiküldött munkavállalóval,
c)
a kiküldetés időtartama alatt is folyamatosan
teljesíti a járulékkötelezettségeket,
d)
a munkavállalót nem abból a célból küldi ki, hogy egy
korábban kiküldött munkavállalót felváltson,
e)
a kiküldetési időszak lejártával biztosítja a
munkavállaló továbbfoglalkoztatását,
f)
a kiküldetés helye szerinti államban a
magyarországi tevékenységéhez hasonló, de legalább azzal - a gazdasági
tevékenységek statisztikai osztályozása NACE Rev. 2. rendszerének
létrehozásáról és a 3037/90/EGK tanácsi rendelet, valamint egyes meghatározott
statisztikai területekre vonatkozó EK-rendeletek módosításáról szóló, 2006.
december 20-i 1893/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 1. melléklete
szerint - azonos nemzetgazdasági ágazatba tartozó tevékenységet folytat,
g) Magyarországon jelentős gazdasági tevékenységet folytat, és
h) belföldön nem csak a vállalat
irányításában vagy igazgatásában dolgozó irodai alkalmazottakat foglalkoztat.
(3) A jelentős belföldi gazdasági
tevékenység alátámasztására a munkáltató közli
a) külföldi telephellyel
rendelkező vállalkozás esetén a kiküldetést megelőző adóévre vonatkozó összes
bevételén belül a nem külföldi gazdálkodásból származó összes bevételeit,
b)
egyszerűsített beszámoló készítésére kötelezett
gazdálkodó, egyéni vállalkozó, bevételi nyilvántartást vezető egyszerűsített
vállalkozói adó hatálya alá tartozó adóalany esetén az előző adóévi összes bevételén belül a
belföldi tevékenységből származó összes bevételeit.
25.
§1 16 (1) Kiküldetésnél a magyar
jog alkalmazandó jogként való meghatározásának feltétele, hogy a kiküldő
munkáltató jelentős gazdasági tevékenységet folytasson belföldön.
(2) Jelentős belföldi gazdasági
tevékenység akkor áll fenn, ha
a)
a munkáltató vállalja, hogy a kiküldetés teljes
időtartama alatt a belföldi és a külföldi gazdasági tevékenység (termelés,
forgalmazás és egyéb szolgáltatói tevékenység) folytatása során foglalkoztatott
munkavállalók
átlagos állományi létszámán belül a belföldön foglalkoztatottak aránya eléri,
vagy
b)
a 24. § (3) bekezdés a)
pontjában említett nem külföldi gazdálkodásból származó bevétel vagy a 24.
§ (3) bekezdés b) pontjában említett belföldi tevékenységből származó
bevétel összes bevételen belüli aránya elérte
a 25
százalékot.
(3)
A
magyar jog alkalmazandó jogként meghatározható - a (2) bekezdésben
meghatározott feltételek hiányában - akkor is, ha a munkáltató olyan tényeket,
körülményeket igazol, amelyből a jelentős belföldi gazdasági
tevékenység valószínűsíthető (így különösen, ha a vállalkozás belföldön
folyamatos termelőtevékenységet végez).
(4) A jelentős gazdasági tevékenységgel kapcsolatos feltételt telj esí tettnek kell
tekinteni akkor is, ha a munkáltató
a) legalább 25 százalékos
tulajdoni hányaddal rendelkezik egy olyan vállalkozásban, amelynél teljesül a
jelentős gazdasági tevékenység feltétele, vagy
b) a munkáltató jogelődje teljesíti
a jelentős gazdasági tevékenység feltételét.
(5) Nem kell a j elentős gazdasági tevékenységet vizsgálni, ha a munkáltató a munkavállalót a
számvitelről szóló törvény szerinti kapcsolt vállalkozásához küldi ki.
(6) Nem állapítható meg a magyar
jog alkalmazandó jogként, ha
a)117
a
foglalkoztató
k)
a cégbíróság által jogerősen be nem jegyzett
előtársaság,
l)
a kiküldetés teljes időtartama alatt csak olyan
munkavállalókat foglalkoztat belföldön, akik a cég irányításával vagy
adminisztratív tevékenységével kapcsolatos feladatokat látnak el, vagy
m)
a kiküldetés helye szerinti államban a
magyarországi tevékenységéhez képest - a gazdasági tevékenységek statisztikai
osztályozása NACE Rev. 2. rendszerének létrehozásáról és a 3037/90/EGK tanácsi
rendelet, valamint egyes meghatározott statisztikai területekre vonatkozó
EK-rendeletek módosításáról szóló, 2006. december 20-i 1893/2006/EK európai
parlamenti és tanácsi rendelet 1. melléklete szerint -
más nemzetgazdasági ágazatba tartozó tevékenységet folytat, vagy
b) a munkavállaló
ba)
nem rendelkezik a kiküldetés kezdőnapját megelőzően legalább 30 napi biztosítással,
bb)— kiküldetésére azért került sor, hogy a
kiküldetés helye szerinti államban a munkáltató által korábban kiküldött
munkavállalót felváltson,
be) korábban ugyanabban az
államban volt - a koordinációs rendeletekben, illetve egyezményben - a
kiküldetésre meghatározott leghosszabb időtartamig kiküldött, és a korábbi
kiküldetés lejártától nem telt el 60 nap, vagy
bel)
kiküldetésére azért kerül sor, hogy a kiküldetés helye szerinti
vállalkozás a munkavállalót egy másik vállalkozás rendelkezésére bocsássa, vagy
másik tagállamba küldje tovább.
