NEGYEDIK RÉSZ
KÖZÖS JOGKEZELÉS ÉS A
JOGSÉRTÉS KÖVETKEZMÉNYEI
XII. Fejezet—
A SZERZŐI JOGOK ÉS A SZERZŐI JOGHOZ
KAPCSOLÓDÓ JOGOK KÖZÖS KEZELÉSE—
Közös jogkezelés—
85. §1^ Közös jogkezelés a felhasználás jellege, illetve
körülményei miatt egyedileg nem gyakorolható szerzői jogok és a szerzői joghoz
kapcsolódó ilyen jogok érvényesítése a jogosultak által erre
létrehozott szervezet útján, függetlenül attól, hogy azt a törvény írja elő vagy az a jogosultak elhatározásán alapul. A közös jogkezelés körében e szervezet a felhasználás engedélyezése vagy a díjigény [16. §
(5) bek] érvényesítése érdekében megállapítja a jogdíjakat és a felhasználás egyéb feltételeit, figyelemmel kíséri a művek és a kapcsolódó jogi teljesítmények felhasználását, beszedi és felosztja vagy
felosztás céljára másik közös jogkezelő szervezetnek átadja a jogdíjakat, valamint fellép a szerzői jog vagy a kapcsolódó jog megsértésével szemben.
létrehozott szervezet útján, függetlenül attól, hogy azt a törvény írja elő vagy az a jogosultak elhatározásán alapul. A közös jogkezelés körében e szervezet a felhasználás engedélyezése vagy a díjigény [16. §
(5) bek] érvényesítése érdekében megállapítja a jogdíjakat és a felhasználás egyéb feltételeit, figyelemmel kíséri a művek és a kapcsolódó jogi teljesítmények felhasználását, beszedi és felosztja vagy
felosztás céljára másik közös jogkezelő szervezetnek átadja a jogdíjakat, valamint fellép a szerzői jog vagy a kapcsolódó jog megsértésével szemben.
A közös jogkezelés általános
szabályai—
86. §— (1) A közös jogkezelés nyilvántartásba vételhez kötött tevékenység.
(2) A
nyilvántartásban fel kell tüntetni a közös jogkezelő
szervezet által végzett jogkezelési tevékenységet. Más személynek vagy
szervezetnek történő díjfizetés, illetve más személlyel vagy szervezettel
történő megállapodás az érintett jogkezelési tevékenység tekintetében nyilvántartásba
vett szervezet és az általa képviselt jogosultak irányában nem hatályos, és nem
mentesít a szerzői jog megsértésének jogkövetkezményei alól.
87. §— (1) Ha valamely jogosulti csoport ugyanolyan
vagyoni jogának kezelésére egy közös jogkezelő szervezetet vettek
nyilvántartásba, és ez a közös jogkezelő szervezet valamely felhasználónak
engedélyt ad a felhasználásra, illetve a felhasználóval szemben díjigényt érvényesít, a felhasználó jogosult a szervezet által végzett jogkezelés szempontjából érintett valamennyi jogosult - e törvény előírása
vagy a jogosultak elhatározása alapján közös jogkezelés alá tartozó - azonos műfajú műveinek vagy kapcsolódó jogi teljesítményeinek felhasználására is, az ezekre a művekre vagy kapcsolódó jogi
teljesítményekre vonatkozó jogdíjak azonos feltételek alapján történő megfizetése mellett (kiterjesztett hatályú közös jogkezelés). Ha ugyanazon jogosulti csoport ugyanolyan vagyoni jogának kezelésére több
közös jogkezelő szervezetet vettek nyilvántartásba, e rendelkezést - azokra a jogosultakra, akiket egyikük sem képvisel - a 92/E. § (3) bekezdésében említett megállapodás szerint kell alkalmazni.
engedélyt ad a felhasználásra, illetve a felhasználóval szemben díjigényt érvényesít, a felhasználó jogosult a szervezet által végzett jogkezelés szempontjából érintett valamennyi jogosult - e törvény előírása
vagy a jogosultak elhatározása alapján közös jogkezelés alá tartozó - azonos műfajú műveinek vagy kapcsolódó jogi teljesítményeinek felhasználására is, az ezekre a művekre vagy kapcsolódó jogi
teljesítményekre vonatkozó jogdíjak azonos feltételek alapján történő megfizetése mellett (kiterjesztett hatályú közös jogkezelés). Ha ugyanazon jogosulti csoport ugyanolyan vagyoni jogának kezelésére több
közös jogkezelő szervezetet vettek nyilvántartásba, e rendelkezést - azokra a jogosultakra, akiket egyikük sem képvisel - a 92/E. § (3) bekezdésében említett megállapodás szerint kell alkalmazni.
(2)
Ha
a 92. § (4) bekezdése alapján több közös jogkezelő szervezetet
vettek nyilvántartásba, és azok a bejegyzést megelőzően nem állapodtak meg
arról, hogy melyikük ad a felhasználónak engedélyt a felhasználásra vagy érvényesít díjigényt azon jogosultak tekintetében,
akiket egyik közös jogkezelő szervezet sem képvisel, a közös jogkezelő
szervezetek a bejegyzést követően is megállapodhatnak erről. A megállapodás
hatálybalépéséhez a Hivatal jóváhagyása szükséges. A megállapodás tartalmáról a
92/E. § (3) bekezdésében meghatározott módon kell tájékoztatást adni. Ha nem
állapodnak meg addig, amíg az az időszak, amelyre az előző díjszabást megállapították, le nem
jár, a Hivatal azt a közös jogkezelő szervezetet jelöli ki - az egyikük által
sem képviselt jogosultakat illetően - kiterjesztett hatályú közös jogkezelést végző szervezetnek, amelyik a
bejegyzés feltételeit összességében a leghatékonyabban tudja megvalósítani. E
kijelölést a Hivatal a Hivatalos Értesítőben közzéteszi, és - szükség esetén -
hivatalból megfelelően módosítja a nyilvántartásban a többi érintett
közös jogkezelő szervezetre vonatkozó adatokat.
(3)
Nincs helye kiterjesztett
hatályú
közös jogkezelésnek, ha a jogosult az érintett közös jogkezelő szervezethez
intézett írásbeli nyilatkozatában előzetesen tiltakozik művei vagy kapcsolódó
jogi teljesítményei felhasználásának közös
jogkezelés körében történő engedélyezése ellen A közös jogkezelő szervezet
köteles a nyilatkozat szerint eljárni, ha azt több mint három hónappal a
naptári év vége előtt, a következő év első napjánál nem korábbi hatállyal
teszik meg. A jogosult azonban nem tiltakozhat a felhasználás ilyen módon
történő engedélyezése ellen, ha a közös jogkezelést e törvény írja elő
(kötelező közös jogkezelés).
(4)
Ha
ugyanazon jogosulti csoport engedélyezési jog nélkül
fennálló ugyanolyan díjigényének érvényesítésére több közös jogkezelő
szervezetet vettek nyilvántartásba, a közös jogkezelő szervezeteknek a díjszabás
megállapításáról és a díjak beszedéséről meg kell állapodniuk. A megállapodás
tartalmáról a 92/E. § (3) bekezdésében meghatározott módon kell tájékoztatást
adni. Megállapodás hiányában a Hivatal a (2) bekezdés megfelelő alkalmazásával
kijelöli a díjak megállapítására és beszedésére jogosult közös jogkezelő
szervezetet.
(5)
Ahol
e törvény irodalmi és zenei művekkel kapcsolatos szerzői
jogok közös kezelését végző szervezetet említ, azon azt a szervezetet kell
érteni, amelyet a közös jogkezelő szervezetek nyilvántartása szerint az adott -
irodalmi és zenei művekkel kapcsolatos - engedélyezési jog vagy díjigény
gyakorlására nyilvántartásba vettek, és amely e körben jogosult a kiterjesztett
hatályú közös jogkezelésre. Ezt a szabályt megfelelően kell
alkalmazni akkor is, ha e törvény képzőművészeti és iparművészeti alkotásokra
vonatkozó szerzői jogok kezelését végző szervezetet említ.
88. §— (1) A közös jogkezelő szervezetet a közös jogkezelés körébe tartozó
vagyoni jogok gyakorlása és bíróság előtti érvényesítése során a szerzői vagy
kapcsolódó jog jogosultjának kell tekinteni. Nem
szükséges más jogosult perben állása ahhoz, hogy a közös jogkezelő szervezet az igényét bíróság előtt érvényesítse.
szükséges más jogosult perben állása ahhoz, hogy a közös jogkezelő szervezet az igényét bíróság előtt érvényesítse.
(2) A közös jogkezelés útján
érvényesített díjigényekkel, valamint a beszedett díjakkal a jogosultak
közötti felosztásukig a közös jogkezelő szervezet rendelkezik
(3)
A
közös jogkezelő szervezet a díjszabásban a felhasználás
engedélyezésének feltételeként előírhatja, hogy a felhasználó fizesse meg a
díjszabás szerinti díjat, továbbá szolgáltasson adatot a felhasznált művekről, illetve
kapcsolódó jogi teljesítményekről. E rendelkezés nyilvános előadás esetén csak
az élő előadásra [24. § (2) bek. a) pont] alkalmazható.
(4)
A
közös jogkezelés körében - a mechanikai többszörözés
engedélyezése (19. §) kivételével - az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell,
hogy a felhasznált művek, illetve szomszédos jogi teljesítmények védelemben
részesülnek.
(5)
A közös jogkezelő
szervezet az általa végzett jogkezelés körében a felhasználó írásbeli kérésére
- költségtérítés ellenében - írásbeli tájékoztatást ad arról, hogy a
felhasználó által egyedileg megjelölt mű, illetve szomszédos jogi
teljesítmény védelemben részesül-e.
A közös jogkezelő szervezet
működése és gazdálkodása—
89.
§— (1) Az általa kezelt
vagyoni jogok körében a közös jogkezelő szervezetnek közvetlenül el kell látnia
legalább a következő közös jogkezelési tevékenységeket:
a) a jogdíjak és a felhasználás
egyéb feltételeinek megállapítása - vagy az abban való részvétel - és
b) a jogdíjak felosztása az
érintett jogosultak között, vagy a jogdíjak beszedése és felosztás céljára más
közös jogkezelő szervezetnek történő átadása.
(2) A közös jogkezelő szervezet
köteles adatbázist fenntartani az általa végzett közös jogkezelés alá tartozó
bel- és külföldi művekről, kapcsolódó jogi teljesítményekről, illetve
jogosultakról.
(3) A közös jogkezelő szervezet
saját honlapján köteles közzétenni:
a)
alapszabályát,
b)
szervezeti és működési szabályzatát,
c) tagsági szabályzatát,
d)
az általa alkalmazott díjszabást (92/H. §),
e) felosztási szabályzatát,
f) éves beszámolóját,
g) tagjainak és az általa képviselt jogosultak névsorát, valamint azoknak a
szervezeteknek a megnevezését, amelyekkel képviseleti szerződést kötött.
(4)
A
közös jogkezelés vállalkozási tevékenységként nem
végezhető. Ha a közös jogkezelő szervezet kiegészítő vállalkozási tevékenységet
folytat, annak eredményét - a (8) bekezdésben foglalt kivétellel -csak a közös
jogkezelési tevékenység kezelési költségeinek csökkentésére használhatja fel.
(5)
A
közös jogkezelő szervezet a jogkezeléssel elért és az
indokolt kezelési költséggel csökkentett bevételét felosztási szabályzata
alapján felosztja az érintett jogosultak között, függetlenül attól, hogy azok
tagjai-e vagy sem A közös jogkezelésből származó bevétel más célra - a (8) és
(10) bekezdésekben foglalt kivétellel - nem használható fel; a jogosultaknak
felosztandó jogdíjból - jogszabályon, bírósági vagy hatósági
határozaton alapuló fizetési kötelezettség kivételével - levonásnak nincs
helye.
(6) A kezelési költség indokolt, ha a
közös jogkezelési tevékenység ellátásához szükséges, az érintett jogosultak
számára hasznos, és a rendes és okszerű gazdálkodás során merült fel.
(7) Az érintett jogosultak közös
jogkezelő szervezetének felosztás céljára átadott jogdíjból csak a felosztás
indokolt kezelési költségei vonhatók le.
(8)
A
közös jogkezelő szervezet az ismeretlen vagy ismeretlen
helyen tartózkodó jogosultat megillető és emiatt fel nem osztható jogdíjakból, a tagdíjakból és a jogkezelésen kívüli tevékenységéből származó bevételét nem
köteles teljes mértékben a jogosultak között felosztani, azt alapszabályával és
legfőbb szervének eseti döntéseivel összhangban a (11) bekezdés szerint
használhatja fel a jogosultak érdekét szolgáló egyéb - különösen szociális és
kulturális - célokra (a továbbiakban: jogosultak érdekében történő
felhasználás).
(9)
A
jogdíj csak akkor tekinthető fel nem oszthatónak amiatt,
hogy a jogosult ismeretlen vagy ismeretlen helyen tartózkodik, ha a közös
jogkezelő szervezet a jogosult felkutatására az érintett mű- vagy teljesítménytípus és felhasználási mód figyelembevételével megtette az
adott helyzetben tőle elvárható intézkedéseket és a jogosult felkutatása nem
járt eredménnyel, valamint, ha a közös jogkezelő szervezet a jogosultat megillető díjat elkülönített számlára helyezte, és ettől
számítva egy év eltelt anélkül, hogy a jogosult személye és tartózkodási helye
ismertté vált volna. Az a jogdíj, amelyet más belföldi közös jogkezelő szervezetnek kell felosztás céljára átadni vagy - erről szóló
képviseleti szerződés alapján - külföldi közös jogkezelő szervezetnek kell
átutalni, nem tekinthető fel nem oszthatónak és ilyen címen nem használható fel
az átadásra vagy átutalásra köteles közös jogkezelő szervezetnél.
(10) A közös jogkezelő szervezet
felosztási szabályzata rendelkezhet arról, hogy a felosztható jogdíjak is
felhasználhatók a jogosultak érdekében a (11) bekezdéssel összhangban
(11)
A
(8) bekezdésben meghatározott bevétel legfeljebb 25%-a,
a (10) bekezdésben meghatározott bevétel legfeljebb 10%-a használható fel a
jogosultak érdekében; erről a legfőbb szerv kizárólagos, nem átruházható hatáskörében esetileg dönt az alapszabályával és a
felosztási szabályzat ilyen célú felhasználásra vonatkozó előírásaival
(támogatási politika) összhangban A legfőbb szerv döntése alapján a (10) bekezdésben
meghatározott bevételből a jogosultak érdekében történő felhasználásra szánt
összeg 70%-át a jogosultak érdekében kulturális célra kell felhasználni. A
szervezet támogatási politikáját és a
bevételnek a jogosultak
érdekében történő felhasználására vonatkozó döntését - a kultúráért felelős
miniszter véleményének kikérését követően - a Hivatal javaslatára az
igazságügyért felelős miniszter hagyja jóvá. A közös jogkezelő
szervezet kulturális célra a Nemzeti Kulturális Alap számára történő átadással
- az átvétel tárgyában kötött megállapodás és a jóváhagyott támogatási politika
rendelkezései szerint -használja fel a (8) és a (10) bekezdésben meghatározott
bevételeit.
(12) A közös jogkezelő szervezet az
üzemeltetési, fenntartási költségeit és az egyéb közvetett költségeit az
egyesülési jogról, a közhasznúságról, valamint a civil szervezetek működéséről
és támogatásáról szóló törvény előírása szerint osztja meg.
(13) A közös jogkezelő szervezet kettős könyvvitel vezetésére és a
számvitelről szóló törvény szerinti éves - nem egyszerűsített - beszámoló
készítésére köteles; beszámolóját könyvvizsgálóval kell felülvizsgáltatnia. A közös jogkezelő szervezet az eredménykimutatásában
az egyéb, jogszabályban meghatározott adatokon túlmenően köteles feltüntetni az
adott üzleti évben:
a) felosztott és fel nem osztható jogdíjak összegét a művek vagy a teljesítmények
fajtáiként és vagyoni jogonként,
b) levont kezelési költség összegét a művek vagy a teljesítmények fajtáiként, vagyoni
jogonként és jogcímenként,
c) a más közös jogkezelő
szervezetnek felosztás céljára átadott jogdíjak összegét a művek vagy a
teljesítmények fajtáiként, vagyoni jogonként és közös jogkezelő
szervezetenként,
d) a (8) és (10) bekezdésekben foglalt bevételeknek a jogosultak érdekében
történő felhasználását, megjelölve a támogatás nyújtásának időpontját,
jogcímét, jogosultját, mértékét és egyéb lényeges feltételeit,
e) szerzett tagdíjbevételeit,
f) kapott támogatásait.
Nyilvántartás a közös jogkezelő
szervezetekről—
90. §— (1) A szerzői jogra és a szerzői joghoz kapcsolódó jogokra vonatkozó
jogszabályoknak megfelelő közös jogkezelő szervezetekről a Hivatal
nyilvántartást vezet.
(2) A közös jogkezelő szervezetek nyilvántartása tartalmazza:
a) a közös jogkezelő szervezet
nevét és címét, valamint képviselőjének nevét és címét,
b) a közös jogkezelő szervezet
által végzett közös jogkezelési tevékenység meghatározását, feltüntetve az
érintett vagyoni jogokat és a jogkezelési tevékenység típusát,
c)
a közös jogkezeléssel érintett jogosulti csoport
meghatározását,
d) a közös jogkezelő szervezetek
nyilvántartásának részletes szabályairól szóló kormányrendeletben meghatározott
egyéb - a közös jogkezelés céljainak megvalósításához szükséges - adatokat.
(3) A közös jogkezelő szervezetek
nyilvántartása a bejegyzett jogok, tények és adatok fennállását hitelesen
tanúsítja. Az ellenkező bizonyításáig a nyilvántartásba bejegyzett jogokról és
tényekről vélelmezni kell, hogy azok fennállnak. A
nyilvántartásban feltüntetett adatokkal szemben a bizonyítás azt terheli, aki
vitatja a helyességüket vagy a valósággal való egyezőségüket.