26. §— (1) 120 Ha az
önálló vállalkozó belföldön folytatott vállalkozói tevékenységét átmenetileg a
koordinációs rendeletek hatálya alá tartozó másik tagállamban vagy egyezményben
részes másik államban
(a továbbiakban együtt: másik állam) folytatja, a magyar jog alkalmazásának meghatározása érdekében választása szerint a lakóhelye, tartózkodási helye vagy vállalkozásának székhelye szerint illetékes
egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek - az OEP által erre a célra rendszeresített és honlapján közzétett nyomtatványon - az alábbi adatokat szolgáltatja:
(a továbbiakban együtt: másik állam) folytatja, a magyar jog alkalmazásának meghatározása érdekében választása szerint a lakóhelye, tartózkodási helye vagy vállalkozásának székhelye szerint illetékes
egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek - az OEP által erre a célra rendszeresített és honlapján közzétett nyomtatványon - az alábbi adatokat szolgáltatja:
a)
természetes személyazonosító adatai, állampolgársága, lakcíme, taj-száma,
vállalkozásának nyilvántartási száma,
fojilL
a gazdasági tevékenységek statisztikai osztályozása NACE Rev. 2. rendszerének
létrehozásáról szóló, 2006. december 20-i 1893/2006/EK európai parlamenti és
tanácsi rendeleten alapuló TEÁOR-számokból képzett, a
mindenkor hatályos Önálló vállalkozók tevékenységi j egyzéke szerinti ÖVTJ kód,
amelynek megfelelő tevékenységet a másik államban folytat,
c) annak a külföldi vállalkozásnak
(személynek) a neve és címe, amelynél munkát végez, vagy ennek hiányában a
külföldön folytatott tevékenység helye (címe), és
cl) a másik államban történő munkavégzés tervezett időtartama.
cl) a másik államban történő munkavégzés tervezett időtartama.
(2)1
22 A koordinációs rendeletekben,
illetve egyezményben előírt feltételek teljesítése esetén az
egészségbiztosítási szakigazgatási szerv alkalmazandó jogként meghatározza a
magyar jogot és ezt igazolja. (3)1 23 Nem alkalmazható a magyar jog az önálló
vállalkozó másik államban folytatott tevékenységének időtartama alatt, ha e
tevékenységéhez - az (1) bekezdés b) pontja szerint - hasonló belföldi
tevékenységet az önálló vállalkozó a másik tagállami munkavégzés megkezdése
előtt kevesebb mint 60 napig folytatott.
27. §— (1)1
25 Ha a
munkavállaló, az önálló vállalkozó belföldi munkavégzése mellett, azzal
egyidejűleg munkavállalóként vagy önálló vállalkozóként másik államban is végez
munkát, a koordinációs
rendeletek vagy az egyezmény rendelkezései alapján a magyar jog alkalmazásának meghatározása érdekében választása szerint a lakóhelye, tartózkodási helye vagy munkáltatójának székhelye szerint illetékes
egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek - az OEP által erre a célra rendszeresített és honlapján közzétett nyomtatványon - az alábbi adatokat szolgáltatja:
rendeletek vagy az egyezmény rendelkezései alapján a magyar jog alkalmazásának meghatározása érdekében választása szerint a lakóhelye, tartózkodási helye vagy munkáltatójának székhelye szerint illetékes
egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek - az OEP által erre a célra rendszeresített és honlapján közzétett nyomtatványon - az alábbi adatokat szolgáltatja:
a) természetes személyazonosító
adatai, állampolgársága, lakcíme, taj-száma, az önálló vállalkozó
nyilvántartási száma,
b) a munkáltató(k) neve
(elnevezése), székhelye (lakóhelye), adóazonosító száma,
cjlM a
gazdasági
tevékenységek statisztikai osztályozása NACE Rev. 2. rendszerének
létrehozásáról szóló, 2006. december 20-i 1893/2006/EK európai parlamenti és
tanácsi rendeleten alapuló TEÁOR-szám vagy
a mindenkor hatályos Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke szerinti ÖVTJ
kód, amelynek megfelelő tevékenységet végez a munkavállaló a külföldi
munkáltató részére, illetve amelynek megfelelő tevékenységet végez az
önálló vállalkozó a másik államban,
cl)
ha a munkavállaló belföldön és a másik államban is munkavállaló, a belföldi és
külföldi munkaviszonyához kapcsolódó munkaidő mértéke és munkabér (egyéb
díjazás) összege, és azok egymáshoz viszonyított aránya, és
e)
ha az önálló vállalkozó belföldön és a másik államban is önálló vállalkozó, a
belföldön és külföldön elért vállalkozói bevétel összege, és azok egymáshoz
viszonyított aránya.
(2)
Az
(1) bekezdés szerinti adatok igazolására a
munkavállalónak csatolnia kell a másik államban teljesítendő munkavégzés
alapjául szolgáló, a munkavégzésre irányuló jogviszony létesítéséről szóló szerződést, az
önálló vállalkozónak az e tevékenysége folytatásához szükséges, vagy arra való
jogosultságot igazoló okiratot.
(3)
Ha
a munkavállaló, az önálló vállalkozó belföldön és a
másik államban is munkavállaló, illetve önálló vállalkozó, a magyar jog
alkalmazásának megállapítására a belföldön fennálló lakóhely alapján akkor kerülhet
sor, ha
ajl21
a munkavállaló belföldön folytatott tevékenységéhez kapcsolódó munkaidő vagy
munkabér (egyéb díjazás) eléri az összes munkaidő, illetve munkabér (díjazás)
25 százalékát,
b)
az önálló vállalkozó belföldön elért bevétele eléri az összes vállalkozói
bevételének 25 százalékát.
(4)1
28 Ha a munkavállaló a koordinációs
rendeletek hatálya alá tarozik, a (3) bekezdés akkor alkalmazható, ha a
munkavállaló belföldön és a másik tagállamban egy olyan munkáltató javára végez
munkát, amely az Európai Unió területén letelepedett.
27/A.
§— (1)130
Ha az egészségbiztosítási szakigazgatási szerv alkalmazandó jogként a magyar
jogot megállapítja, erről - az erre irányuló kérelem benyújtásától számított 30
napon belül - hatósági bizonyítványt (a továbbiakban: igazolás) állít ki, és
meghatározza annak időbeli hatályát és feltételeit. Az igazolás tanúsítja, hogy
a munkavállaló, önálló vállalkozó a másik államban történő munkavégzése idején is a
magyar társadalombiztosítási jogszabályok hatálya alatt áll.
(2) Ha a korábbi kiküldetés lejártát követő 60 napon belül a munkáltató ugyanazon
munkavállalóját ugyanazon államba kívánja kiküldeni, a magyar jog akkor
alkalmazható az újabb kiküldetésre, ha annak időtartama a korábbi kiküldetéssel együtt sem
haladja meg a koordinációs rendeletekben, illetve az egyezményben meghatározott
leghosszabb időtartamot.
(3) Ha a kiküldetés legfeljebb 2
hónapig megszakad, azt továbbra is folyamatos kiküldetésnek kell tekinteni.
(4) Ha a koordinációs rendeletek szerinti kiküldetés egymást követően több államba
történik, az alkalmazandó jog elbírálása és az igazolás kiállítása államonként
külön-külön történik.
(5)1 31 Ha az alkalmazandó jog meghatározásának és
az arról szóló igazolás kiadásának alapjául szolgáló körülményekben olyan
változás következik be, amely miatt a biztosítási kötelezettség már nem áll fenn, vagy nem a magyar jog alapján áll fenn, vagy pedig érinti az
igazolás hatályát (így különösen, ha a kiküldetés tervezett időtartama alatt a
munkaviszony szünetel vagy megszűnik, vagy az önálló vállalkozó másik államban folytatott tevékenységét megszünteti), erről a
munkáltató és a munkavállaló, illetve az önálló vállalkozó haladéktalanul
tájékoztatja az egészségbiztosítási szakigazgatási szervet, amely az igazolást a
változás napjától hatálytalanítja.
(6) 132
Ha az egészségbiztosítási szakigazgatási szerv hivatalból megállapítj a, hogy a
magyar j og alkalmazásának feltételei az igazolás kiadását követően már nem
telj esülnek vagy eleve nem álltak fenn, az igazolást módosítja, vagy visszavonja, és
kezdeményezi a másik állambeli biztosítási kötelezettség megállapítását.
27/B.
§— (1) A koordinációs
rendeletekben és az egyezményben meghatározott szabályok alóli kivétel
megállapítását a munkáltató és a munkavállaló, illetve az önálló vállalkozó az
OEP-től kérheti.
(2) A kivétel megállapításának akkor
lehet helye, ha
a)
a kiküldetés, illetve az önálló vállalkozó átmeneti
külföldi tevékenységének időtartama előre láthatóan meghaladja a koordinációs
rendeletben, illetve az egyezményben meghatározott leghosszabb időtartamot,
b) kivétel megállapítása
hiányában a munkavállalóra, önálló vállalkozóra egyszerre több állam jogát
kellene alkalmazni, vagy
c)
olyan egyéb, különös méltánylást érdemlő körülmény áll
fenn, amely indokolttá teszi a kivétel megállapítását.
(3) A kérelmező a kérelem
benyújtásával egyidejűleg igazolja azokat a tényeket, körülményeket, amelyekre
tekintettel a kivétel megállapítását kéri.
28. § (1) 134 Ez a rendelet - a (2)
bekezdésben foglalt eltéréssel - 1998. január 1-jén lép hatályba.
(2) A 3-4. §-ok
felhasználási szerződésre vonatkozó rendelkezései 1997. december 13-án lépnek
hatályba azzal, hogy a biztosítás 1997. december 12-ét követő időtartamra
vonatkozó elbírálásánál e rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni akkor is, ha
a felhasználási szerződés megkötésére az említett időpontot megelőzően került
sor. (3)135
(4) E rendelet szabályait az 1997. évi LXXIV törvény hatálya alá tartozó munkáltatók
esetében nem kell alkalmazni.