(4) A közös jogkezelő szervezetek
nyilvántartását bárki megtekintheti, ahhoz a Hivatal a honlapján elektronikus
hozzáférést biztosít. A nyilvántartásban szereplő vagy az onnan törölt adatok
nyilvánosak Ezekről az adatokról bárki feljegyzést készíthet vagy - díj
ellenében - hitelesített kivonatot kérhet.
(5) A közös jogkezelő szervezetek
nyilvántartásának részeként a Hivatal hozzáférést biztosít a közös jogkezelő
szervezet
a)
alapszabályához,
b)
szervezeti és működési szabályzatához,
c)
tagsági szabályzatához,
d)
által alkalmazott díjszabáshoz (92/H. §),
e)
felosztási szabályzatához,
f) éves beszámolójához.
A közös jogkezelő szervezetek
nyilvántartásába való felvétel feltételei—
91. §—(1) A nyilvántartásba közös j ogkezelő szervezetként csak egyesület
vehető fel.
(2) Közös jogkezelő egyesület különösen a következő művekkel, illetve
teljesítményekkel kapcsolatos jogok kezelésére vehető nyilvántartásba:
a) irodalmi és zenei művek,
b) egyéb alkotóművészeti
alkotások,
c) filmalkotások,
cl)
előadóművészi teljesítmények,
e) hangfelvételek,
f) filmelőállítói teljesítmények.
(3)
A
jogosultak önrendelkezési jogának érvényesítése és a
jogkezelés hatékonyságának fokozása érdekében a (2) bekezdésben említett
csoportosítástól el lehet térni, illetve a (2) bekezdésben említetteken kívüli jogok
közös kezelésére alakult egyesület is nyilvántartásba vehető.
(4)
A
nyilvántartásba vett egyesület által végzett jogkezelési
tevékenységre vonatkozó adatokat a Hivatal a nyilvántartásba vett egyesületek
közötti megállapodás alapján módosítja, ha a nyilvántartásba vétel feltételei valamennyi érintett egyesületnél megvalósulnak az
általuk végzett j ogkezelési tevékenységnek a megállapodás szerinti módosítását
követően is.
92.
§— (1) Az az egyesület
vehető fel a közös jogkezelő szervezetek nyilvántartásába,
a) amelyhez valamennyi érintett jogosult - megbízást adva az egyesületnek a közös jogkezelésre
- csatlakozhat az alapszabályban meghatározott feltételek teljesítése esetén;
b) amely az általa végzett jogkezelési tevékenységben érdekelt jogosultak jelentős részét
képviseli azáltal, hogy
u)
e jogosultak tagjai vagy hozzá csatlakozni kívánnak,
vagy
v)
e jogosultak vele jogaik közös kezelésére egyedi
megállapodást kötöttek, és
be) az e jogosultak jogainak közös kezelését végző, a bel- és külföldi
felhasználás szempontjából fontos külföldi szervezetekkel képviseleti
szerződéseket kötött, vagy ilyen szerződések megkötésére irányuló
szándéknyilatkozatokkal rendelkezik;
c) amely az általa végzett jogkezelési
tevékenységben érdekelt belföldi jogosultak jelentős részét is képviseli a
ba)-bb) alpontjainak megfelelően
cl)
amely - munkavállalói révén - rendelkezik a közös jogkezeléshez és a nemzetközi
kapcsolattartáshoz szükséges, megfelelő szakismerettel és gyakorlattal; e) amely felkészült
a közös jogkezeléshez kapcsolódó adatok kezelésére; fi amelynek
alapszabálya
iii) a közös jogkezelést az
egyesület céljaként határozza meg,
jjj) rendelkezik a 89. §-ban meghatározott működési és gazdálkodási követelmények
teljesítéséről,
kkk)legfőbb szervként a jogosultak
taggyűlését, vagy az ilyen tagok által közvetlenül választott testületet
határozza meg,
fel) rendelkezik
arról,
hogy az egyesülési jogról, a közhasznúságról, valamint a civil szervezetek
működéséről és támogatásáról szóló törvényben meghatározott hatáskörökön kívül
a legfőbb szerv kizárólagos, nem
átruházható hatáskörében dönt a támogatási politikát is tartalmazó felosztási
szabályzat, a szervezeti és működési szabályzat elfogadásáról, az éves
költségvetés megállapításáról, valamint a számviteli beszámoló
elfogadásáról.
(2)
Annak megállapításakor,
hogy az egyesület az érintett jogosultak jelentős részét képviseli-e, illetve,
hogy több egyesület közül melyik képviseli az érintett jogosultak nagyobb
részét, a jogosultak létszámát, műveik, illetve kapcsolódó jogi teljesítményeik
felhasználási arányát és a jogdíjakból való részesedésük arányát egyaránt
figyelembe kell venni.
(3)
Az
egyesületet a közös jogkezeléshez kapcsolódó adatok kezelésére
felkészültnek kell tekinteni, ha fenn tudja tartani az általa képviselt
jogosultak, illetve a közös jogkezelés körébe tartozó művek vagy kapcsolódó
jogi teljesítmények, valamint a különböző felhasználások olyan adatbázisát,
amely lehetővé teszi a jogdíjak felosztását és kifizetését a jogosultak számára.
(4)
Ha ugyanazon jogosulti
csoport ugyanolyan vagyoni jogának kezelésére több vagy újabb - a nyilvántartásba vétel
feltételeinek egyébként megfelelő - egyesület kéri nyilvántartásba vételét,
több egyesület vagy az újabb egyesület akkor
vehető nyilvántartásba a kötelező vagy egyébként kiterjesztett hatályú közös
jogkezelés körében, ha ez a közös jogkezelés működőképességét és hatékonyságát
- sem a jogosultak, sem a felhasználók, illetve a díj fizetésére
kötelezettek oldalán - nem veszélyezteti.
(5) Ha a (4) bekezdésben meghatározott feltétel nem teljesül,
a) több egyesület közül azt
kell nyilvántartásba venni, amelyik az (1) bekezdésben előírt feltételeket
összességében a legjobban tudja megvalósítani;
b)
az újabb egyesületet
kell nyilvántartásba venni és a korábban nyilvántartásba vett egyesületet a
nyilvántartásból törölni kell, ha az (1) bekezdésben előírt feltételeket az
újabb egyesület összességében j obban meg tudj a valósítani.
A közös jogkezelő szervezetek
nyilvántartásával kapcsolatos eljárások általános szabályai—
92/A. §— (1) A közös jogkezelő szervezetek
nyilvántartásával kapcsolatos eljárásokban a Hivatal - az e törvényben
meghatározott eltérésekkel - a közigazgatási hatósági eljárás általános
szabályairól szóló törvény rendelkezései szerint jár el.
(2)
A közös jogkezelő
szervezetek nyilvántartásával kapcsolatos eljárásokban nem kell alkalmazni a
közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvénynek az
ügygondnokra és a közmeghallgatásra vonatkozó
szabályait. Ezekben az eljárásokban a Hivatal döntése ellen nincs helye
fellebbezésnek, újrafelvételi és felügyeleti eljárásnak, valamint ügyészi
óvásnak.
(3) A közös jogkezelő szervezetek
nyilvántartására vonatkozó részletes szabályokat kormányrendelet állapítja meg.
92/B.
§—(1) A közös jogkezelő
szervezetek nyilvántartásával kapcsolatos eljárásokban a Hivatal és az ügyfél
elektronikus úton kötelesek kapcsolatot tartani egymással.
(2) A Hivatal által erre rendszeresített elektronikus űrlap használatával kell a
beadványokat elektronikus úton benyújtani.
(3) Az elektronikus úton benyújtott beadvány megérkezéséről a Hivatal - jogszabályban
meghatározott módon - elektronikus érkeztető számot tartalmazó automatikus
értesítést küld az ügyfélnek.
(4) A Hivatal az elektronikus úton benyújtott beadvány megérkezését követően haladéktalanul
megvizsgálja, hogy az megfelel-e az elektronikus ügyintézésre vonatkozó
jogszabályi követelményeknek.
(5) A beadvány az elektronikus érkeztetésről szóló
automatikus visszaigazolásnak az ügyfél részére történő elküldésével tekintendő
benyújtottnak, kivéve, ha a Hivatal a kapott dokumentum
értelmezhetetlenségét állapítja meg és erről az ügyfelet elektronikus levélben értesíti.
értelmezhetetlenségét állapítja meg és erről az ügyfelet elektronikus levélben értesíti.
(6)
Az
értelmezhetetlen dokumentumot beküldő ügyfél az (5)
bekezdés szerinti értesítés visszaigazolására köteles. Ha az ügyfél az
értesítés átvételét tizenöt napon belül nem igazolja vissza, a Hivatal postai úton továbbítja
számára az iratot.
(7) A közös jogkezelő szervezetek
nyilvántartásával kapcsolatos eljárásokban elektronikus úton történő
kapcsolattartásra vonatkozó részletes szabályokat kormányrendelet állapítja
meg.
(8) A közös jogkezelő szervezetek
nyilvántartásával kapcsolatos eljárásokban tájékoztatás kérésének és
teljesítésének rövid szöveges üzenet útján nincs helye.