(5) A Tbj. alkalmazásában a gyermekgondozási segély összege alatt a 10/1982. (IV 16.) MT rendelet alapján folyósított gyermekgondozási segély esetén a jövedelempótlékkal
növelt összeget kell érteni. (6)1 36A 19. § szerinti adatszolgáltatási és
megfizetési kötelezettséget a TÁH (FÁKISZ) számfejtési körébe tartozó
önkormányzatok és intézmények vonatkozásában a TÁH-ok (FÁKISZ) teljesítik.
29. §— (1) 138 A foglalkoztató által külföldön foglalkoztatott biztosított esetében a
foglalkoztatás 1996. december 31-e és 1999. január 1-je közötti időtartamának
szolgálati időként történő elismerésére a
megállapodás megkötésére irányuló kérelmet a foglalkoztató székhelye szerint illetékes nyugdíjbiztosítási igazgatási szervnél lehet előterjeszteni. A kérelemben nyilatkozni kell arra vonatkozóan, hogy a
foglalkoztató mely személy(ek) után, milyen időtartamra (naptári évre, évekre, hónapra, hónapokra, napra, napokra) kívánja a megállapodást megkötni, illetőleg vállalni a nyugdíjbiztosítási és a nyugdíjj árulék
megfizetését. Az előterj esztett kérelemben közölni kell
megállapodás megkötésére irányuló kérelmet a foglalkoztató székhelye szerint illetékes nyugdíjbiztosítási igazgatási szervnél lehet előterjeszteni. A kérelemben nyilatkozni kell arra vonatkozóan, hogy a
foglalkoztató mely személy(ek) után, milyen időtartamra (naptári évre, évekre, hónapra, hónapokra, napra, napokra) kívánja a megállapodást megkötni, illetőleg vállalni a nyugdíjbiztosítási és a nyugdíjj árulék
megfizetését. Az előterj esztett kérelemben közölni kell
a)— a foglalkoztató nevét, címét, székhelyét (telephelyét), pénzforgalmi
számlaszámát (törzsszámát), a társadalombiztosítás kifizetőhely működésének
tényét,
b) a biztosítottak személyi
adatait [TAJ szám, születési év, hónap, nap, neve (előző név), leánykori neve,
anyja neve, születési helye], a fennálló (fennállt) biztosítási jogviszony
időtartamát, ezen
időtartamon belül a külföldi foglalkoztatás idejét és tényét, alkalmazásának minőségét,
időtartamon belül a külföldi foglalkoztatás idejét és tényét, alkalmazásának minőségét,
c) személyekként mely "tól-ig" terjedő
időtartamra [évre (évekre), hónapra (hónapokra), napra (napokra)] vonatkozóan
kéri a megállapodás megkötését,
cl) a külföldön foglalkoztatott biztosított(ak) munkaszerződésében meghatározott személyi alapbérét.
cl) a külföldön foglalkoztatott biztosított(ak) munkaszerződésében meghatározott személyi alapbérét.
(2) Az (1) bekezdésben megjelölt adatokat közölni kell a biztosított által előterjesztett
kérelemben is, a foglalkoztató igazolásának egyidejű benyújtásával.
(3) A nyugdíjbiztosítási igazgatási
szerv a megállapodás megkötése és a befizetett nyugdíjbiztosítási és
nyugdíjjárulék alapján intézkedik a Nyugdíjbiztosítási Egyéni Nyilvántartólap
kiállításáról.
(4) 140 H a a megállapodást kötő foglalkoztató, vagy a
biztosított a megállapodás alapján vállalt járulékfizetési kötelezettségét az
előírt határnapig nem teljesíti, a megállapodás érvénytelenné válik. A
járulékfizetés csak akkor tekinthető teljesítettnek, ha a megállapodás szerinti nyugdíjbiztosítási és nyugdíjjárulék megfizetése egyaránt megtörtént.
járulékfizetés csak akkor tekinthető teljesítettnek, ha a megállapodás szerinti nyugdíjbiztosítási és nyugdíjjárulék megfizetése egyaránt megtörtént.
30. §— A társadalombiztosítás ellátásaira és a
magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997.
évi LXXX. törvény végrehajtásáról szóló 195/1997. (XI. 5.) Korm rendelet
módosításáról szóló 107/2010. (IV 9.) Korm rendelettel megállapított
módosításáról szóló 107/2010. (IV 9.) Korm rendelettel megállapított
a) 5/G. § (2) bekezdése a
munkavállaló választása szerint 2010. január 1-jétől visszamenőlegesen
alkalmazható,
b) 23-27/B. §-t a 2010. április 30-át követően indult ügyekben kell alkalmazni.
30/A. §— A 19/A. §-ban
foglaltaktól eltérően az egyik pénztárból a másik pénztárba átlépett vagy a
társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe visszalépett pénztártagra vonatkozóan
1998. január 1-je és 2010. december 3 1-e
közötti bevallási időszakra tévesen az átadó pénztárhoz benyújtott bevallásokat
és beérkezett befizetéseket az átadó pénztár feldolgozza, és azt a tag egyéni
számláján kimutatja. A tagsági jogviszony megszűnését követően könyvelt
tagi követelés összegét a pénztár a Pénztárak Központi Nyilvántartásával
történt egyeztetést követően az átlépés szabályai szerint átutalja a pénztártag
aktuális
pénztárába, illetőleg a Nyugdíjbiztosítási Alap részére. A rendezésről a
pénztár - az adatátadás módjáról kötött megállapodásban foglaltaknak
megfelelően - értesíti az állami adóhatóságot.
30/B. §— (1) Az állami
adóhatóság a Tbj. 51. § (2) bekezdésében, továbbá a 20. § (2) bekezdésben
foglalt adategyeztetés eredménye alapján a 2011. április 30-ig beérkezett - a
2007. január 1. és 2010. szeptember 30. közötti bevallási időszakokra vonatkozó
tagdíj, tagdíj-kiegészítésekre vonatkozó - foglalkoztatói helyesbítéseket
(önellenőrzés, adózói javítás) 2011. május 31-ig átadja az érintett
magánnyugdíjpénztár részére, annak érdekében, hogy a tagok könyveletlen
befizetései előírásra kerüljenek.
(2)
A
magánnyugdíjpénztár az (1) bekezdésben foglalt adatátadás,
valamint a rendelkezésére álló adatok (pl. az állami adóhatóság korábbi
adatközlése) alapján a függő tételek azonosítását elvégzi, és a tagi követelés
összegét a tag egyéni számláján az Mpt. 24. § (11) bekezdés szerinti átadás
időpontjáig nyilvántartásba veszi (jóváírja).
(3)
Az állami adóhatóság
a Tbj. 51. § (2) bekezdésében, továbbá a 20. § (2) bekezdésben foglalt
adategyeztetést a 2011. április 30-a után beérkezett foglalkoztatói
helyesbítések (önellenőrzés, adózói javítás) esetén kizárólag a
magánnyugdíjpénztári tagok vonatkozásában végzi el.
31. §— Ez a rendelet a
23-27/B. §-ban
a)
a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen
belül mozgó munkavállalókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló,
1971. június 14-i 1408/71/EGK tanácsi rendelet II. címének a szociális
biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra és
családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1408/71/EGK rendelet
végrehajtására vonatkozó szabályok megállapításáról szóló, 1972. március 21-i 574/72/EGK tanácsi rendelet III. címének az 1408/71/EGK és
az 574/72/EGK rendelet rendelkezéseinek valamely harmadik ország e
rendelkezések által pusztán állampolgárságuk okán nem érintett
állampolgáraira való kiterjesztéséről szóló, 2003. május 14-i 859/2003/EK
tanácsi rendelet 1. és 2. cikkének és
b)
a szociális biztonsági
rendszerek koordinálásáról szóló, 2004. április 29-i 883/2004/EK európai
parlamenti és tanácsi rendelet II. címének a szociális biztonsági rendszerek
koordinálásáról szóló 883/2004/EK rendelet
végrehajtására vonatkozó eljárás megállapításáról szóló, 2009. szeptember 16-i
987/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet II. címének
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
1 Megállapította:
366/2007. (XII. 23.) Korm.
rendelet 1. §. Hatályos: 2008. I. 1-től.
2 Számozását
módosította: 333/2008. (XII 30.) Korm.
rendelet 1. §. Módosította: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 6. § (1) a).
3 Beiktatta: 333/2008.
(XII
30.) Korm. rendelet 1. §. Hatályos:
2009. I. 1-től. Lásd még: 333/2008. (XII 30.) Korm. rendelet 8. § (1).
4 Hatályon kívül
helyezte: 328/2004. (XII 11.) Korm.
rendelet 8. § b). Hatálytalan: 2005. I. 1-től.
5 Hatályon kívül
helyezte: 297/2010. (XII 23.) Korm.
rendelet 13. § b). Hatálytalan: 2010. XII 23-tól. Hatályon kívül helyezte továbbá: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 11. § a).
6 Hatályon kívül
helyezte: 262/2005. (XII 14.) Korm.
rendelet 15. § (1) b). Hatálytalan: 2006. I. 1-től.
7 Hatályon kívül
helyezte: 328/2006. (XII 23.) Korm.
rendelet 7. § (2) c). Hatálytalan: 2007. IV. 1-től.
8 Beiktatta: 114/2005.
(VI 27.) Korm. rendelet 1. §. Módosította:
334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § a).
9 Hatályon kívül helyezte:
334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 11. § b). Hatálytalan: 2011.
I. 1-től.
10 Megállapította: 294/2002. (XII 27.) Korm. rendelet 2. §. Hatályos: 2003. I.
1-től.
11 Megállapította: 294/2002. (XII 27.) Korm. rendelet 3. §. Hatályos: 2003. I.
1-től.
12 Megállapította: 294/2002. (XII. 27.) Korm. rendelet 3. §. Módosította: 331/2009.
(XII 29.) Korm. rendelet 6. § (1) a).
13 Hatályon kívül helyezte: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 17. § (3) a). Hatálytalan:
2008. I. 1-től.
14 Megállapította: 328/2004. (XII 11.) Korm. rendelet 2. §. Hatályos: 2005. I.
1-től.
15 Hatályon kívül helyezte: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 7. § a). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
16 Megállapította: 259/2001. (XII 19.) Korm. rendelet 1. §. Hatályos: 2002. I.
1-től. Lásd még: ugyane rendelet 10. § (3)-(4).