92/C. §— A közös jogkezelő szervezetek nyilvántartásába
való felvételre és a jogkezelési tevékenységre vonatkozó bejegyzés módosítására
irányuló kérelemért miniszteri rendeletben meghatározott igazgatási
szolgáltatási díjat kell fizetni, amely a Hivatal bevétele.
92/D.
§— (1) A közös jogkezelő
szervezetek nyilvántartásával kapcsolatos ügyekben a bíróság nemperes
eljárásban vizsgálja felül
a) a Hivatal határozatát, továbbá
b)
a Hivatalnak az eljárás megindítására irányuló kérelmet
benyújtó ügyfélen kívüli ügyféli jogállást megtagadó, az eljárást felfüggesztő,
az eljárási bírságot kiszabó végzését, valamint az iratbetekintést kizáró vagy
korlátozó azt a végzését, amellyel szemben a közigazgatási hatósági eljárás
általános szabályairól szóló törvény szerint önálló jogorvoslatnak van helye.
(2)
A
nemperes eljárás megindítására irányuló kérelmet a
döntés közlésétől számított harminc napon belül a Hivatalnál kell benyújtani,
amely azt az ügy irataival együtt - a (3) bekezdésben szabályozott eset kivételével
- tizenöt napon belül továbbítja a bírósághoz. A kérelem kellékeire a
keresetlevélre vonatkozó szabályok irányadók.
(3) Ha a kérelem elvi jelentőségű
jogkérdést vet fel, a Hivatal e kérdésben írásbeli nyilatkozatot tehet, és azt
a kérelemmel, valamint az ügy irataival együtt harminc napon belül továbbítja a
bírósághoz.
(4) Ha a (2) bekezdés szerinti kérelmet elkésetten nyújtották be, az igazolási kérelem tárgyában
a bíróság határoz.
(5) Az e § szerinti nemperes
eljárásban a polgári perrendtartásról szóló törvény általános szabályait kell
alkalmazni, a nemperes eljárás sajátosságaiból fakadó eltérésekkel.
A közös jogkezelő
szervezetek nyilvántartásába való felvételre irányuló eljárás—
92/E.
§— (1) A közös jogkezelő
szervezetek nyilvántartásába való felvételre irányuló eljárás kérelemre indul.
(2)
A
kérelemhez csatolni kell a nyilvántartásba vételhez
szükséges feltételek teljesítését igazoló iratokat. Az iratokban közölni kell
az egyesület tagjainak, illetve az egyesülethez csatlakozni kívánó vagy azzal egyedi megállapodást kötő jogosultaknak az egyedi azonosításra
alkalmas adatait, amelyek a tagok és jogosultak teljes nevét és lakcímét vagy
székhelyét tartalmazzák
(3)
A
92. § (4) bekezdésében meghatározott feltétel teljesítése -
egyebek mellett - igazolható az érintett egyesületek arra kiterjedő
megállapodásával, hogy a kötelező vagy egyébként kiterjesztett hatályú közös
jogkezelés körében melyikük ad a felhasználónak engedélyt a felhasználásra,
illetve érvényesít díjigényt azoknak a jogosultaknak a jogaival kapcsolatban,
akiket egyikük sem képvisel. A kérelmező nyilvántartásba vételét e megállapodás
jóváhagyásának is kell tekinteni, és annak tartalmáról a (4) bekezdés szerinti
közleményben kell tájékoztatást adni.
(4)
A Hivatal a nyilvántartásba vételt
a Hivatalos Értesítőben közzéteszi. A nyilvántartásban szereplő egyesületekről
és az általuk végzett közös jogkezelési tevékenységekről a Hivatal a Hivatalos
Értesítőben - szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal - közleményt
jelentet meg.
Törlés a közös
jogkezelő szervezetek nyilvántartásából—
92/F.
§— (1) A közös jogkezelő
egyesületet a nyilvántartásból kérelmére vagy hivatalból kell törölni.
(2) Hivatalból kell törölni
az egyesületet a nyilvántartásból a 92/K. § (6) bekezdés d) pontjában
meghatározott esetben, valamint akkor, ha a bíróság az egyesületet vagy az
általa ellátott tevékenységek közül a közös jogkezelést törli a civil szervezetek
közhiteles nyilvántartásából.
92/G. §— (1) Ha a
törvényben előírt közös jogkezelést végző közös jogkezelő egyesületet úgy
törlik a nyilvántartásból, hogy nincs más olyan, nyilvántartásba vett
egyesület, amely a törvényben előírt közös
jogkezelést végezhetné, a Hivatal a honlapján és legalább két országos
napilapban közzétett hirdetményében felhívja az érintett jogosultakat arra,
hogy az általa kitűzött határidőn - de legfeljebb egy éven - belül
kezdeményezzék egyesületük közös jogkezelő szervezetként való nyilvántartásba
vételét.
(2)
Az
(1) bekezdésben említett határidő elteltéig a
jogdíjakat a törölt közös jogkezelő egyesület által alkalmazott díjszabás
alapján kell megfizetni a Hivatal által a hirdetményben megjelölt módon Ha az új közös jogkezelő egyesület nyilvántartásba vételét a kitűzött
határidőn belül kezdeményezik, és az egyesületet nyilvántartásba veszik, az így
megfizetett jogdíjakat az új közös jogkezelő egyesület osztja fel, ellenkező esetben a Hivatal kijelöli azt a közös jogkezelő egyesületet,
amely a befolyt jogdíjakat a határidő elteltét követően a törlés időpontjában
érvényes felosztási szabályzat alapján felosztja a jogosultak között.
(3)
Ha
az (1) bekezdésben említett határidő elteltéig nem
kezdeményezik a törvényben előírt közös jogkezelő egyesületként való
nyilvántartásba vételt, azt mindaddig úgy kell tekinteni, hogy az érintett jogosultak a
felhasználást egyedileg engedélyezhetik, ameddig az új közös jogkezelő
egyesületet nyilvántartásba nem veszik.
(4)
A
közös jogkezelő egyesület a nyilvántartásból való törlése
esetén a törlés jogerőre emelkedéséig megfizetett jogdíjakat köteles az
érintett jogosultak között a törlés időpontjában érvényes felosztási szabályzat
alapján felosztani.
A közös jogkezelés körében
alkalmazott díjszabások jóváhagyása—
92/H.
§— (1) A közös jogkezelő
egyesület abban a körben, amelyben a nyilvántartás szerint jogkezelésre
jogosult, évente megállapítja és az e § szerinti jóváhagyási eljárás
lefolytatása céljából legkésőbb minden év szeptember 1-jéig
megküldi a Hivatalnak az egyes felhasználási módok tekintetében a jogdíjakat és
a felhasználás egyéb feltételeit (a továbbiakban együtt: díjszabás). A
tervezett alkalmazás kezdő időpontjaként a következő év január 1-jét kell megadni.
(2)
A
díjszabást az egyenlő bánásmód követelményével
összhangban, az egyes felhasználók indokolatlan megkülönböztetése nélkül kell
megállapítani és alkalmazni. A díj mértékének megállapításakor figyelembe kell venni az érintett felhasználás valamennyi lényeges
körülményét. A díjszabás megállapítása során és a díjszabás jóváhagyására
irányuló eljárásban figyelembe kell venni a díjazásról és a felhasználás
egyéb feltételeiről az egyeztető testület (102-105. §) eljárásában a felek
között létrejött megállapodást.
(3)
A díjszabást az
igazságügyért felelős miniszter hagyja jóvá a Hivatal javaslatára a (4)-(11)
bekezdés szerint lefolytatott eljárást követően A jóváhagyás a díjszabás
alkalmazásának és a Hivatalos Értesítőben
való nyilvánosságra hozatalának feltétele; nem zárja ki, illetve nem érinti
azonban az egyéb jogszabályok érvényesülését a díjszabás tekintetében
(4) A díjszabáshoz indokolást, és
az azt alátámasztó iratokat kell csatolni.
(5)
A Hivatal a díjszabásról annak
kézhezvételét követően haladéktalanul véleményt kér a jelentős felhasználóktól
és a felhasználók érdek-képviseleti szervezeteitől, valamint a kultúráért
felelős minisztertől, továbbá - a nyilvános előadásra vonatkozó díjszabást
illetően - a kereskedelemért, a turizmusért és a vendéglátásért felelős
minisztertől. A 20-21. §-ban meghatározott díj vonatkozásában a fizetésre kötelezettek és azok érdek-képviseleti
szervezetei minősülnek felhasználónak, illetve felhasználói érdek-képviseleti
szervezeteknek. A véleményezési eljárást a díjszabásnak a Hivatalhoz történő benyújtásától
számított hatvan napon belül kell lefolytatni.
(6)
A
Hivatal attól a jelentős felhasználótól és felhasználói
érdek-képviseleti szervezettől köteles véleményt kérni, aki vagy amely
véleményezési szándékát a Hivatalnak az adott évben a Hivatal honlapján a díj szabás benyújtását követően haladéktalanul e célból közzétett
felhívása alapján, a felhívás közzétételétől számított tizenöt napon belül
írásban bejelenti, és egyidejűleg benyújtja a (7) vagy a (8) bekezdés szerinti
nyilatkozatot.