17 Módosította: 333/2008. (XII 30.) Korm. rendelet 8. § (2) a).
18 Beiktatta: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 2. §. Hatályos:
2011. I. 1-től.
19 Megállapította: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 2. §. Hatályos: 2008. I.
1-től.
20 Hatályon kívül helyezte: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 17. § (3) b). Hatálytalan:
2008. I. 1-től.
21 Hatályon kívül helyezte: 328/2004. (XII 11.) Korm. rendelet 8. § b). Hatálytalan: 2005.
I. 1-től.
22 Számozását módosította: 129/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet 2. §.
23 Beiktatta: 221/1998. (XII 30.) Korm. rendelet 3. §. Hatályos:
1999. I. 1-től. Először az 1999. január hónapra vonatkozó járulékfizetések
vonatkozásában kell alkalmazni.
24
Módosította: 202/1999. (XII. 26.) Korm. rendelet 19. § (1) a).
25 Megállapította: 202/1999. (XII 26.) Korm. rendelet 4. § (1). Módosította:
366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 17. § (3) c), 333/2008. (XII 30.) Korm. rendelet 8. § (2) b), 182/2009. (IX. 10.) Korm.
rendelet 124. §, 273/2010. (XII 9.) Korm. rendelet 87. § (2), 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § b).
rendelet 124. §, 273/2010. (XII 9.) Korm. rendelet 87. § (2), 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § b).
26 Beiktatta: 262/2005. (XII 14.) Korm. rendelet 3. §. Módosította:
333/2008. (XII 30.) Korm. rendelet 8. § (2) c), 182/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet 123. §, 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § c).
27 Megállapította: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 1. § (1). Hatályos: 2012. I.
1-től.
28 Beiktatta: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 1. § (2). Hatályos:
2012. I. 1-től.
29 Hatályon kívül helyezte: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § a). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
30 Megállapította: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 3. §. Hatályos: 2008. I.
1-től.
31 Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 11. § c).
32 Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 11. § d).
33 Megállapította: 273/2010. (XII. 9.) Korm. rendelet 87. § (1). Hatályos: 2011. I.
1-től.
34 Megállapította: 208/2000. (XII 11.) Korm. rendelet 2. § (1). Hatályos: 2001. I.
1-től.
35 Hatályon kívül helyezte: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 11. § e). Hatálytalan: 2011.
I. 1-től.
36 Hatályon kívül helyezte: 331/2009. (XII 29.) Korm. rendelet 6. § (2) a). Hatálytalan:
2010. I. 1-től.
37 Hatályon kívül helyezte: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 11. § e). Hatálytalan: 2011.
I. 1-től.
38 Hatályon kívül helyezte: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 7. § c). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től. Végre nem hajtható módosítására lásd: 324/2011. (XII 28.) Korm. rendelet 4. §.
39 Beiktatta: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 5. §. Hatályos:
2008. I. 1-től.
40 Megállapította: 107/2010. (IV. 9.) Korm. rendelet 1. §. Hatályos: 2010. V 1-től.
41 Hatályon kívül helyezte: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 11. § f). Hatálytalan: 2011.
I. 1-től.
42 Hatályon kívül helyezte: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 7. § d). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
43 Megállapította: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 1. §. Hatályos: 2012. I.
1-től.
44 Hatályon kívül helyezte: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 11. § g). Hatálytalan: 2011.
I. 1-től.
45 Megállapította: 333/2008. (XII 30.) Korm. rendelet 3. §. Hatályos: 2009. I.
1-től.
46 Módosította: 159/2006. (VII 27.) Korm. rendelet 18. § (1).
47 Módosította: 159/2006. (VII 27.) Korm. rendelet 18. § (1).
48 Beiktatta: 221/1998. (XII 30.) Korm. rendelet 6. §. Hatályos:
1999. I. 1-től. Először az 1999. január hónapra vonatkozó járulékfizetések
vonatkozásában kell alkalmazni.
49 Módosította: 208/2000. (XII 11.) Korm. rendelet 10. § (1) b), 258/2003. (XII 24.) Korm. rendelet 13. § (1) a), 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § b).
50 Módosította: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § b).
51 Módosította: 258/2003. (XII 24.) Korm. rendelet 13. § (1) b).
52 A második mondat szövegét megállapította: 202/1999.
(XII 26.) Korm. rendelet 6. §. Módosította: 366/2007.
(XII 23.) Korm. rendelet 17. § (2) e).
53 Hatályon kívül helyezte: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 11. § h). Hatálytalan: 2011.
I. 1-től.
54 Hatályon kívül helyezte: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § c). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
55
Hatályon kívül helyezte: 354/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 3. §
d). Hatálytalan: 2012. I. 1-től.
56 Megállapította:
366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 8. §. Módosította: 334/2010.
(XII 27.) Korm. rendelet 10. § e), 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 6. § (1) b), 60/2012. (III 30.) Korm. rendelet 5.
§.
57 Beiktatta: 208/2000. (XII 11.) Korm. rendelet 3. § (2). Módosította:
259/2001. (XII 19.) Korm. rendelet 10. § (1) a).
58 Megállapította: 262/2005. (XII 14.) Korm. rendelet 8. §. Módosította: 334/2010.
(XII 27.) Korm. rendelet 10. § f).