(7)
Jelentős felhasználó az a személy, aki az érintett közös jogkezelő
egyesülethez intézett megkeresés alapján kiadott nyilatkozattal igazolja, hogy
a bejelentés évét megelőző naptári évben az általa fizetett jogdíj elérte az
érintett díjszabás alapján megfizetett összes jogdíj 5%-át.
(8)
Felhasználói érdek-képviseleti szervezet az a nyilvántartott tagsággal
rendelkező jogi személy, amely létesítő okirata szerinti tevékenységét
országosan fejti ki, és tevékenysége kiterjed az érintett felhasználók
érdekeinek a díjszabások véleményezése során történő képviseletére, továbbá a
közös jogkezelő egyesület által az érdek-képviseleti szervezet megkeresésére
kiadott nyilatkozattal igazolja, hogy az érdek-képviseleti szervezetnek tagja az adott
díjszabással érintett felhasználók olyan köre, amely a bejelentés évét megelőző
naptári évben az adott díjszabás alapján megfizetett összes jogdíj legalább
10%-át megfizette.
(9)
A
közös jogkezelő egyesület a felhasználó vagy a
felhasználói érdek-képviseleti szervezet megkeresésének beérkezését követően
haladéktalanul kiadja a (7) vagy a (8) bekezdés szerinti nyilatkozatot, és azt megküldi a
megkereső felhasználónak, illetve érdek-képviseleti szervezetnek, továbbá a
Hivatalnak.
(10) Az igazságügyért felelős miniszter
a díjszabást akkor hagyja jóvá, ha az a szerzői jogi jogszabályokkal
összhangban áll. Az igazságügyért felelős miniszter a jóváhagyásról a Hivatal
javaslatának kézhezvételét követő harminc napon belül határozattal dönt. A miniszter csak a
Kormány - általa kezdeményezett - döntése alapján hagy jóvá olyan díjszabást,
amely a Központi Statisztikai Hivatal által az előző naptári évre megállapított fogyasztói árindexet
meghaladó mértékű jogdíjemelést tartalmaz vagy a fizetésre kötelezett
felhasználók körét bővíti. A miniszter határozata ellen fellebbezésnek helye
nincs, az a közléssel emelkedik jogerőre.
(11) A
díjszabást a közös jogkezelő egyesület a jóváhagyást
követően a Hivatalos Értesítőben a saját nevében nyilvánosságra hozza. Ennek
megtörténtéig az előző időszakra megállapított és jóváhagyott - a Hivatalos
Értesítőben korábban nyilvánosságra hozott - díjszabást kell alkalmazni akkor
is, ha az az időtartam, amelyre ez utóbbi díjszabást megállapították, időközben
lejárt. E szabályokat megfelelően alkalmazni
kell abban az esetben is, ha a bíróság a 92/J. § alapján az igazságügyért
felelős miniszter jóváhagyó határozatát jogerős határozattal hatályon kívül
helyezi.
92/1.
§— (1) A díjszabás jóváhagyására
irányuló eljárás nem minősül közigazgatási hatósági eljárásnak, arra a
közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvényt nem kell
alkalmazni.
(2) A díjszabás
jóváhagyására irányuló eljárásban a miniszterek, a Hivatal és az eljárás többi
résztvevője elektronikus úton kötelesek kapcsolatot tartani egymással. A
Hivatal a közös jogkezelő egyesületekkel, valamint a felhasználókkal és a
felhasználói érdek-képviseleti szervezetekkel elektronikus úton tart
kapcsolatot.
92/J.
§— (1) Az igazságügyért
felelős miniszter jóváhagyásról szóló határozatának felülvizsgálatát a
díjszabás véleményezésére jogosult bármely szervezet és az érintett közös
jogkezelő egyesület jogszabálysértésre hivatkozással a Fővárosi Törvényszéktől
kérheti, amely a kérelmet közigazgatási nemperes eljárás szabályai alapján
bírálj a el. A nemperes eljárásban a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény
332. § (3) és (4) bekezdése nem alkalmazható. Ha a bíróság a határozatot
hatályon kívül helyezi és az igazságügyért felelős minisztert új eljárásra
utasítja, az új eljárásban hozott határozat alapján fizetendő díj és a
megsemmisített határozat alapján fizetendő díj közötti különbözettel el kell
számolni.
(2)
A
határozat megtámadása esetén a bíróság azt a kérelmezőt,
aki a határozattal érintett díjszabás alapján díjfizetésre lenne kötelezett,
biztosíték adására kötelezheti. A biztosíték összege megegyezik a megtámadott határozattal jóváhagyott díjszabás alapján fizetendő díj
mértékével, illetve annak vitatott vagy még meg nem fizetett részével, kivéve,
ha a bíróság az eset összes körülményére figyelemmel annak csökkentéséről
határoz.
(3)
A
szerződési feltételek tisztességtelensége miatti
megtámadhatóság szempontjából a díjszabás nem minősül jogszabály által
megállapítottnak, illetve olyannak, mint amelyet jogszabály előírásának megfelelően
határoztak meg. A díjszabás bírósági megtámadása esetén a közös jogkezelő
egyesület kérelmére a bíróság az ellenérdekű felet biztosíték adására
kötelezheti. A biztosíték összegére a (2) bekezdés szabályai megfelelően
alkalmazandók
A közös
jogkezelés felügyelete—
92/K. §— (1) A közös jogkezelési tevékenység felett
gyakorolt felügyelet körében a Hivatal a hatósági ellenőrzés szabályai szerint
évente, illetve szükség esetén ellenőrzi, hogy a nyilvántartásba vétel feltételei a
közös jogkezelő egyesületnél folyamatosan megvalósulnak-e, továbbá, hogy az
alapszabály, a felosztási szabályzat és más belső szabályzat rendelkezései nem
ütköznek-e a szerzői jogi jogszabályokba.
(2)
Annak
ellenőrzése során, hogy a közös jogkezelő szervezet az általa
végzett jogkezelési tevékenységben érdekelt jogosultak jelentős részét
képviseli-e, a nyilvántartásba vételt követő egy év elteltével figyelmen kívül kell hagyni a tagként való csatlakozásra irányuló
nyilatkozatokat és a külföldi szervezettel való képviseleti szerződés
megkötésére irányuló szándéknyilatkozatokat.
(3) A Hivatalnak a felügyelet ellátásához a közös jogkezelő egyesület megküldi
a) az alapszabályát,
b) a szervezeti és működési szabályzatát,
c) a tagsági szabályzatát,
d) az ügyintéző és képviseleti
szerve tagjainak névsorát,
e) a felosztási szabályzatát,
f) az éves beszámolóját,
g) a külföldi közös jogkezelő
szervezetekkel kötött képviseleti szerződéseit.
(4)
A
közös jogkezelő egyesület a legfőbb szerv összehívásáról
a Hivatalt előzetesen - a tagok értesítésével egyidejűleg - írásban, a napirend
megküldésével tájékoztatja és a Hivatal képviselőjét az ülésre, a felügyelet
ellátásával összefüggő napirendi pontok megtárgyalására meghívja.
(5)
A
Hivatal a felügyelet ellátásához szükséges adatok közlése
érdekében nyilatkozattételre hívhatja fel a közös jogkezelő egyesületet. A
Hivatal a felügyeleti eljárásban szakértői véleményt kérhet vagy szakértőt
hallgathat meg.
(6) A Hivatal a felügyelet körében - ha a nyilvántartásba vételhez szükséges feltételek
hiányát vagy az (1) bekezdésben említett jogszabályok megsértését észleli -
megteszi a következő intézkedéseket:
a)
a jogkövetkezményekre történő figyelmeztetés
mellett felhívja a közös jogkezelő egyesület ügyintéző és képviseleti szervét a
nyilvántartásba vétel feltételeinek, illetve a szerzői jogi jogszabályoknak megfelelő működés
helyreállítására, és erre megfelelő határidőt tűz;
b) megkeresi az ügyészséget az egyesület törvényességi felügyelete körében meghozható
intézkedések megtétele céljából;
c)
felügyeleti bírságot szabhat ki, ha az a) pontban
említett határidő eredménytelenül telt el;
d) törli a közös jogkezelő
egyesületet a nyilvántartásból, és ezt a Hivatalos Értesítőben közzéteszi, ha
oo) a törvényességi felügyeleti
intézkedés nem jár eredménnyel, illetve nem várható tőle eredmény,
pp) az a) pontban említett határidő eredménytelenül telt el és a felügyeleti bírság
kiszabásától sem várható eredmény, vagy
qq) a felügyeleti bírság - egyszeri
vagy ismételt - kiszabása nem járt eredménnyel.
(7)
Ha az igazságügyért felelős
miniszter a közös jogkezelő egyesületek díjszabásaival kapcsolatos feladata
körében az (1) bekezdésben meghatározott jogszabályok megsértését észleli, a
Hivatalnál felügyeleti intézkedést kezdeményez.
(8)
A
Hivatal a (3) bekezdésben meghatározott iratokat rendszeres
időközönként, de legalább évente megküldi az igazságügyért felelős miniszternek
a szellemi tulajdon védelmével összefüggő feladatai ellátásához szükséges
tájékoztatás céljából, továbbá a kultúráért felelős miniszternek a kultúrával
kapcsolatos feladatai ellátásához szükséges tájékoztatás céljából.
92/L. §— (1) A
felügyeleti bírság összegét az eset összes körülményére - különösen a jogsértő
magatartás súlyára, ismétlődésére, a jogsértő állapot fennállásának
időtartamára, valamint a hatékonyság követelményére
és az arányosság elvére - figyelemmel kell meghatározni. A felügyeleti bírság
mértéke nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző évre számított felügyeleti díj
összegének ötszörösét.
(2) A bírságot az azt kiszabó
végzés közlésétől számított tizenötödik napig kell megfizetni.
(3) A határidőben meg nem fizetett
bírság után az adózás rendjéről szóló törvény szerint kell késedelmi pótlékot
fizetni.
(4) A bírságot és a késedelmi
pótlékot adók módjára kell behajtani.
92/M. §— (1) A Hivatal által a közös jogkezelés
felett gyakorolt felügyelettel összefüggésben felmerült költségek fedezése
érdekében a közös jogkezelő egyesületek a Hivatala javára évente felügyeleti díjat kötelesek
fizetni.
(2) A felügyeleti díj mértéke a közös jogkezelő egyesület előző évi nettó
bevételének 0,3%-a. A felügyeleti díjat a második naptári negyedév utolsó
napjáig kell megfizetni. Új közös jogkezelő egyesület nyilvántartásba vétele
esetén a nyilvántartásba vétel évében a felügyeleti díj mértéke a tervezett
nettó bevétel 0,3%-a. Ebben az esetben a felügyeleti díjat a tárgyévet követő
második naptári negyedév utolsó napjáig kell megfizetni.
92/N.
§— (1) A közös jogkezelő
egyesületek felügyeletével kapcsolatos eljárásokban a Hivatal - az e törvényben
meghatározott eltérésekkel - a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól
szóló törvény
rendelkezései szerint jár el.
(2) A közös jogkezelő
egyesületek felügyeletével kapcsolatos eljárásokban nem kell alkalmazni a
közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvénynek az
ügygondnokra, a
közmeghallgatásra, az ellenőrzési terv és ellenőrzési jelentés készítésére, a helyszíni ellenőrzést megelőző értesítésre vonatkozó, valamint azokat a rendelkezéseit, amelyek az eljárás megindításával és az első kapcsolatfelvétellel összefüggő - hivatalból történő - értesítésre és figyelemfelhívásra, a jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatóvá nyilvánított határozat közzétételére, továbbá az ellenőrzés céljából vezetett nyilvántartásra vonatkoznak. Ezekben az eljárásokban a Hivatal döntése ellen nincs helye fellebbezésnek, újrafelvételi és felügyeleti eljárásnak, valamint ügyészi óvásnak.
közmeghallgatásra, az ellenőrzési terv és ellenőrzési jelentés készítésére, a helyszíni ellenőrzést megelőző értesítésre vonatkozó, valamint azokat a rendelkezéseit, amelyek az eljárás megindításával és az első kapcsolatfelvétellel összefüggő - hivatalból történő - értesítésre és figyelemfelhívásra, a jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatóvá nyilvánított határozat közzétételére, továbbá az ellenőrzés céljából vezetett nyilvántartásra vonatkoznak. Ezekben az eljárásokban a Hivatal döntése ellen nincs helye fellebbezésnek, újrafelvételi és felügyeleti eljárásnak, valamint ügyészi óvásnak.
(3) A közös jogkezelő egyesületek
felügyeletére vonatkozó részletes szabályokat kormányrendelet állapítja meg.
92/0.
§— (1) A közös jogkezelő
egyesületek felügyeletével kapcsolatos eljárásokban a miniszterek, a Hivatal és
a közös jogkezelő egyesületek elektronikus úton kötelesek kapcsolatot tartani
egymással. (2) A Hivatal a közös jogkezelő egyesületekkel a 92/B. § (2)-(8)
bekezdésében foglaltakat alkalmazva tart elektronikus úton kapcsolatot. 92/P.
§— (1) A közös jogkezelő egyesületek felügyeletével kapcsolatos ügyekben a
bíróság nemperes eljárásban vizsgálja felül
a) a Hivatal határozatát, továbbá
b)
a Hivatalnak az eljárás megindítására irányuló kérelmet benyújtó
ügyfélen kívüli ügyféli jogállást megtagadó, az eljárást felfüggesztő, az
eljárási bírságot kiszabó végzését, valamint az iratbetekintést kizáró vagy
korlátozó azt a végzését, amellyel szemben a közigazgatási hatósági eljárás
általános szabályairól szóló törvény szerint önálló jogorvoslatnak van helye.
(2)
Az (1) bekezdésben említett nemperes eljárásra alkalmazni
kell a 92/D. § (2)-(5) bekezdését.
XHL Fejezet A SZERZŐI JOG MEGSÉRTÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYEI
Polgári jogi jogkövetkezmények
94. §^(1) Jogainak
megsértése esetén a szerző a jogsértővel szemben - az eset körülményeihez
képest - a következő polgári jogi igényeket támaszthatja:
a)
követelheti a jogsértés megtörténtének
bírósági megállapítását;
b)
követelheti a jogsértés vagy az azzal
közvetlenül fenyegető cselekmények abbahagyását és a jogsértő eltiltását a
további jogsértéstől;
c)
követelheti, hogy a jogsértő - nyilatkozattal
vagy más megfelelő módon - adjon elégtételt, és hogy szükség esetén a jogsértő
részéről és költségén az elégtételnek megfelelő nyilvánosságot biztosítsanak;
d)
követelheti, hogy
a jogsértő szolgáltasson adatot a jogsértéssel érintett dolgok vagy
szolgáltatások előállításában, forgalmazásában, illetve teljesítésében
résztvevőkről, a jogsértő felhasználásra kialakított üzleti kapcsolatokról;
e)
követelheti a jogsértéssel elért gazdagodás
visszatérítését;
f)
követelheti a sérelmes helyzet
megszüntetését, a jogsértést megelőző állapot helyreállítását, továbbá a
kizárólag vagy elsősorban a jogsértéshez használt eszközök és anyagok, valamint
a jogsértéssel előállott dolgok lefoglalását, meghatározott
személynek történő átadását, kereskedelmi forgalomból való visszahívását, onnan
való végleges kivonását, illetve megsemmisítését.
(2) A szerzői j og megsértése esetén
a szerző a polgári jogi felelősség szabályai szerint kártérítést is követelhet.
(3) A szerző az (1) bekezdés b) pontjában
meghatározott igényt azzal a személlyel szemben is támaszthatja, akinek
szolgáltatásait a jogsértés elkövetéséhez igénybe vették.
(4) A szerző az (1) bekezdés d) pontjában
meghatározott igényt azzal a személlyel szemben is támaszthatja, aki
a) kereskedelmi mértékben birtokolta a jogsértéssel érintett dolgokat;
b) kereskedelmi mértékben vette igénybe a jogsértéssel érintett szolgáltatásokat;
c) kereskedelmi mértékben nyújtott szolgáltatást a jogsértés elkövetéséhez;
d) az a)-c) pontokban meghatározott személyek állítása szerint közreműködött a jogsértéssel
érintett dolgok előállításában és terjesztésében, illetve a jogsértéssel
érintett szolgáltatások nyújtásában.
(5)
A
(4) bekezdés a)-c) pontjainak alkalmazásában a
cselekmények kereskedelmi mértékűek, ha az érintett dolgok, illetve
szolgáltatások jellegéből és mennyiségéből nyilvánvaló, hogy e cselekmények
-közvetlenül vagy közvetetten - kereskedelmi vagy más gazdasági előny szerzését
szolgálják Az ellenkező bizonyításáig nem minősülnek kereskedelmi mértékűnek a
fogyasztó által jóhiszeműen végzett cselekmények.
(6) Az (1) bekezdés d) pontja és a (4) bekezdés alapján a jogsértő, illetve a (4)
bekezdésben meghatározott személy különösen a következő adatok szolgáltatására
kötelezhető:
a)
a jogsértéssel érintett dolgok, illetve
szolgáltatások előállításában, forgalmazásában, illetve teljesítésében
résztvevők, a jogsértéssel érintett dolgokat birtoklók, valamint a
forgalmazásba bevonni kívánt vagy bevont nagy- és kiskereskedők neve és címe;
b) a jogsértéssel érintett dolgok,
illetve szolgáltatások előállított, forgalmazott, illetve igénybe vett,
valamint megrendelt mennyisége, továbbá az azokért adott, illetve kapott
ellenérték
(7)
A
bíróság a szerző kérelmére elrendelheti, hogy a
lefoglalt, kereskedelmi forgalomból visszahívott, illetve onnan véglegesen
kivont eszközöket, anyagokat, illetve dolgokat fosszák meg jogsértő mivoltuktól, vagy - ha az nem lehetséges - semmisítsék meg. A bíróság
indokolt esetben a megsemmisítés helyett elrendelheti az eszközöknek és
anyagoknak a bírósági végrehajtás szabályai szerint történő értékesítését is;
ebben az esetben a befolyó összeg felől ítéletben határoz.