59 Beiktatta: 331/2009. (XII 29.) Korm. rendelet 3. §. Hatályos:
2010. I. 1-től.
60 Beiktatta: 328/2004. (XII 11.) Korm. rendelet 4. §. Módosította:
354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § e).
61 Módosította: 262/2005. (XII 14.) Korm. rendelet 15. § (1) b).
62 Beiktatta: 333/2008. (XII 30.) Korm. rendelet 4. §. Hatályos:
2009. I. 1-től.
63 Megállapította: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 9. §. Hatályos: 2008. I.
1-től.
64 Hatályon kívül helyezte: 331/2009. (XII 29.) Korm. rendelet 6. § (2) b). Hatálytalan:
2010. I. 1-től.
65 Hatályon kívül helyezte: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § f). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
66 Hatályon kívül helyezte: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § g). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
67 Megállapította: 182/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet 122. § (3). Hatályos: 2009. X. 1-től. Ezt követően indult vagy megismételt
eljárásokban kell alkalmazni.
68 Hatályon kívül helyezte: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 7. § f). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
69 Hatályon kívül helyezte: 202/1999. (XII 26.) Korm. rendelet 19. § (1) b). Hatálytalan:
2000. I. 1-től.
70 Hatályon kívül helyezte: 64/1998. (III 31.) Korm. rendelet 26. § (2). Hatálytalan:
1998. VII 1-től.
71 Hatályon kívül helyezte: 328/2004. (XII 11.) Korm. rendelet 8. § b). Hatálytalan: 2005.
I. 1-től.
72 Hatályon kívül helyezte: 262/2005. (XII 14.) Korm. rendelet 15. § (1) b). Hatálytalan:
2006. I. 1-től.
73 Hatályon kívül helyezte: 28/2007. (II 28.) Korm. rendelet 10. § (3) b). Hatálytalan:
2007. IV. 1-től.
74 Megállapította: 208/2000. (XII 11.) Korm. rendelet 5. §. Hatályos: 2001. I.
1-től.
75 Hatályon kívül helyezte: 258/2003. (XII 24.) Korm. rendelet 13. § (1) b). Hatálytalan:
2004. I. 1-től.
76 Hatályon kívül helyezte: 159/2006. (VII. 27.) Korm. rendelet 17. § (2). Hatálytalan:
2007. I. 1-től.
77 Hatályon kívül helyezte: 159/2006. (VII 27.) Korm. rendelet 17. § (2). Hatálytalan:
2007. I. 1-től.
78 Hatályon kívül helyezte: 258/2003. (XII 24.) Korm. rendelet 13. § (1) b). Hatálytalan:
2004. I. 1-től.
79 Megállapította: 107/2010. (IV 9.) Korm. rendelet 2. §. Hatályos: 2010. V 1-től.
80 Megállapította: 208/2000. (XII 11.) Korm. rendelet 6. §. Hatályos: 2001. I.
1-től.
81 Módosította: 182/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet 124. §.
82 Hatályon kívül helyezte: 159/2006. (VII 27.) Korm. rendelet 17. § (2). Hatálytalan:
2007. I. 1-től.
83 Megállapította: 202/1999. (XII 26.) Korm. rendelet 13. §. Hatályos: 2000. I.
1-től.
84 A felvezető rész szövegét
megállapította: 258/2003. (XII 24.) Korm.
rendelet 8. §. Módosította: 159/2006. (VII 27.) Korm. rendelet 18. § (2) a), 331/2009. (XII 29.) Korm. rendelet 6. § (1) e).
85 Megállapította: 258/2003. (XII 24.) Korm. rendelet 8. §. Hatályos: 2004. I.
1-től.
86 Módosította: 262/2005. (XII 14.) Korm. rendelet 15. § (1) a).
87 Módosította: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 17. § (2) g).
88 Hatályon kívül helyezte: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § h). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
89 Hatályon kívül helyezte: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § i). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
90 Hatályon kívül helyezte: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § j). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
91 Hatályon kívül helyezte: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § k). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
92 Megállapította: 328/2006. (XII 23.) Korm. rendelet 6. §. Hatályos: 2007. I.
1-től. Lásd még: ugyane rendelet 7. § (3).
93 Hatályon kívül helyezte: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 7. § k). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
94 Megállapította: 182/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet 122. § (4). Módosította:
334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § j).
95 Hatályon kívül helyezte: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 7. § l). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
96 Hatályon kívül helyezte: 354/2011. (XII 30.) Korm. rendelet 3. § l). Hatálytalan: 2012.
I. 1-től.
97 Beiktatta: 202/1999. (XII. 26.) Korm. rendelet 16. §. Számozását
módosította: 262/2005. (XII 14.) Korm.
rendelet 13. §.
98 Megállapította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 5. § (2). Hatályos: 2011. I.
1-től.
99 Megállapította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 5. § (2). Hatályos: 2011. I.
1-től.
100 Módosította: 262/2005. (XII 14.) Korm. rendelet 15. § (1) a), 113/2011. (VII 7.) Korm. rendelet 8. §.
101 Beiktatta: 258/2003. (XII 24.) Korm. rendelet 11. §. Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § k).
102 Megállapította: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 16. § (1). Módosította: 113/2011. (VII 7.) Korm. rendelet 8. §.