(8)
A
jogsértéshez használt eszközök és anyagok, valamint a
jogsértéssel érintett dolgok lefoglalásának helye van akkor is, ha azok
nincsenek a jogsértő tulajdonában, de a tulajdonos a jogsértésről tudott, vagy az adott
helyzetben általában elvárható gondosság mellett tudnia kellett volna.
(9)
A bíróság az (1)
bekezdés f) pontjában és a (7) bekezdésben meghatározott intézkedéseket
a jogsértő költségére rendeli el, kivéve, ha az eset körülményei az ettől való
eltérést indokolják. A kereskedelmi forgalomból való visszahívás, az onnan való
végleges kivonás, illetve a megsemmisítés elrendelése tárgyában a bíróság a
harmadik személyek érdekeinek figyelembevételével, valamint úgy dönt, hogy az
elrendelt intézkedés a jogsértés súlyosságával arányban álljon.
(10) A bíróság a szerző kérelmére elrendelheti a határozatnak a jogsértő
költségére történő nyilvánosságra hozatalát. A nyilvánosságra hozatal módjáról
a bíróság dönt. Nyilvánosságra hozatalon kell érteni
különösen az országos napilapban, illetve az internet útján történő közzétételt.
különösen az országos napilapban, illetve az internet útján történő közzétételt.
(11)207 Ha a jogosult a 35. § (8) bekezdésére
figyelemmel az (1) bekezdés e) pontja, illetve a (2) bekezdés alapján
igényt érvényesít, a gazdagodás, illetve a kártérítés mértékének
megállapításakor figyelembe kell venni a többszörözéshez igénybe vett kép-,
illetve hanghordozót terhelő és megfizetett díj mértékét.
94/A. §— (1) A szerzői jog
megsértése miatt indított perekben az ideiglenes intézkedést - az ellenkező
valószínűsítéséig - a kérelmező különös méltánylást érdemlő jogvédelméhez
szükségesnek kell tekinteni, ha a kérelmező
igazolja, hogy a mű szerzői jogi védelem alatt áll, valamint, hogy ő a
szerző, a szerző jogutóda vagy a mű olyan felhasználója, illetve a
szerzői jogok közös kezelését végző olyan szervezet, amely jogosult
saját nevében fellépni a jogsértéssel szemben.
(2)
Az
(1) bekezdés nem alkalmazható, ha a szerzői jog
megsértésének megkezdése óta hat hónap, illetve a kérelmezőnek a jogsértésről
és a jogsértő személyéről való tudomásszerzése óta hatvan nap már eltelt.
(3)
A
szerzői jog megsértése esetén ideiglenes intézkedés iránti
kérelem a keresetlevél benyújtását megelőzően is előterjeszthető, amelyet a
bíróság nemperes eljárásban bírál el. Az ideiglenes intézkedés iránti nemperes
eljárásra e törvény, valamint a Pp. általános szabályai - a nemperes eljárás
sajátosságaiból fakadó eltérésekkel - megfelelően irányadók. Ha a kérelmező a
(7) bekezdésben foglaltak szerint a szerzői jog megsértése miatt a pert megindította, a peres eljárás
illetékeként a nemperes eljárásban lerótt illetéken felüli összeget kell
megfizetni.
(4) A szerző - a jogsértés esetén
támasztható polgári jogi igényeken felül - az ideiglenes intézkedésre vonatkozó
feltételekkel kérheti a bíróságtól
a)
biztosítási intézkedés
elrendelését a bírósági végrehajtásról szóló törvény szabályai szerint, ha
valószínűsítette, hogy a kártérítés, illetve a jogsértéssel elért gazdagodás
visszatérítése iránti követelésének későbbi kielégítése veszélyben van, és a
jogsértés kereskedelmi mértékű [94. § (5) bek.];
b) a jogsértő kötelezését banki,
pénzügyi és kereskedelmi adatainak és iratainak közlésére, illetve bemutatására
az a) pont szerinti biztosítási intézkedés elrendelése céljából;
c) biztosíték adását, ha ennek
fejében - a jogsértés abbahagyásának követelése helyett - hozzájárul a
feltételezett jogsértő cselekmények jogsértő általi folytatásához.
(5)
A
biztosíték letételét a (4) bekezdés c) pontja alapján a
bíróság a szerző erre irányuló kérelme hiányában is elrendelheti, feltéve, hogy
a szerző előterjesztett kérelmet a jogsértés abbahagyása iránt, és annak a bíróság
nem ad helyt.
(6)
A
bíróság az ideiglenes intézkedés tárgyában soron kívül,
legkésőbb az ilyen intézkedés iránti kérelem előterjesztésétől számított
tizenöt napon belül határoz. Az ideiglenes intézkedés tárgyában hozott határozat elleni
fellebbezést a másodfokú bíróság soron kívül, legkésőbb a fellebbezés benyújtásától
számított tizenöt napon belül bírálja el.
(7)
A
bíróság a keresetlevél benyújtását megelőzően
előterjesztett ideiglenes intézkedés tárgyában - a (4) és az (5) bekezdést is
ideértve - hozott határozatát az ellenfél kérelmére hatályon kívül helyezi, ha
a szerző
a pert a szerzői jog megsértése miatt az ideiglenes intézkedéssel érvényesített
követelés tárgyában nem indította meg a határozat közlésétől számított tizenöt
napon belül. A bíróság az ideiglenes intézkedés hatályon kívül helyezésére
irányuló kérelem tárgyában soron kívül, legkésőbb a kérelem előterjesztésétől
számított tizenöt napon belül határoz.
(8) Ha a szerzői j og megsértése miatt indított perben az egyik fél tényállításait már
elvárható mértékben valószínűsítette, a bíróság a bizonyító fél kérelmére az
ellenfelet kötelezheti
a) a birtokában lévő okirat és egyéb
tárgyi bizonyíték bemutatására, valamint a szemle lehetővé tételére;
b) kereskedelmi mértékű [94. § (5) bek] jogsértés esetén banki, pénzügyi és kereskedelmi
adatok közlésére, illetve a birtokában lévő ilyen iratok bemutatására.
(9) 209
Előzetes bizonyításnak a per
megindítása előtt helye van akkor is, ha a szerző a j ogsértés tényét vagy
annak veszélyét elvárható mértékben valószínűsítette. Ha a per még nem indult
meg, az előzetes bizonyítást a szerző lakóhelye szerint illetékes törvényszéknél vagy annál a
törvényszéknél lehet kérni, amelynek területén a bizonyítás a legcélszerűbben
folytatható le. Az előzetes bizonyítás elrendelésének kérdésében
hozott határozat ellen fellebbezésnek van helye.
(10)
A
bíróság az előzetes bizonyítást elrendelő határozatot az
ellenfél kérelmére hatályon kívül helyezi, ha a szerző a pert a szerzői j og
megsértése miatt nem indította meg az előzetes bizonyítást elrendelő határozat közlésétől számított tizenöt napon belül. A bíróság az
előzetes bizonyítás hatályon kívül helyezésére irányuló kérelem tárgyában soron
kívül, legkésőbb a kérelem előterjesztésétől számított tizenöt napon belül
határoz.
(11)
Ha
a késedelem helyrehozhatatlan károkat okozna, az a rendkívül
sürgős szükség esetének minősül, és erre figyelemmel az ideiglenes intézkedés -
ideértve a (4) és az (5) bekezdést is - elrendelésének kérdésében az ellenfél
meghallgatása mellőzhető. Ha a késedelem helyrehozhatatlan károkat okozna, vagy
ha valószínűsíthető a bizonyítékok megsemmisítésének kockázata, az sürgős
esetnek minősül, és erre figyelemmel az előzetes bizonyítás elrendelésének
kérdésében az ellenfél meghallgatása mellőzhető. Az ellenfél meghallgatásának
mellőzésével hozott határozatot az ellenféllel a foganatosításkor kell közölni.
A határozat közlését követően az ellenfél kérheti a meghallgatását és az
ideiglenes intézkedést, illetve az előzetes bizonyítást elrendelő határozat
megváltoztatását vagy hatályon kívül helyezését.
(12) A bíróság az előzetes
bizonyítás és - a (4) bekezdés c) pontját és az (5) bekezdést kivéve -
az ideiglenes intézkedés elrendelését biztosítékadáshoz kötheti.
(13)
Ha a (4) bekezdés c) pontjában,
az (5) bekezdésben és a (12) bekezdésben meghatározott esetekben a biztosíték
összegéből való kielégítésre jogosult fél igényét az előzetes bizonyítás,
illetve az ideiglenes intézkedés tárgyában
hozott végzést hatályon kívül helyező határozat, illetve az ítélet (permegszüntető
végzés) jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül nem érvényesíti, a
letevő a biztosíték visszaadását kérheti a bíróságtól.
94/B.
§— (1) Az ellenkező
bizonyításáig azt kell szerzőnek tekinteni, akinek a nevét ilyenként a művön a
szokásos módon feltüntették.
(2)2 11 Ha az (1) bekezdés nem alkalmazható, az ellenkező
bizonyításáig azt kell szerzőnek tekinteni, aki a művet sajátjaként a Szellemi
Tulajdon Nemzeti Hivatalánál önkéntes műnyilvántartásba vetette és ezt közokirattal
igazolja. A mű nyilvántartásba vételéért igazgatási szolgáltatási díjat
kell fizetni.