103 Megállapította: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 16. § (1). Módosította: 333/2008. (XII 30.) Korm. rendelet 8. § (2) f), 182/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet 123. §, 334/2010. (XII 27.) Korm.
rendelet 10. § l), 174/2012. (VII 26.) Korm. rendelet 13. §.
rendelet 10. § l), 174/2012. (VII 26.) Korm. rendelet 13. §.
104
Megállapította:
333/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. §. Módosította: 334/2010. (XII. 27.)
Korm. rendelet 10. § m).
105 Megállapította: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 16. § (1). Módosította:
333/2008. (XII 30.) Korm. rendelet 8. § (2) f), 332/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 9. §, 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet
10. § l).
10. § l).
106 Megállapította: 328/2004. (XII 11.) Korm. rendelet 7. § (1). Módosította:
331/2007. (XII 13.) Korm. rendelet 1. § 20., 273/2010. (XII 9.) Korm. rendelet 87. § (2).
107 Megállapította: 366/2007. (XII 23.) Korm. rendelet 16. § (2). Hatályos: 2008.
I. 1-től.
108 Megállapította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 6. §. Hatályos: 2011. I.
1-től.
109 Megállapította: 107/2010. (IV 9.) Korm. rendelet 3. §. Hatályos: 2010. V 1-től.
110 Beiktatta: 259/2001. (XII 19.) Korm. rendelet 9. § (3).
Módosította: 262/2005. (XII 14.) Korm.
rendelet 15. § (1) a), 273/2010. (XII 9.) Korm. rendelet 87. § (2).
111 Megállapította: 328/2004. (XII 11.) Korm. rendelet 7. § (2). Módosította:
182/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet 123. §, 124. §.
112 Megállapította: 107/2010. (IV 9.) Korm. rendelet 4. §. Hatályos: 2010. V 1-től.
113 Megállapította: 107/2010. (IV 9.) Korm. rendelet 4. §. Hatályos: 2010. V 1-től.
114 Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § n).
115 Módosította: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 6. § (2) a).
116 Megállapította: 107/2010. (IV 9.) Korm. rendelet 4. §. Hatályos: 2010. V 1-től.
117 Megállapította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 7. §. Hatályos: 2011. I.
1-től.
118 Módosította: 334/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet 10. § o).
119 Megállapította: 107/2010. (IV. 9.) Korm. rendelet 4. §. Hatályos: 2010. V. 1-től.
120 Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § p).
121 Módosította: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 6. § (2) b).
122 Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § q).
123 Beiktatta: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 8. §. Hatályos: 2011. I. 1-től.
124 Megállapította: 107/2010. (IV. 9.) Korm. rendelet 5. §. Hatályos: 2010. V 1-től.
125 Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § r).
126 Módosította: 266/2011. (XII 13.) Korm. rendelet 6. § (2) c).
127 Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § s).
128 Beiktatta: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 9. §. Hatályos: 2011. I. 1-től.
129 Beiktatta: 107/2010. (IV 9.)
Korm. rendelet 6. §. Hatályos: 2010. V 1-től.
130 Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § t).
131 Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § u).
132 Módosította: 334/2010. (XII 27.) Korm. rendelet 10. § v).
133 Beiktatta: 107/2010. (IV 9.)
Korm. rendelet 6. §. Hatályos: 2010. V 1-től.
134 A korábbi második és harmadik mondatot hatályon kívül helyezte:
118/2008. (V 8.) Korm. rendelet 1. § 1315. Hatálytalan: 2008.
V 16-tól.
135 Hatályon kívül helyezte: 118/2008. (V 8.) Korm. rendelet 1. § 1315. Hatálytalan: 2008. V 16-tól.
136 Megállapította: 64/1998. (III 31.) Korm. rendelet 15. §. Hatályos: 1998. III 31-től. Az ugyane rendelet 26. § (3) bekezdése
szerinti, ugyanezt a jogszabályhelyet érintő módosítást nem vehettük
figyelembe. Módosítva: 2000. évi CXIII. törvény 281. § (6) alapján.
figyelembe. Módosítva: 2000. évi CXIII. törvény 281. § (6) alapján.
137 Beiktatta:
221/1998. (XII 30.) Korm. rendelet 23. §. Hatályos:
1999. I. 1-től. Először az 1999. január hónapra vonatkozó járulékfizetések
vonatkozásában kell alkalmazni.
138 Módosítva:
208/2000. (XII 11.) Korm. rendelet 10. § (1) b) alapján.
Módosította: 366/2007. (XII 23.) Korm.
rendelet 17. § (2) j).
Módosította:
314/2009. (XII. 28.) Korm.
rendelet 6. §.
A korábbi első
mondatot hatályon kívül helyezte: 208/2000. (XII 11.) Korm. rendelet 10. § (1) b). Hatálytalan: 2001. I. 1-től.
Beiktatta: 107/2010. (IV. 9.) Korm. rendelet 7. §. Hatályos: 2010. V. 1-től.
Beiktatta: 297/2010. (XII 23.) Korm. rendelet 10. § (2). Hatályos:
2010. XII 23-tól.
Beiktatta:
87/2011. (V. 31.) Korm. rendelet 13. §. Hatályos: 2011. V. 31-én 20.00 órától.
Beiktatta: 107/2010. (IV. 9.) Korm. rendelet 7. §. Hatályos: 2010. V 1-től.