(3)212 Ha a (2) bekezdés sem alkalmazható, az ellenkező bizonyításáig azt kell szerzőnek
tekinteni, aki ezt közös jogkezelő szervezet által a közös jogkezelés alá
tartozó művekről, szomszédos jogi teljesítményekről, illetve jogosultakról
fenntartott adatbázis alapján kiállított teljes bizonyító erejű magánokirattal
igazolja. Ilyen magánokiratot a közös jogkezelő szervezet önként vállalt
szolgáltatásként -alapszabályával összhangban - saját tagja számára, a tag kérésére
állíthat ki.
(4) Ha a (3) bekezdés sem alkalmazható, az ellenkező bizonyításáig azt kell szerzőnek
tekinteni, aki a művet először hozta nyilvánosságra.
Védelem a műszaki
intézkedések megkerülésével szemben
95. §— (1) A szerzői jog megsértésének
következményeit kell alkalmazni a szerzői jog védelmére szolgáló hatásos
műszaki intézkedés megkerülésére, feltéve, hogy az említett cselekményt olyan
személy hajtja
végre, aki tudja, vagy akinek az adott helyzetben
általában elvárható gondosság mellett tudnia kellene, hogy a cselekmény célja a
műszaki intézkedés megkerülése.
(2) A
szerzői
jog megsértésének következményeit kell alkalmazni olyan eszköz, termék vagy
alkatrész előállítására, behozatalára, terjesztésére, eladására, bérbeadására,
eladás vagy bérbeadás céljából
történő reklámozására, kereskedelmi céllal való birtoklására, illetve olyan szolgáltatás nyújtására,
történő reklámozására, kereskedelmi céllal való birtoklására, illetve olyan szolgáltatás nyújtására,
a) amelyet a hatásos műszaki intézkedés megkerülése céljából kínálnak, reklámoznak vagy
forgalmaznak;
b) amelynek a hatásos műszaki intézkedés megkerülésén kívül nincs számottevő gazdasági
jelentősége, illetve célja; vagy
c)
amelyet elsősorban a hatásos műszaki intézkedés
megkerülésének lehetővé tétele vagy megkönnyítése céljából terveztek,
gyártottak, alakítottak át, illetve teljesítettek.
(3)
Az
(1) és a (2) bekezdés alkalmazásában műszaki intézkedés
minden olyan eszköz, alkatrész vagy technológiai eljárás, illetve módszer,
amely arra szolgál, hogy a szerzői jog jogosultja által nem engedélyezett cselekményeket - rendeltetésszerű működése révén -
megelőzze, illetve megakadályozza. A műszaki intézkedést akkor kell hatásosnak
tekinteni, ha a mű felhasználását a jogosultak a hozzáférést ellenőrző
vagy védelmet nyújtó olyan eljárás - különösen kódolás vagy a mű egyéb
átalakítása, vagy másolatkészítést ellenőrző mechanizmus - útján ellenőrzik,
amely alkalmas a védelem céljának elérésére.
(4)
Az (1) és a (2)
bekezdésben foglalt rendelkezések nem érintik az 59. §-ban és a 60. § (1)-(3)
bekezdéseiben foglalt rendelkezések alkalmazását. Szoftver esetében a (2)
bekezdést csak olyan eszköz, termék vagy
alkatrész forgalomba hozatalára vagy kereskedelmi céllal történő birtoklására
kell alkalmazni, amelynek egyedüli szándékolt célja, hogy megkönnyítse a
szoftver védelmére szolgáló műszaki megoldás engedély nélküli
megkerülését vagy eltávolítását.
95/A. §— (1) A
reprográfiával [21. § (1) bek] történő magáncélú másolás [35. § (1) bek.],
továbbá a 34. § (2) bekezdésében, a 35. § (4) és (7) bekezdésében és a 41.
§-ban szabályozott szabad felhasználási esetek tekintetében a szabad
felhasználás kedvezményezettje követelheti, hogy a jogosult a műszaki
intézkedések megkerülésével szemben a 95. § alapján biztosított védelem
ellenére tegye lehetővé számára a szabad
felhasználást, feltéve, hogy a szabad felhasználás kedvezményezettje a műhöz
jogszerűen férhet hozzá. Ha a felek között nem jön létre megállapodás a szabad
felhasználás lehetővé tételének feltételeiről, a felek bármelyike
kezdeményezheti a 105/A. § alapján történő eljárást.
(2) Az (1) bekezdés nem alkalmazható, ha a művet szerződés alapján teszik úgy a
nyilvánosság számára hozzáférhetővé, hogy a nyilvánosság tagjai a hozzáférés
helyét és idejét egyénileg választhassák meg [26. § (8) bek, 73. § (1) bek. e) pont,
76. § (1) bek c) pont, 80. § (1) bek. d) pont, 82. § (1) bek. c)
pont].
A jogkezelési adatok védelme
96. § (1) 215 A szerzői jog megsértésének következményeit kell alkalmazni a
jogkezelési adat jogosulatlan eltávolítására vagy megváltoztatására, továbbá
olyan művek jogosulatlan terjesztésére, terjesztés
céljából történő behozatalára, sugárzására vagy a nyilvánossághoz másként történő közvetítésére, amelyekről eltávolították vagy amelyeken megváltoztatták a jogkezelési adatot, feltéve, hogy a felsorolt
cselekmények bármelyikét elkövető személy tudja, vagy az adott helyzetben általában elvárható gondosság mellett e személynek tudnia kellene, hogy cselekményével lehetővé teszi, megkönnyíti vagy leplezi a
szerzői jog megsértését, vagy mást arra indít.
céljából történő behozatalára, sugárzására vagy a nyilvánossághoz másként történő közvetítésére, amelyekről eltávolították vagy amelyeken megváltoztatták a jogkezelési adatot, feltéve, hogy a felsorolt
cselekmények bármelyikét elkövető személy tudja, vagy az adott helyzetben általában elvárható gondosság mellett e személynek tudnia kellene, hogy cselekményével lehetővé teszi, megkönnyíti vagy leplezi a
szerzői jog megsértését, vagy mást arra indít.
(2) Jogkezelési adat a jogosultaktól származó minden olyan adat, amely a művet, a
szerzőt vagy a műre vonatkozó jogok más jogosultját azonosítja, vagy a
felhasználás feltételeiről tájékoztat, ideértve az ilyen adatokat megjelenítő számokat vagy jelzéseket is, feltéve, hogy az
adatokat a műpéldányához kapcsolják illetve a mű nyilvánossághoz történő
közvetítésével összefüggésben jelenítik meg.
A szerzői
jog megsértésének vámjogi következményei
97. §— A szerzői jog
megsértése esetén a szerző - külön jogszabály rendelkezései szerint -
követelheti a vámhatóság intézkedését a jogsértéssel érintett vámáruk
forgalomba kerülésének
megakadályozására.
megakadályozására.
Jogkövetkezmények
felhasználási engedély esetén
98. § (1) 217 A szerző vagyoni jogainak
megsértése esetén a kizárólagos felhasználási engedélyt a 43. § (1) bekezdése
alapján megszerző személy felhívhatja a szerzőt, hogy a jogsértés abbahagyása
iránt
tegye meg a szükséges intézkedéseket. Ha a szerző a felhívástól számított harminc napon belül nem intézkedik a jogszerző saját nevében felléphet a jogsértés miatt.
tegye meg a szükséges intézkedéseket. Ha a szerző a felhívástól számított harminc napon belül nem intézkedik a jogszerző saját nevében felléphet a jogsértés miatt.
(2) A
nem kizárólagos felhasználási engedély esetében a
jogszerző az (1) bekezdés szerint csak a felhasználási szerződés kifejezett
rendelkezése alapján léphet fel.
A szerzői
joghoz kapcsolódó jogok megsértésének következményei—
99. §— A 94-98. §-ok rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell a XI. és a XI/A. fejezet szabályainak megsértése esetén, illetve az e
fejezetekben szabályozott jogokkal kapcsolatos műszaki intézkedések
és jogkezelési adatok védelmére is. A XI/A. fejezet alkalmazásában a 95/A. § (1) bekezdésében meghatározott szabad felhasználási eseteken a 84/C. § (1) bekezdésben meghatározott - reprográfiával [21. §
(1) bek] történő - magáncélú másolást, valamint a 84/C. § (2)-(3) bekezdéseiben meghatározott szabad felhasználási eseteket kell érteni.
Navigáció:
Visszalépés a Törvénytár: Törvény a szerzői jogról - fejezetek választása oldalra
és jogkezelési adatok védelmére is. A XI/A. fejezet alkalmazásában a 95/A. § (1) bekezdésében meghatározott szabad felhasználási eseteken a 84/C. § (1) bekezdésben meghatározott - reprográfiával [21. §
(1) bek] történő - magáncélú másolást, valamint a 84/C. § (2)-(3) bekezdéseiben meghatározott szabad felhasználási eseteket kell érteni.
Visszalépés a Törvénytár: Törvény a szerzői jogról - fejezetek választása oldalra